Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Jeg er en idiot på kjøkkenet. Er verken flink eller liker å lage mat. Jeg bruker derfor endel ferdigprodukter som jeg tilsetter diverse annet. Hvor ille er det egentlig å leve på Toro? Jeg bruker Dolmio til pasta, ferdige supper, gryteretter, gjerne en ferdig frossenrett fra frysedisken, ferdigpizza etc... Innimellom lager jeg wok men da med ferdiglagd saus.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #2 Skrevet 12. januar 2005 Det verste med Toro og annen ferdigmat/halvfabrikata er at du får i deg veldig mye salt og usunt fett.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 Og det nest verste er at du aldri finner ut hvor godt mat kan smake!
LilleMy Skrevet 12. januar 2005 #4 Skrevet 12. januar 2005 Toro er en grei hjelp i hverdagen..... men i helgen er det fy-fy!
Gjest gjest1 Skrevet 13. januar 2005 #5 Skrevet 13. januar 2005 Sauser og slike ting har litt mer salt enn ønskelig, men så farlig er det ikke. Ferdigretter har som regel ingen vitaminer og lite næringsstoffer, pluss mye mettet fett. Hold deg unna ferdigpizza mao Men fiskeretter kan gjerne kjøpes fra frysedisken.
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 13. januar 2005 #6 Skrevet 13. januar 2005 Jeg blir alltid utrolig løs i magen når jeg har spist Toro. Dessuten er det masse tilsetningsstoffer i posemat. Har ikke spist Toro på det jeg kan huske nå. Det er mye mat som er like enkel å lage sjøl!
ashera Skrevet 13. januar 2005 #7 Skrevet 13. januar 2005 Dolmio er forsåvidt grei, den inneholder ikke usunt fett og er ikke saltet så veldig mye. heller ikke inneholder den usunne konserveringsmidler. Største problemet med den frysetørrede Toro-maten er saltet og fettet, som flere sier. Mye av TORO-posene kan man lett lage alternativer til selv, like raskt som posematen, og mye bedre. Spaghetti carbonara f.eks. Det er jo bare å raspe parmesan og tilsette et par egg og en neve stekt bacon eller røkt skinke, og kverne litt salt og pepper over. Blandes i kokt pasta. Like raskt som posemat. Når det gjelder grønnsaksuppe, kjøp frossen lapskausblanding, lag kraft av fond, legg i grønnsakene og topp med røkt skinke eller gode pølser i biter. Sunnere og bedre bevaring av vitaminene. Tomatsuppe kan du lage ved å frese løk og hvitløk i olivenolje, tilsette en boks hakkede tomater og tilsvarende vannmengde, litt fond og urter, litt havsalt og pepper. Kokes med makaroni i 7- 8 minutter. Ha i litt fløte eller melk og server med hardkokte egg oppi. Like kjapt som å stå å røre posesuppe i 12 minutter. Både hvit og brun saus er like lettlaget fra scratch. Faktisk svir jeg lettere posesaus....
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2005 #8 Skrevet 13. januar 2005 Jeg synes alt fra TORO har samme smak, uansett om det gjelder fiskesuppe eller pastasaus :-?
ashera Skrevet 13. januar 2005 #9 Skrevet 13. januar 2005 Det er fordi det er MSG/natriumglutamat i mesteparten. Samme stoffet som er i gastromatkrydder og andre udefinerte grillblandinger. Det brukes som smaksforsterker og er en oppfinnelse fra helvete. Gir meg migrene vaffal.
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 13. januar 2005 #10 Skrevet 13. januar 2005 Jepp, glutamat (= smaksforsterker) er ikke bra greier, det er ett av tilsetningsstoffene man bør styre unna hvis man kan. Veldig mange som er allergiske mot det. Tilsettes ofte industrimat for å kamuflere at de egentlig er smakløse...
Gjest Kommentar Skrevet 14. januar 2005 #11 Skrevet 14. januar 2005 Bare en liten kommentar..... Det å bruke endel av for eksempel posesauser, kan gi en mye magrere saus enn de du mange ganger lager selv, da smør/fløte/rømme ofte blir flittig brukt i hjemmelagede sauser.... :-?
Gjest LoisLane Skrevet 14. januar 2005 #12 Skrevet 14. januar 2005 Synes mye fra Toro er helt greit, jeg. Har gått litt lei av gryter o.l. etterhvert, men suppene er helt ok. Kakemiks bruker jeg til muffins.
glaciera Skrevet 14. januar 2005 #13 Skrevet 14. januar 2005 Du kan jo sprite opp posene og glassene med friske kuttede grønnsaker. Det hjelper ikke på saltet og fettet, men det blir bedre næringsinnhold.
liv Skrevet 14. januar 2005 #14 Skrevet 14. januar 2005 Må vel innrømme at jeg er en flittig bruker av toro sauser.. Selv om jeg ikke alltid følger oppskriften bak på da..
Gjest miau Skrevet 15. januar 2005 #15 Skrevet 15. januar 2005 Det er veldig lettvint med posemat, men jeg pleier å tilsette egne krydder , grønnsaker ol for å få litt bedre smak.
Karianne Skrevet 16. januar 2005 #16 Skrevet 16. januar 2005 Hvor mye salt kan vi ha i oss hver dag? Er det 1 gram eller var det 5 gram? Uansett... 1 dl med de fleste Toro-retter inneholder 1 gram salt. Det er sinnsykt mye! Og det er grunn nok for meg til å bruke minst mulig toro-mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå