Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnet eksem så har jeg vært til hudlege noen ganger dette året. Men synes det er så vanskelig dette med rensing. 
Fikk også en krem for et annet problem som er hudormer. Differin tror jeg den het. Da jeg ikke så den store virkningen sluttet jeg med den, men i ettertid så har jeg fått flere whiteheads. Dette er på nesa. Mistenker at differinen "åpnet" opp porer?

Vurderer om jeg kanskje skal gi den et forsøk til. Jeg renser huden hver kveld med dermalogica ansiktsrens (den som skummer) og varierer fuktighetskremen med active moist eller en oljefri krem fra la roche posay. Men kanskje jeg bare gjør den verre ved å rense? Jeg renser kun på kvelden, men noen sier at hudormer/white heads ikke kommer av dårlig hygiene, men heller hormonelt. Skjønner at man bør rense hvis man f.eks har hatt på solkrem eller sminke, men tenker sånn generelt når man ikke har noe av dette på?

Anonymkode: 3413d...cbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må rense huden 1-2 ganger om dagen uansett. På natta fornyer cellene seg og slipper ut fett og smuss og døde hudceller, og dette bør ikke bli liggende på huden.  På dagen er huden utsatt for kjemikalier og giftstoffer pga omgivelser og dette bør rensen på kvelden.

Anonymkode: 2470f...d0c

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må rense huden 1-2 ganger om dagen uansett. På natta fornyer cellene seg og slipper ut fett og smuss og døde hudceller, og dette bør ikke bli liggende på huden.  På dagen er huden utsatt for kjemikalier og giftstoffer pga omgivelser og dette bør rensen på kvelden.

Tull. Hvis du ikke har hatt noe på huden så holder det å vaske den med vann. 

Anonymkode: 78bff...ccf

• Liker 7
Skrevet

Ts her. Det er nettopp disse to argumentene jeg ikke klarer å velge mellom. For jeg synes begge deler høres riktig ut. Men å rense morgen og kveld synes jeg høres overdrevent ut. 

• Liker 1
Skrevet

Man skal rense huden morgen og kveld med egnede produkter. De som påstår at vann er nok har ofte masse urenheter under overflaten i form av små bulker. Men de er bare late og skitne. 

Anonymkode: 8d28c...6c1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke tull, ab du siterer har rett. 

Ts, jeg syns du skal fortsette med en god renserutine. Huden blir utsatt for veldig nye i løpet av en dag, og det er viktig å rense ordentlig. Vanskelig å si så mye mer uten å ha sett huden din, men husk hvert fall å bruke myyye fuktighet i tillegg til differin. Den kremen er sterk.

Anonymkode: 59945...c30

Skrevet

Ts her. Det er nettopp disse to argumentene jeg ikke klarer å velge mellom. For jeg synes begge deler høres riktig ut. Men å rense morgen og kveld synes jeg høres overdrevent ut. 

Jeg renser huden morgen og kveld dersom jeg bruker andre hudprodukter som fuktighetskrem, solkrem eller sminke. 

Dersom jeg ikke bruker noen produkter så ser jeg ingen grunn til å rense huden. Fra naturens side burde den vel være selvrensende? :) 

Anonymkode: 987a9...f32

• Liker 3
Skrevet

Man renser om kvelden for å få vekk alle rester av sminke, kremer, eksos osv. Selv om du ikke har vært midt i sentrum eller har brukt sminke så trenger huden din å renses, og påføring av en god fuktighetskrem. 

Om natten jobber huden din knallhardt med å reparere seg selv, og dette må renses bort igjen neste dag, slik at huden din er klar til å takle nok en dag med forurensning utenfra.

Anonymkode: 59945...c30

• Liker 1
Skrevet

Bruker kun vann her og har bra hud. Ingen bulker eller problemer, bare vanlig frisk ansiktshud. :) 

Anonymkode: e8bbd...79a

• Liker 4
Skrevet

Aldri. De ulike rensegreier jeg har brukt har i en-to dager gjort huden skinnende og "slett", men så har det kommet masse ulumskheter i form av prikker og kviser, samt utslett.

Har selv problemer med psoriasis eller eksem (legene kan ikke bestemme seg) i ansiktet. Renser sminke med Dior sin som har en del olje i seg. Men ellers bare vann og vaskeklut, morgen og kveld (og bastu i blant - mormor påstår det er bra).

Ren og fin hud, ingen kviser, hudormer, bulker eller whatever.

ps. drikker mye vann, røyker og soler meg ikke. Og solfaktor bruker jeg.

Om hudormer og kviser:

"Mange tror akne kommer av at man ikke er ren, og vasker seg derfor ofte, og av og til med sterke rengjøringsprodukter. Overdreven hygiene fører ikke til færre kviser eller hudormer, men kan føre til at huden blir irritert. Det holder å vaske seg med mild såpe morgen og kveld. Akne er delvis genetisk og risikoen for å få problemer med kviser og hudormer øker dersom en av foreldrene har hatt alvorlig akne."

http://www.hudguide.no/kviser/hudormer/

Skrevet

Effekten av hudkremer blir veldig svekket hvis ikke man påfører den på nyrenset hud. Den vil ikke trekke like godt inn i huden på grunn av olje, smuss og døde hudceller blant annet. Jeg kjenner stor forskjell på huden min når jeg renser og når jeg ikke renser. Selv med vann. Man må jo tilpasse produktene etter huden - er man sensitiv så velger man skånsomme og parfymefri produkter. Har man fet hud velger man oljefrie produkter, og har man tørr hud trenger huden litt olje. Man kan også ha kombinasjon av flere hudtyper, og hudtilstand som fuktmangel,  så man må bare følge litt med på huden og kjenne etter hvordan huden reagerer på produktene. 

Anonymkode: 50d05...e7b

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør alle menn da? De bruker ingen sånne spesialprodukter og styrer. De har også hud og nøyer seg med å vaske den med vann. De har ikke noe verre hud enn oss kvinner. Det holder i massevis å bare vaske med vann om man ikke sminker seg.

Det er en selvfølge at man renser huden med rensemelk etc når man har dekket den med sminke og har sminke på, men bruker man ikke noe av det, trenger man ikke rense huden med dyre kosmetiske renseprodukter.

Jeg vasker bare huden med vann i dusjen på normalt vis, da jeg veldig sjelden bruker sminke. Men før, da jeg brukte sminke hver dag, renset jeg huden med rensemelk hver kveld for å få av sminken. Om morgenen i dusjen, var det nok med vannet.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Æsj, å ikke rense huden i ansiktet er jo direkte uhygienisk 😑 Tenk all svette, fett, skit, støv og forurensning som legger seg på huden i ansiktet? Hvorfor er det slik at de fleste vasker hår, kropp, gulv, kopper, klær osv med tilpasset såpe, men ikke ansiktet? 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Mounira76 skrev:

Æsj, å ikke rense huden i ansiktet er jo direkte uhygienisk 😑 Tenk all svette, fett, skit, støv og forurensning som legger seg på huden i ansiktet? Hvorfor er det slik at de fleste vasker hår, kropp, gulv, kopper, klær osv med tilpasset såpe, men ikke ansiktet? 

Er det like uhygienisk når gutter og menn ikke renser huden? Har til gode å møte noen av det motsatte kjønn som bruker rens morgen og kveld med mindre de er sterkt preget av akne 

Hud, hår og kropp er fra naturens side ganske selvrensende, men jo oftere man f.eks. vasker håret jo fortere fett blir det også 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det like uhygienisk når gutter og menn ikke renser huden? Har til gode å møte noen av det motsatte kjønn som bruker rens morgen og kveld med mindre de er sterkt preget av akne 

Hud, hår og kropp er fra naturens side ganske selvrensende, men jo oftere man f.eks. vasker håret jo fortere fett blir det også 

Ja, det er det.

Skrevet
33 minutter siden, Million skrev:

Hva gjør alle menn da? De bruker ingen sånne spesialprodukter og styrer. 

Menn renser jo, min mann renser huden hver morgen i dusjen og bruker også peeling, maske og fuktighetskrem for ansiktet. Tiden da menn bare kunne gi faen og se ut som en dass er heldigvis over.

Og nei, han er ikke homo. 

Anonymkode: 8d28c...6c1

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Jeg sier meg faktisk enig med dem som sier at det ikke er nødvendig å rense med mindre man har på sminke eller solkrem. Jeg ser ikke noe forskjell på f eks hudormer de gangene jeg renser og når jeg ikke gjør det. Det er hudormer som plager meg :/ og selvfølgelig eksem men den får jeg hjelp for av hudlege. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Hva gjør alle menn da? De bruker ingen sånne spesialprodukter og styrer. De har også hud og nøyer seg med å vaske den med vann. De har ikke noe verre hud enn oss kvinner. Det holder i massevis å bare vaske med vann om man ikke sminker seg.

Det er en selvfølge at man renser huden med rensemelk etc når man har dekket den med sminke og har sminke på, men bruker man ikke noe av det, trenger man ikke rense huden med dyre kosmetiske renseprodukter.

Jeg vasker bare huden med vann i dusjen på normalt vis, da jeg veldig sjelden bruker sminke. Men før, da jeg brukte sminke hver dag, renset jeg huden med rensemelk hver kveld for å få av sminken. Om morgenen i dusjen, var det nok med vannet.

I følge forskning har menn har tykkere hud enn kvinner og høyere kollagen-produksjon. Dessuten fungerer barbering som eksfoliering av huden.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vann er vel en form for rens?

Skrevet

Vann er vel en form for rens?

Likt løser likt. Dersom du bruker f.eks. fuktighetskrem som er basert på vann så skal det nok gå fint å rense med vann, men dersom den inneholder olje bør man bruke egen rens :) 

Synes alle burde ha litt hudpleiefrie dager iblant. Ikke rart at mange sliter med tørr hud dersom man gjør huden avhengig av fuktighetskremer 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...