Gå til innhold

Gode, fortrolige venner. Har kjønn betydning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn og samboer som betyr alt for meg. Og jeg har foreldre og øvrig familie som betyr mye for meg. Jeg har en del gode venner, også har jeg to viktige personer i livet som er spesielle for meg. 

Disse to vet alt om meg og har vært og er støttespillere for meg. Og vice versa. Vi har jevnlig kontakt, og hvis det av en eller annen grunn blir en stund uten kontakt så savner vi det. Vi kan snakke om dype ting, men gjør selvsagt ikke det hele tiden. Vi snakker oftest om helt hverdagslige ting, om hva vi har gjort og hva vi skal gjøre og spør hvordan det går med hverandre. Alle vennene mine er viktige for meg, men noen av de kan det gå lang tid mellom hver gang jeg snakker med uten at jeg savner det altfor mye. 

Den ene av disse to spesielt viktige personene er sammen kjønn, den andre er motsatt kjønn. Kontakten jeg har med dem er klin lik. Dersom det er noe vondt og vanskelig, eller det er noe som er bra/morsom osv så snakker jeg først med samboeren min. Men jeg "må" også snakke med disse to vennene om det også for å få det skikkelig ut av verden. Jeg er en person som gjerne må få ut tanker mer enn en gang.

Min samboer kjenner disse to selv og vet vi er gode venner. Han har ikke noe problem med noen av vennskapene. 

Men samfunnet generelt føler jeg ville ser på disse to vennskapene på ulike måter, på grunn av en ting; kjønn. Det faktum at den ene er ei venninne og den andre er en venn føler jeg blir sett rart på, og en del tråder over tid her inne på forumet her viser dette. Det tros automatisk at det er nødt til å være noe mer enn vennskap mellom ulike kjønn. Hvorfor er det slik? Som nevnt over så er vennskapet mitt til disse to helt likt, de er ganske enkelt to veldig viktige personer for meg. 

Det er synd mange sitter med oppfatning av at vennskap på tvers av kjønn er noe helt umulig. Det er nok mange som kan gå glipp av gode vennskap på grunn av den oppfattelsen. 

Jeg håper alle har noen i livet sitt som er litt ekstra viktige og som man vet man kan stole på uansett. Og da må det være revnende likegyldig hvilket kjønn vennen har.

Anonymkode: 94a28...a95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...