Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke bo i hva man vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så strenge krav til boliger?  Hvorfor får man ikke lov til å bo i fritidsboliger f.eks? Eller bygge egne hus uten tek17 forskrift? Kan man bli straffet eller tvangsflyttet om man bor i en av overnevnte boliger? 

Anonymkode: 6e67c...711

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Formynderi. 

Anonymkode: f31ea...235

• Liker 2
Skrevet

Om du melder deg bostedsløs kan du sikkert slippe unna med å bo i fritidsbolig. Ellers er er jeg enig i at det er veldig mye formynderi når det kommer til hvordan man vil bo og leve her i Norge.

• Liker 2
Skrevet

Det er ofte lavere avgifter for renovasjon ol. for bygninger som er regulert som fritidsbolig.

Anonymkode: 6f383...6dd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte lavere avgifter for renovasjon ol. for bygninger som er regulert som fritidsbolig.

Anonymkode: 6f383...6dd

Okei, så det er for å suge mest penger ut av folk?(selvfølgelig er det det). Hva skjer om man likevel bor i en bolig som ikke stiller til kravene? 

• Liker 3
Skrevet

Når det gjelder fritidsboliger så ligger disse ofte i områder med kun nettopp fritidsboliger. Annen nødvendig infrastruktur er ofte fraværende/mangelfull (i fht helårsbruk). Dersom man åpner opp for heltidsbolig i disse områdene medfører det endel ekstra kostnader for kommunen i fht å tilby  renovasjon, skoleskyss , andre tjenester osv osv, der dette i utgangspunktet ikke er på plass Dette er nok en medvirkende årsak til at dette ikke er ønskelig.

Skrevet

Ett stort poeng med tek17 er at boliger skal oppfylle krav til sikkerhet, miljø, helse og energi. 
Mange fritidsboliger har ikke tilstrekkelig vann/avløp til helårsbruk. 
Man kan straffes med tvangsutkastelse, bøter og politianmeldelse om man ikke benytter boligen til det formålet den er regulert til. 
Kommunene legger planer for områder i forhold til utbygging, hvor dem planlegger vann, vei, avløp, renovasjon, skole etc. 

Så generelt er disse kravene satt for å bevare alles interesser, både i forhold til miljøet, sikkerhet, infrastruktur og allmenne interesser.

Det handler ikke om å "suge penger ut av folk", det handler om at den som benytter eiendommen skal betale for de tjenestene som kreves i forhold til bruk. Boligområder prioriteres for brøyting ved snøfall for eksempel, og dersom fritidsboliger blir benyttet til helårsboliger kan dette medføre store kostnader for kommunen da. Det vil være en økt belastning på veinettet rundt helårsboliger, med tanke på vedlikehold, og fritidsboliger har også oftere smalere adkomstveier, som igjen kan være problematisk for utrykningskjøretøy. 
Bygger du bolig uten tek17, kan det skade miljøet rundt, og dersom boligen ikke tilfredsstiller krav til brannsikkerhet og det begynner brenne, så går det ut over flere enn deg. 

Anonymkode: 928f1...896

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett stort poeng med tek17 er at boliger skal oppfylle krav til sikkerhet, miljø, helse og energi. 
Mange fritidsboliger har ikke tilstrekkelig vann/avløp til helårsbruk. 
Man kan straffes med tvangsutkastelse, bøter og politianmeldelse om man ikke benytter boligen til det formålet den er regulert til. 
Kommunene legger planer for områder i forhold til utbygging, hvor dem planlegger vann, vei, avløp, renovasjon, skole etc. 

Så generelt er disse kravene satt for å bevare alles interesser, både i forhold til miljøet, sikkerhet, infrastruktur og allmenne interesser.

Det handler ikke om å "suge penger ut av folk", det handler om at den som benytter eiendommen skal betale for de tjenestene som kreves i forhold til bruk. Boligområder prioriteres for brøyting ved snøfall for eksempel, og dersom fritidsboliger blir benyttet til helårsboliger kan dette medføre store kostnader for kommunen da. Det vil være en økt belastning på veinettet rundt helårsboliger, med tanke på vedlikehold, og fritidsboliger har også oftere smalere adkomstveier, som igjen kan være problematisk for utrykningskjøretøy. 
Bygger du bolig uten tek17, kan det skade miljøet rundt, og dersom boligen ikke tilfredsstiller krav til brannsikkerhet og det begynner brenne, så går det ut over flere enn deg. 

Takk for at du tok deg tid til å svare så detaljert. Jeg forstår det med brøyting, avfall, buss osv. Synes likevel det er nokså tåpelig at tek17 må brukes til oppføring av nye boliger. Da burde ikke gamle boliger vært lov å bo i heller fordi de er vel også til fare for miljø, brann, inneklima osv. Jeg er ikke inni i det, men kommer det en ny forskrift hvert år? Det høres tullete ut isåfall. 

Så lenge man er inneforstått med at man ikke kan kreve noenting slik man kan ved helårsboligregulerte boligfelt så burde kommunen bry seg katta om man bodde i ei hytte eller et hus. Det er vel lovlig å bo i campingvogn f.eks? Ikke at det er noe for meg men.

Er det forskjell om man setter opp en fritidsbolig på ei boligtomt? 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du tok deg tid til å svare så detaljert. Jeg forstår det med brøyting, avfall, buss osv. Synes likevel det er nokså tåpelig at tek17 må brukes til oppføring av nye boliger. Da burde ikke gamle boliger vært lov å bo i heller fordi de er vel også til fare for miljø, brann, inneklima osv. Jeg er ikke inni i det, men kommer det en ny forskrift hvert år? Det høres tullete ut isåfall. 

Så lenge man er inneforstått med at man ikke kan kreve noenting slik man kan ved helårsboligregulerte boligfelt så burde kommunen bry seg katta om man bodde i ei hytte eller et hus. Det er vel lovlig å bo i campingvogn f.eks? Ikke at det er noe for meg men.

Nix. Det kommer absolutt ikke ny teknisk forskrift hvert eneste år.

TEK17 erstatter TEK10, og da forstår du at TEK10 er fra år 2010.

På de kritiske feltene (som bl.a. brann) så kan det nedfelles i ny forskrift at eksisterende godkjente bygninger skal oppgraderes til et nivå som er beskrevet i Teknisk forskrift slik-og-sånn. Så langt jeg vet har det blitt gjort en gang, og da var det krav relatert til  brannsikkerhte som var temaet.

Anonymkode: 07ca3...a9d

Skrevet

Jeg bor på hytta. Har gjort det i årevis. Skulle likt å se den dagen noen kommer og skal fortelle meg at dette ikke er ok.

Anonymkode: a0b1c...6b5

• Liker 2
Skrevet

Du skal være glad det foreligger konkrete regler for hvor man kan bo, og krav til standarden der man bor. I andre europeiske byer der slike standarder ikke foreligger (eller ikke blir fulgt opp), skaper det omfattende problemer for mennesker, infrastruktur, dyreliv, miljø, helse, etc. Du kan f.eks. lese litt om Gecekondu i Istanbul, og lignende.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gamle boliger går også inn under forskrifter, og skal være forsvarlig å bo i. De blokkene som er gammel og ikke har brannceller for eksempel, dem har høyere krav til varslingsanlegg. 
Noen eldre bygg er vernet, men skal fortsatt være forsvarlig, men kan ha dispensasjon fra for eksempel takhøyde. 
For øvrig er det helt umulig å rive alle eldre boliger å føre opp nye, men eldre boliger som rehabiliteres skal følge dagens lovverk. 

Det er fult lovlig å bo i campingvogn, båt eller telt om man ønsker det, men man kan ikke parkere hvor man vil. 

At du selv er villig til å fire på kravene om for eksempel søppeltømming, brøyting og lignende er en sak, men kommunen er pliktig til å legge til rette for utrykningskjøretøyer. 

Boligtomter er regulert til boligformål, ikke fritidsbolig. Kommunen regulerer tomter etter formål, dette blir gjort med langsiktige planer i forhold til infrastruktur. Om du fører opp en fritidsbolig midt i ett boligområde, og denne ikke oppfyller tek17 kravene, så vil det kunne sette nabolaget i fare.
Mange kommuner godtar heller ikke fritidsboliger i boligområdene, og innfører boplikt, for å holde en balanse i skatter og avgifter, og for å forhindre at hele kommunen bare blir ett stort hytteområde. 

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på hytta. Har gjort det i årevis. Skulle likt å se den dagen noen kommer og skal fortelle meg at dette ikke er ok.

Har du også postadresse eller folkeregistrert adresse der?

:) Bra fuck the system

Anonymkode: e32db...27b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du også postadresse eller folkeregistrert adresse der?

:) Bra fuck the system

Anonymkode: e32db...27b

Ja post og alt kommer her. Postadresse er bare navnet mitt og postnummer og sted. Er ikke gateadresse her.

• Liker 1
Skrevet (endret)

11aq.jpg.556faabe853291ba252a5430869872a9.jpg111as.jpg.b40a31b0c2fde6d927562cbfdb978138.jpg

Endret av Sommee
fck the system
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...