AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #1 Skrevet 12. august 2017 Jeg har lenge spart til å kunne ta med mitt barn til Harry Potter World Studios i London. Jeg er bonusmamma til et noe eldre barn, og synes det ville vært dårlig gjort om ikke bonusbarnet også fikk tilbudet om å være med. H*n ble veldig glad, og begge gleder seg. Jeg snakket med mor på forhånd før barnet fikk tilbudet, bare så det er sagt. Begge er i skolealder. Dette betyr jo en del økte utgifter for meg. Jeg betaler fly, hotell og inngang på div. attraksjoner. Lommepenger og mat. Jeg vet ikke hvor mye jeg skal gi de i lommepenger, men det er jo stas å bruke noen egne penger på ferie. De kommer selvsagt til å få likt beløp. Med en ekstra person med på turen blir det fort en del tusen ekstra. Jeg og far har ikke felles økonomi. Vi deler på felles utgifter, og har separat økonomi ellers. Han er ikke far til mitt barn, vi har hvert vårt. Han har ikke tilbudt seg å betale noe som helst, og jeg har ikke tatt det opp enda. Synes liksom han burde tilby seg å betale noe, i det minste. Bør jeg dekke hele turen fordi jeg inviterte? Eller bør far overføre noe til meg? Anonymkode: 65546...78a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #2 Skrevet 12. august 2017 Både far og mor bør dekke noe for deg. Det hadde jeg insistert på om jeg var guttens forelder. Anonymkode: ec256...117 16
Måbarefåsiat... Skrevet 12. august 2017 #3 Skrevet 12. august 2017 Far bør i hvert fall bidra. Og du - hint funker sjelden. Si det til ham, ikke bare gå rundt og synes noe for deg selv. 16
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #4 Skrevet 12. august 2017 Dette burde du ha avklart før du inviterte barnet hans med på turen. Du burde sagt at barnet hans kan få være med, så fremt han og mor dekker utgiftene. Så fikk mannen snakke med mor om de skal la barnet være med, og dekke fly, hotell og lommepenger. Anonymkode: a1679...395 16
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #5 Skrevet 12. august 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lenge spart til å kunne ta med mitt barn til Harry Potter World Studios i London. Jeg er bonusmamma til et noe eldre barn, og synes det ville vært dårlig gjort om ikke bonusbarnet også fikk tilbudet om å være med. H*n ble veldig glad, og begge gleder seg. Jeg snakket med mor på forhånd før barnet fikk tilbudet, bare så det er sagt. Begge er i skolealder. Dette betyr jo en del økte utgifter for meg. Jeg betaler fly, hotell og inngang på div. attraksjoner. Lommepenger og mat. Jeg vet ikke hvor mye jeg skal gi de i lommepenger, men det er jo stas å bruke noen egne penger på ferie. De kommer selvsagt til å få likt beløp. Med en ekstra person med på turen blir det fort en del tusen ekstra. Jeg og far har ikke felles økonomi. Vi deler på felles utgifter, og har separat økonomi ellers. Han er ikke far til mitt barn, vi har hvert vårt. Han har ikke tilbudt seg å betale noe som helst, og jeg har ikke tatt det opp enda. Synes liksom han burde tilby seg å betale noe, i det minste. Bør jeg dekke hele turen fordi jeg inviterte? Eller bør far overføre noe til meg? Anonymkode: 65546...78a Altså, Ts: dere er gift eller samboere. Si "da kom regninga for din på kr x - vippser du over?" Problem løst. Anonymkode: b556e...2fa 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #6 Skrevet 12. august 2017 Jeg har ikke hintet, har bare ikke tatt samtalen enda. Jeg forventet forsåvidt at han skulle ta det opp på eget initiativ, men det har han ikke gjort. At mor skal dekke noe kommer jeg ikke til å be om, hun har ikke bedt om denne turen. Å avklare på forhånd vil for meg bety at bonusbarnet kun får være med dersom noen betaler, og det er ikke tilfelle. Jeg ønsker ikke å gjøre forskjell på barna. Jeg får ta det opp med han og høre hva han sier. Tenkte bare en stund der at det kanskje er dumt av meg å forlange at han skal betale for en tur han selv ikke skal være med på, og ikke har tatt initiativ til. Ts Anonymkode: 65546...78a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #7 Skrevet 12. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både far og mor bør dekke noe for deg. Det hadde jeg insistert på om jeg var guttens forelder. Anonymkode: ec256...117 Signerer denne, håper og tror at både mor og far sender med lommepenger. Hadde jeg vært far hadde jeg betalt en del av turen i tillegg.... Anonymkode: 64413...6a5 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #8 Skrevet 12. august 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke hintet, har bare ikke tatt samtalen enda. Jeg forventet forsåvidt at han skulle ta det opp på eget initiativ, men det har han ikke gjort. At mor skal dekke noe kommer jeg ikke til å be om, hun har ikke bedt om denne turen. Å avklare på forhånd vil for meg bety at bonusbarnet kun får være med dersom noen betaler, og det er ikke tilfelle. Jeg ønsker ikke å gjøre forskjell på barna. Jeg får ta det opp med han og høre hva han sier. Tenkte bare en stund der at det kanskje er dumt av meg å forlange at han skal betale for en tur han selv ikke skal være med på, og ikke har tatt initiativ til. Ts Anonymkode: 65546...78a Her har du satt deg selv i en catch22 situasjon, TS. Det er du som insisterer på å ikke gjøre forskjell på barna. Det er du selv som ikke har avklart på forhånd (før flybilletter og overnatting ble bestilt). Jeg tror at dersom far skal bidra med noe her så blir du nødt til å spørre ham om det. Hvis han enten ikke kan, eller du ikke spør ham, så vil det være du som sitter med de totale utgiftene. Og jeg synes heller ikke du da kan klage, fordi forarbeidet er vel det vi kan kalle "litt mangelfullt" i ditt tilfelle. Anonymkode: 4a88d...ca2 2
Violetta Skrevet 12. august 2017 #9 Skrevet 12. august 2017 Men hva sier foreldrene? Tusen takk for at du tar med barnet på tur? Har du gitt dem inntrykk av at du spanderer?
Biloba Skrevet 12. august 2017 #10 Skrevet 12. august 2017 Jeg har veldig lyst til å ta med "Per" også på Londonturen, men det blir en del ekstra utgifter, ca x 000. Kan du tenke deg å dekke Pers del, evt deler av det? FØR du inviterer Per... Slik saken står nå har du tatt på deg alt alene, men spør om han kan bidra. 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #11 Skrevet 12. august 2017 Klage gjør jeg ikke, jeg er av den oppfatning at når man velger en mann med barn og har eget barn, kan man ikke gjøre forskjell på de. Så at bonusbarnet skulle få samme tilbud var det aldri noe tvil om. Jeg kunne jo sagt min tur - mitt barn, men det ville vært veldig dårlig gjort av meg, det ville gått utover bonusbarnet og det ville nok preget mye i lang tid fremover. Dermed er jeg fullt klar over at jeg har valgt å ta med en ekstra person på min tur, og må da betale for denne personen. Jeg har allerede betalt fly og hotell. Poenget mitt er at her burde far ha skjønt at dette kan bli dyrt, og han burde derfor bidra. En ting er at han ikke tilbyr seg å bidra, det har sannsynligvis ikke falt ham inn. Spørsmålsstillingen min er vel egentlig om det er innafor å be om at han kan overføre et beløp til meg som dekker mat og lommepenger til hans barn. Og basert på svarene deres bør det være innafor. Mor syns det høres supert ut at hennes barn får være med på tur. Far har ikke sagt veldig mye om saken, sannsynligvis fordi han egentlig har lyst til å være med selv Anonymkode: 65546...78a 3
Gjest Mass Skrevet 12. august 2017 #12 Skrevet 12. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klage gjør jeg ikke, jeg er av den oppfatning at når man velger en mann med barn og har eget barn, kan man ikke gjøre forskjell på de. Så at bonusbarnet skulle få samme tilbud var det aldri noe tvil om. Jeg kunne jo sagt min tur - mitt barn, men det ville vært veldig dårlig gjort av meg, det ville gått utover bonusbarnet og det ville nok preget mye i lang tid fremover. Dermed er jeg fullt klar over at jeg har valgt å ta med en ekstra person på min tur, og må da betale for denne personen. Jeg har allerede betalt fly og hotell. Poenget mitt er at her burde far ha skjønt at dette kan bli dyrt, og han burde derfor bidra. En ting er at han ikke tilbyr seg å bidra, det har sannsynligvis ikke falt ham inn. Spørsmålsstillingen min er vel egentlig om det er innafor å be om at han kan overføre et beløp til meg som dekker mat og lommepenger til hans barn. Og basert på svarene deres bør det være innafor. Mor syns det høres supert ut at hennes barn får være med på tur. Far har ikke sagt veldig mye om saken, sannsynligvis fordi han egentlig har lyst til å være med selv Anonymkode: 65546...78a Jeg synes du har en fantastisk holdning overfor bonusbarn og egne barn. Helt supert å se det fungere. Dette har jeg vokst opp med selv. Men hvorfor får ikke far være med? Kanskje han hadde bidratt mer til utgiftene da? Bare delt det i to og betalt hver sin del og delt på utgiftene under selve reisen. Men kanskje du tenkte på litt kvalitetstid med barna? Jeg hadde spurt om han kunne bidratt til lommepenger og mat på reisen hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #13 Skrevet 12. august 2017 Mat, fly og andre utgifter tenker jeg automatisk at du dekker siden du inviterte barnet med på tur faktisk, men lommepenger hadde jeg nevnt mtp at dere har seperato økonomi. Ville vært noe helt annet om den var felles, men siden det er hvert deres tenker jeg at du kan si at du dekker fly, tur o.s.v. men om barnet skal ha noe annet burde det ha med lommepenger Anonymkode: f6e03...364 2
GammelKaktus Skrevet 12. august 2017 #14 Skrevet 12. august 2017 Hadde du tatt med mitt barn så hadde jeg sett på det som en selvfølge at jeg betalte for han. Synes du skal be far om punge ut for sønnen sin, flott at du tar barnet med men du skal da ikke måtte betale for det. Synes egentlig at det er merkelig at far ikke selv kommer med penger til turen uoppfordret... 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #15 Skrevet 12. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lenge spart til å kunne ta med mitt barn til Harry Potter World Studios i London. Jeg er bonusmamma til et noe eldre barn, og synes det ville vært dårlig gjort om ikke bonusbarnet også fikk tilbudet om å være med. H*n ble veldig glad, og begge gleder seg. Jeg snakket med mor på forhånd før barnet fikk tilbudet, bare så det er sagt. Begge er i skolealder. Dette betyr jo en del økte utgifter for meg. Jeg betaler fly, hotell og inngang på div. attraksjoner. Lommepenger og mat. Jeg vet ikke hvor mye jeg skal gi de i lommepenger, men det er jo stas å bruke noen egne penger på ferie. De kommer selvsagt til å få likt beløp. Med en ekstra person med på turen blir det fort en del tusen ekstra. Jeg og far har ikke felles økonomi. Vi deler på felles utgifter, og har separat økonomi ellers. Han er ikke far til mitt barn, vi har hvert vårt. Han har ikke tilbudt seg å betale noe som helst, og jeg har ikke tatt det opp enda. Synes liksom han burde tilby seg å betale noe, i det minste. Bør jeg dekke hele turen fordi jeg inviterte? Eller bør far overføre noe til meg? Anonymkode: 65546...78a Er du sammen med en veldig gjerrig samt ekstremt lite raus "mann"? Anonymkode: 2408d...58b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #16 Skrevet 12. august 2017 47 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Hadde du tatt med mitt barn så hadde jeg sett på det som en selvfølge at jeg betalte for han. Synes du skal be far om punge ut for sønnen sin, flott at du tar barnet med men du skal da ikke måtte betale for det. Synes egentlig at det er merkelig at far ikke selv kommer med penger til turen uoppfordret... For en idiotisk og tafatt "far"...null respekt 😬😲😩 Anonymkode: 2408d...58b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #17 Skrevet 12. august 2017 Jøss da, han er overhodet ikke tafatt, idiotisk, gjerrig og lite raus - og han er far, ikke "far". Makan til overreaksjon En smule distré, det er han nok. Om jeg ber ham vippse, gjør han det garantert. Det er ikke sånn at jeg må trygle og be og mase Har ikke nevnt det for ham enda, bare. Ts Anonymkode: 65546...78a
Gjest noe tilfeldig Skrevet 12. august 2017 #18 Skrevet 12. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss da, han er overhodet ikke tafatt, idiotisk, gjerrig og lite raus - og han er far, ikke "far". Makan til overreaksjon En smule distré, det er han nok. Om jeg ber ham vippse, gjør han det garantert. Det er ikke sånn at jeg må trygle og be og mase Har ikke nevnt det for ham enda, bare. Ts Anonymkode: 65546...78a Såklart far skal betale.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #19 Skrevet 12. august 2017 1 time siden, Mass skrev: Jeg synes du har en fantastisk holdning overfor bonusbarn og egne barn. Helt supert å se det fungere. Dette har jeg vokst opp med selv. Men hvorfor får ikke far være med? Kanskje han hadde bidratt mer til utgiftene da? Bare delt det i to og betalt hver sin del og delt på utgiftene under selve reisen. Men kanskje du tenkte på litt kvalitetstid med barna? Jeg hadde spurt om han kunne bidratt til lommepenger og mat på reisen hvertfall. Takk for det Vanligvis gjør vi det slik du sier, vi deler beløpet i to og betaler mat og slikt annenhver dag eller så, så kommer vi sånn høvelig likt ut. Ingen fører regnskap eller teller kroner, men det er litt greit at vi deler på når vi ikke har felles økonomi. Han kan ikke være med denne gangen. Vi har hatt en veldig travel sommer med husrenovering og flytting, så nå skal jeg ta meg en pause fra kaoset og dra avgårde med barna. Han må være igjen i kaoset og jobbe denne gangen. Neste tur skal vi dra alle sammen Anonymkode: 65546...78a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #20 Skrevet 12. august 2017 Jeg har 2 egne barn og et bonusbarn. Kjæresten min og jeg kaller de egentlig våre alle sammen. Vi deler ikke økonomi, men vi deler på utgifter, på en måte. Drar vi på ferie, er vi imot lommepenger. De brukes bare på tull de bruker i 5min og glemmer med en gang. De får feks litt penger hver så de kan gå inn på godteributikk og handle hva de vil, men de får ikke kjøpe tull. F.eks hvis 2 kjøper vannpistol, og en kjøper en lekebil fordi det ser gøy ut, så ville det blitt kjedelig for den uten vannpistol tilslutt. Da kjøper vi heller 3 vannpistoler. Det blir faktisk mye billigere og er til å anbefale, og barna har det gøy med den ordningen også. Vi er ikke strenge, høres kanskje slik ut. Men det er ikke satt i stein. De får masse lommepenger av besteforeldre osv før de skal på ferie også. Anonymkode: 14763...8d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå