Gå til innhold

Erfaringer med å flytte utenlands?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte til et annet vesteuropeisk land og lurer på om noen har tips og erfaringer å dele? -Alt fra pakking, hva man tar med osv til annet praktisk før, under og etter flytting, samt annet som er lurt å tenke på i forhold til barna, barnehage, skole osv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

... hvor skal man begynne... Hva har dere tenkt på da? Det er nyttig å ha tenkt på folketrygdmedlemsskap, evt sykeforsikring, skatteforhold, registrering og oppholdstillatelse i nytt land, barnehage og skole, ja: hvordan søker man, får man plass, hva koster det, er det valgmuligheter, finns det internasjonale skoler etc.  Språk? Kontakte det norske miljøet når dere kommer, og få råd og tips av andre foreldre er lurt, fra butikker, barnearrangement og lekeplasser. (+venner). Finns som regel engelsktalende mødregrupper også, de er både hyggelige og nyttige. 

Anonymkode: a44e2...1ab

Skrevet

Ser at det mangler vesentlig informasjon i innlegget mitt. Vi flytter til stedet mannen min er fra, så det er ikke "helt nytt" med tanke på språk, nettverk osv. 

Er absolutt mye å tenke på hva angår administrative oppgaver og problemstillinger, men akkurat nå tenkte jeg mer på eksempelvis pakking. Jeg tror vi har landet på at det meste av møbler etc blir solgt og gitt bort og at vi kjøper nytt der nede. Men for barnas del, tenker jegere er viktig at de har en del som er sitt og som er kjent.

Hva har dere prioritert å ta med og hvordan/ hvor mye har dere med?

Skrevet

Det er verdt å sjekke opp prisene ved ulike flytte- og transportbyrå, spesielt om du ikke trenger mye plass og kan vente på tingene. Vi betalte under 10000 for å flytte litt møbler og ting nedover i Europa, da fylte vi en pall så vi fikk med oss seng (dyr kvalitetsseng), par småmøbler og ganske mye utstyr etc. Det blir fort DYRT å kjøpe inn alt man trenger til et hushold, så derfor anbefaler jeg å sjekke disse tingene. 

Anonymkode: 34179...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...