Pusillen Skrevet 12. august 2017 #1 Skrevet 12. august 2017 Jeg vurderer å ta en master til neste år, etter å ha fullført bachelor. Jeg leste på nettsidene til NTNU at de forventer en innsats på 40-45 timer per uke, og siden jeg har familie og deltidsjobb virker det usannsynlig hardt. Noen som har gjort dette? Kanskje et alternativ å ta det over 3 år istedet for 2?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #2 Skrevet 12. august 2017 Da jeg tok master jobbet jeg i skippertak, 10-12 timer i strekk hver 14. dag. 40 timer i uka trenger man selvsagt ikke å bruke. Anonymkode: 7fcfa...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #3 Skrevet 13. august 2017 Kommer nok helt an på hva du skal ta master i. Master i teknologiske fag på Gløs er hardt. Helt annet nivå å gå siving enn vanlig bachelor i ingeniørfag. Anonymkode: 2b0db...355
Gjest EkteMannen Skrevet 13. august 2017 #4 Skrevet 13. august 2017 Som noen sier så kommer det an på hva du tar det i. Min erfaring er at forelesere og administrasjonen ofte overdriver og tror at fagene er hardere og vanskeligere enn de ofte er. Så er det stor forskjell på studentene også. Hvis bachelor var lett så kjør på, hvis du sleit så må du kanskje beregne mer tid på master.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #5 Skrevet 13. august 2017 Tok ikke master på NTNU, men da jeg tok master var det flere med familie som gjorde det sammen med meg. Det er klart det er hardt, men det går. Anonymkode: 39081...d1c
Gjest Sisti Skrevet 13. august 2017 #6 Skrevet 13. august 2017 Dette er så individuelt. Da jeg begynte på master fikk vi beskjed å regne med 60 timer i uka. Altså, hallo?! Jeg gikk ut med rent A-snitt og brukte 30 timer i uka. Foreleserne har for det første ikke helt peiling på hva som er realistisk tidsbruk, det er jo hundre år siden de selv studerte, og av og til overvurderer de vanskelighetsgraden til eget fag. Og så er det SÅ individuelt hvor mye tid man som student trenger. Helt umulig å svare på altså, kommer an på både deg og studiet.
Faith- Skrevet 13. august 2017 #7 Skrevet 13. august 2017 (endret) Kommer veldig an på hva du skal ta mastergrad i. Jeg tok master på NTNU (sivilingeniør) og jeg tror ikke jeg lå så langt unna estimatet på 40-45 timer i uken, i hvertfall ikke om man ser hele semesteret i helhet. Bare undervisning i fag ligger jo stort sett på 4x4timer, altså 16 timer i uken. Så har man gjerne en øving i hvert fag hver uke som tar kanskje gjennomsnittlig 3 timer, altså 12 timer i uken. Har man fag med lab i blir det fort 4 timer ekstra hver uke (kommer an på hvilken type lab) og prosjektoppgaver legger også fort på en del timer i uken i perioden prosjektet pågår. Så på et minimum kommer jeg veldig fort godt over 30 timer. Så kommer alt over minimumsinnsatsen i tillegg (f.eks. lese gjennom pensum før forelesning o.l.). Så kommer vi til eksamensperioden som er en historie for seg selv. Da satt jeg til gjerne rundt 70 timer i uken, altså 10 timer hver dag. Jeg lå stort sett mellom B og C. Men hvor mye tid man bruker er jo veldig individuelt. Jeg brukte 70 timer i uken i eksamensperioden fordi jeg kunne, det hadde jo sikkert gått greit å bruke mindre. Hvilke fag man har har også veldig mye å si. Enkelte ikke-ingeniørfag kan man velge lurt på å få "gratis" studiepoeng. Jeg hadde f.eks. matte for økonomer ene semesteret og da kunne jeg seriøst fått A på eksamen samme dag som jeg meldte meg opp i fagen, så gjennom hele semesteret gjorde jeg de to obligatoriske øvingene som tok meg kanskje 2 timer per stk og dagen før eksamen regnet jeg gjennom 2-3 eksamenseksemplar, og det var det. Andre tunge ingeniørfag kan ta langt over sin andel av tidsbruk. Har hatt fag hvor jeg har brukt rundt 15 timer i uken kun på det ene faget fordi det er så tungt og tidskrevende. Da må man automatisk kutte ned på tidsbruken på de andre fagene, så man må finne en slik balanse hvert semester. I ene faget jeg kunne tatt, men valgte vekk, ble det spesifisert at man måtte forvente å bruke mellom 10-12 timer på lab hver uke... Og dette kom da i tillegg til normal undervisning. Så det er veldig stor forskjell hva som kreves av tid. Men det er jo bare å prøve. Ser du at tiden ikke strekker til kan du jo f.eks. dropp et av fagene per semester. Mange jeg begynte i klasse med hoppet ned et klassetrinn underveis for å ta igjen fag de hadde strøket på eller droppet. Andre leverte 1-2 fag blankt hvert semester for så å bruke sommeren og konten som et slags 3. semester. Så du må nesten bare kjenne på hvor mye tid du trenger med de ulike fagene og hvordan dette kan kombineres med dine andre forpliktelser. Som mor er du kanskje også langt mer strukturert og effektiv enn en student som ikke har noe annet ansvar i livet enn seg selv. Men det er absolutt ikke en dum ide å tenke 3 år istedet på 2. Tror jeg ville kontaktet en studieveileder på instituttet du skal starte. De vet nok mer i hvilken grad fagene du må ta er veldig tidkrevende eller ikke og kan komme med anbefalinger til hva du bør gjøre. Edit: Jeg hadde fått det for meg at du hadde skrevet at du skulle begynne på 2.åring master innen sivilingeniør. Vet ikke hvorfor hehe. Men om ikke det er tilfelle så er kanskje ikke svaret mitt like aktuelt, da jeg ikke har peiling på hvor tidkrevende andre studier er. Men lykke til likevel! Endret 13. august 2017 av Faith-
Anglofil Skrevet 13. august 2017 #8 Skrevet 13. august 2017 (endret) Førsteåret av masteren jobbet jeg 50% ved siden av, det siste året jeg skrev master jobbet jeg fulltid. Det er ikke noe jeg ville valgt igjen, bare for å ha sagt det. Det var tøft, men det gikk. Jeg jobber fra 8-16, og skrev gjerne på masteren fra 17-23 om kveldene. Det var kjempetøft, og aldri noe jeg kommer til å gjøre igjen, heldigvis. Mvh Yvonne Endret 13. august 2017 av Yvonne 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå