AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #1 Skrevet 12. august 2017 Og jeg er 20 og nettopp flyttet inn i bofellesskap og fadderuka er rundt hjørnet. Det suger egentlig. På videregående gikk jeg ut litt, men hatet hvor uforutsigbart det hele var. Man skulle først ha fest hjemme, plutselig ble det byen, så mister du alle, derfor avtaler du å møte noen, de kommer ikke, og man ender opp med å forsøke å komme seg hjem alene kl 2 om natta og er livredd for voldtektsmenn og andre kriminelle. Folk drikker (noe som egentlig ikke er et problem i seg selv med mindre man blir sørpefull, og det er jo "kult" når man er 20), folk vil at du skal drikke mer, andre får utrolig mye energi mens du sitter der utslitt i en sofa, du er kjedelig og ingen prater med deg og du vet det er din egen skyld, musikken er for høy til at du kan konversere med sidemannen, ting knuser, og dem som sa at de kom kl 8 kommer kl 12, man går ut og lager bål, du er livredd for at det utvikler seg til brann (bål og alkohol = no good), du våkner opp dagen etter og lukter bål og bestemmer at du ikke skal ut i dag også, du sjekker facebook neste morgen og ser alt du har gått glipp av, og nå er navnet ditt et synonym til både avholds og kirkegjenger. Du inviterer til filmkveld/spillekveld, folk ser på det som en fest og tar med alkohol, og vips here we go again... Det er så utrolig frustrerende Noen tips til å ikke bli sett på som kjedelig når du ikke kjenner noen? Noen råd til å utfordre meg selv litt? Anonymkode: f6beb...5a2 2
Snowbrigade Skrevet 12. august 2017 #2 Skrevet 12. august 2017 Nå vet jeg ikke hvor du bor og sånn, er sikker mer styr på mindre steder, men det jeg likte med studietida var nettopp at man kunne ha det gøy, og drikke hvis man ville, uten det fokuset på å "gå ut på byen" for å danse, det gjorde vi heldigvis aldri. Man hadde studentpuber hvor det var såpass billig alkohol at det både ble vors og fest, og hvor det var mest sittegrupper og ikke altfor høy musikk. (jeg studerte, men hang også med venner som ikke studerte). Jeg drakk endel på den tida, men hadde studievenner og andre som var avholds eller bare drakk litt, og fikk intrykk av at alle koste seg masse. Jeg drakk jo fordi jeg hadde lyst selv, ikke fordi jeg følte meg presset, og vi hadde gjerne film/spillkvelder med lite eller ikke noe alkohol. Mitt tips er å finne likesinnede. Om du ikke bor med dem, prøv å finne dem via evnt studier eller aktiviteter. Mye nerdete spillmiljøer feks om du liker sånt, der fokuset på drikking er lite og folk aldri ville droppet koselig spillkveld med øl og chips for å gå ut på byen. Om dere har egne puber/utesteder for litt mer "nerdete" studier (realfag etc) er det også en fin måte å møte folk der ikke festing er alt her i livet, og hvor det blir godtatt at man ikke kjenner hele verden og er superutadvent. Vær også gjerne tydelig hvis du drar med folk på ting "hei, er dere med på filmkveld hos meg i morra? Det er såklart bare å ta med litt øl om man vil, men jeg hadde ikke tenkt å gå ut eller noe, hørtes digg ut med en litt roligere kveld". Eller noe sånt. Mitt neste tips er: hold ut. De fleste roer seg endel når de tipper 23-24, man kan fortsatt gå ut, men det er sjeldent så viktig for folk.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #3 Skrevet 12. august 2017 Finn mennesker som ikke ser på deg som kjedelig fordi du ikke liker fest. Det er mange som deg, så jeg ser ikke helt behovet for å omgås festmennesker når du ikke er et selv. Anonymkode: 22641...3b7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #4 Skrevet 12. august 2017 7 minutter siden, Snowbrigade skrev: Nå vet jeg ikke hvor du bor og sånn, er sikker mer styr på mindre steder, men det jeg likte med studietida var nettopp at man kunne ha det gøy, og drikke hvis man ville, uten det fokuset på å "gå ut på byen" for å danse, det gjorde vi heldigvis aldri. Man hadde studentpuber hvor det var såpass billig alkohol at det både ble vors og fest, og hvor det var mest sittegrupper og ikke altfor høy musikk. (jeg studerte, men hang også med venner som ikke studerte). Jeg drakk endel på den tida, men hadde studievenner og andre som var avholds eller bare drakk litt, og fikk intrykk av at alle koste seg masse. Jeg drakk jo fordi jeg hadde lyst selv, ikke fordi jeg følte meg presset, og vi hadde gjerne film/spillkvelder med lite eller ikke noe alkohol. Mitt tips er å finne likesinnede. Om du ikke bor med dem, prøv å finne dem via evnt studier eller aktiviteter. Mye nerdete spillmiljøer feks om du liker sånt, der fokuset på drikking er lite og folk aldri ville droppet koselig spillkveld med øl og chips for å gå ut på byen. Om dere har egne puber/utesteder for litt mer "nerdete" studier (realfag etc) er det også en fin måte å møte folk der ikke festing er alt her i livet, og hvor det blir godtatt at man ikke kjenner hele verden og er superutadvent. Vær også gjerne tydelig hvis du drar med folk på ting "hei, er dere med på filmkveld hos meg i morra? Det er såklart bare å ta med litt øl om man vil, men jeg hadde ikke tenkt å gå ut eller noe, hørtes digg ut med en litt roligere kveld". Eller noe sånt. Mitt neste tips er: hold ut. De fleste roer seg endel når de tipper 23-24, man kan fortsatt gå ut, men det er sjeldent så viktig for folk. Har bodd i en av norges største byer og har nå flyttet til den største byen Men takk for tips! Det er studentpub her så håper at folk tar den i bruk og er litt rolige. Ts Anonymkode: f6beb...5a2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #5 Skrevet 12. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn mennesker som ikke ser på deg som kjedelig fordi du ikke liker fest. Det er mange som deg, så jeg ser ikke helt behovet for å omgås festmennesker når du ikke er et selv. Anonymkode: 22641...3b7 Muligens fordi jeg ikke finner andre mennesker å være sammen med på kveldstid Det er dem som liker å gå ut hver helg og dem som sitter inne og ser på netflix. Føler at jeg faller litt mellom to stoler Ts Anonymkode: f6beb...5a2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #6 Skrevet 12. august 2017 Først og fremst, finn deg bedre venner, det er ikke festing i seg selv som er uforutsigbar, det er de respektløse menneskene du har rundt deg. Jeg har aldri vært borti å miste venner på byen, jeg har aldri vært borti at folk ikke kommer når man har avtalt møtes, folka jeg hang med da jeg var rundt 20 syntes ikke det var kult å bli sørpe full, aldri vært med på at det blir laget bål på fest, og aldri opplevd å bli "dømt" for å ikke dra ut to dager på rad. Det er mye som skjer i fadderukene som ikke bare er fest, og det er en ypperlig tid å bli kjent med nye mennesker. Anonymkode: 995bf...7b3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #7 Skrevet 12. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Muligens fordi jeg ikke finner andre mennesker å være sammen med på kveldstid Det er dem som liker å gå ut hver helg og dem som sitter inne og ser på netflix. Føler at jeg faller litt mellom to stoler Ts Anonymkode: f6beb...5a2 Det er jo mange som deg. Anonymkode: 22641...3b7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #8 Skrevet 12. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo mange som deg. Anonymkode: 22641...3b7 Det er det jeg hører, men har ikke funnet dem enda. Er vi kanskje litt vel kamuflerte? Ts Anonymkode: f6beb...5a2
Krakk Skrevet 12. august 2017 #9 Skrevet 12. august 2017 Studerer du i Oslo kan vi alltids bli kjent. Du burde glede deg til fadderuka da! Der vil du bli kjent med mange nye, og jeg er sikker på at du finner noen som passer det du leter etter. Og som noen nevnte, det er mange studentbarer, og der er det ofte mer pratestemning, med billig alkohol og god stemning.
Snowbrigade Skrevet 12. august 2017 #10 Skrevet 12. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har bodd i en av norges største byer og har nå flyttet til den største byen Men takk for tips! Det er studentpub her så håper at folk tar den i bruk og er litt rolige. Ts Anonymkode: f6beb...5a2 Bli med i fadderukene hvertfall! Det er så viktig å bli kjent med folk, men hold deg til alkoholnivået du trives med, enten det er ingenting, lite, middels osv. Da havner du lettere i snakk med de som er som deg! I Oslo er det masse puber på UiO, som man kan dra til uansett hvor man studerer (man må ikke studere i det hele tatt). Mange av de er små, rolige og koselige. Mandagen etter fadderuka har det hvertfall før ofte vært pub-til-pub runde, du kan få med noen på det, og bruke det til å se hvor det virker koselig. Ikke bli skremt om fadderuka, pub-til-pub og spesielle store fester virker litt voldsomme, det er alltid bedre vanlige fredager. Og det finnes også mange studieforeninger omtrent uansett hva du studerer, samt masse fritidstilbud både via studiene og utenom, da bør du garantert klare å finne noen likesinnede
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #11 Skrevet 12. august 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg hører, men har ikke funnet dem enda. Er vi kanskje litt vel kamuflerte? Ts Anonymkode: f6beb...5a2 Ja, siden når dere er på fest er vi andre på middager, vin- og spillkveld, kino etc. Personlig ser jeg veldig lett hvem som har en personlighet som samsvarer med min egen. Jeg tror du bør prøve å oppsøke litt andre mennesketyper og prøve å bli litt bedre kjent med dem. Ofte er det ikke så tydelig hva de ikke-festete personene gjør av sosialt på fritiden da det jo er litt mer intimt innad i en gruppe. Anonymkode: 22641...3b7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #12 Skrevet 12. august 2017 Skjønner deg kjempe godt ts, og det blir ikke noe anderledes med åra! Jeg har kastet bort så mange år på fest og uteliv og ville ALDRI gjort det om jeg visste hvor meningsløst det hele egentlig er. Alt for å være med venner og bli "populær". Så mye penger jeg kastet bort, så mange skuffelser hvor kvelden ikke ble som man trodde osv. Mitt råd er å drite i hva andre tenker om deg, det betyr ingenting i lengden! Det er for deg selv du lever, ikke for å få status blandt andre! Finn noen hobbyer du kan drive med istedet Jeg driver å maler bilder hjemme selvom jeg ikke kan male, og driver med DIY prosjekter, trener og har fått meg hund Neivel så vil ingen venner bare ta en rolig kveld med mat og tv på fredagen, men samme det for jeg hygger meg så godt alene og tenker på alle pengene jeg sparer, så jeg heller kan ta meg en ferie på yogasenter eller til et land når det er en konsert jeg vil på (ingen i utlandet bryr seg om noen er alene på konsert, ingen legger merke til det engang) så nå får jeg endelig gjort de tingene som faktisk er givende for MEG Alkohol og festing er ødeleggende for helsa, du kommer til å le av de om 10 år når de sitter der med rynkefjes, dårlig hud og hår, har fått barn med en player de møtte på byen og har dårlig forhold med barnefar som de selvsagt ikke er sammen med lenger, og jobber ræva av seg i ukedagene for å prøve å få litt kapital til boliglån - noe du allerede da har godt opparbeidet i motsetning til de Anonymkode: 9f277...f88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå