Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes svanesjøen av Tjaikowski er så fantastisk at jeg hører på den ofte. Den må nesten sies å være favoritt. Men jeg liker også å høre på Mozart. Noen favoritter som kan anbefales? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Haydns Symphony nr. 100 i G-dur. 
Hele de fire årstider, men spesielt Terje Tønnessens tolkning av L'inverno – allegro non molto i F-dur.

Endret av Overrasket
Skrevet
6 minutter siden, Overrasket skrev:

Haydns Symphony nr. 100 i G-dur. 
Hele de fire årstider, men spesielt Terje Tønnessens tolkning av L'inverno – allegro non molto i F-dur.

Takk:) skal sjekke ut:)

Skrevet

• Liker 1
Skrevet

Dyrenes Karnaval, av Camille Saint Saëns, samt Peer Gynt av Edvard Grieg :ninuskapus:

Gjest aptdaemon
Skrevet

Er ikke så bevandret i klassisk, men her er mine favoritter.

Gjest Overrasket
Skrevet
36 minutter siden, Mari Y skrev:

Takk:) skal sjekke ut:)

JA! :nordvesta:

Jeg vet ikke hvor mye du har reflektert over det, men det som er viktig med klassisk musikk er at hvert stykke spilles ikke likt av alle orkestre over hele verdene til envher tid. Så ikke bare er det viktig å finne stykker du liker, men det er også viktig å finne de tolkningene som du synes er best. 

Ta f.eks. de jeg nevnte over. De fire årstider går for å være veldig klisjefylt, enkelt, ja nesten litt uakseptabelt å like i musikalske kretser. Det er liksom ikke spennende nok. Men hver eneste profesjonelle klassiske musiker jeg har møtt som har sett ned på de fire årstider har blitt gradvis omvendt etter å ha hørt Terje Tønnessens tolkning. 

Og for symfoinen av Haydn, så likte jeg faktisk ikke det så godt tidligere. Den var litt død, platt, innholdsløs for meg. Så gikk jeg tilfeldigvis innom en kirke på landsbygda i Italia. Der ble det holdt en gratiskonsert av et orkester som øvde for en stor konkurranse. Dirigenten var så lidenskapelig og nytenkende, at han løftet symfonien til et nivå som jeg aldri har hørt før. Hele kirken ble forvandlet til en gigantisk, nær-himmelsk musikalsk arena, bare fordi en dirigent hadde en oppfrisket tolkning av en litt glemt symfoni. 

Så, med andre ord, lytt til forskjellige innspillinger av forslagene du mottar her, og legg merke til nyanseforskjellene. Slik finner du det som passer best for deg. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Vivaldi -Four Seasons og Grieg - Dovregubbens Hall.

Clair de Lune  

Endret av Catalina Culès
Skrevet
På 12.8.2017 den 17.24, Overrasket skrev:

JA! :nordvesta:

Jeg vet ikke hvor mye du har reflektert over det, men det som er viktig med klassisk musikk er at hvert stykke spilles ikke likt av alle orkestre over hele verdene til envher tid. Så ikke bare er det viktig å finne stykker du liker, men det er også viktig å finne de tolkningene som du synes er best. 

Ta f.eks. de jeg nevnte over. De fire årstider går for å være veldig klisjefylt, enkelt, ja nesten litt uakseptabelt å like i musikalske kretser. Det er liksom ikke spennende nok. Men hver eneste profesjonelle klassiske musiker jeg har møtt som har sett ned på de fire årstider har blitt gradvis omvendt etter å ha hørt Terje Tønnessens tolkning. 

Og for symfoinen av Haydn, så likte jeg faktisk ikke det så godt tidligere. Den var litt død, platt, innholdsløs for meg. Så gikk jeg tilfeldigvis innom en kirke på landsbygda i Italia. Der ble det holdt en gratiskonsert av et orkester som øvde for en stor konkurranse. Dirigenten var så lidenskapelig og nytenkende, at han løftet symfonien til et nivå som jeg aldri har hørt før. Hele kirken ble forvandlet til en gigantisk, nær-himmelsk musikalsk arena, bare fordi en dirigent hadde en oppfrisket tolkning av en litt glemt symfoni. 

Så, med andre ord, lytt til forskjellige innspillinger av forslagene du mottar her, og legg merke til nyanseforskjellene. Slik finner du det som passer best for deg. 

Støtter dette 150%! Dirigenten og orkesteret er utrolig viktig, ulike tolkninger gir ulike opplevelser. 

Jeg er ganske så forelsket i Karajan, særlig Adagio-platen kan jeg høre på gang etter gang. Veldig fine stemninger. 

Jeg liker melodiøs og litt pompøs klassisk musikk, har hørt mye Albinoni og Vivaldi. Det skal fylle rom og hjerte liksom. Endel orgelmusikk har gått rett hjem her hos meg. Og de fleste ballettkomposisjoner er lekre synes jeg, Tchaikovsky og Prokofiev i spissen. 

Nå vet jeg ikke om opera er litt for fremmed, men La Bohem med Pavarotti og Freni er en av mine store favoritter. 

Skrevet

Grieg, Mozart og Bach er mine favoritter.

Skrevet

Pavanes Opus 50 må være mitt favorittstykke - og det MÅ være med Londonfilharmonien. 

Skrevet (endret)

Noen få jeg kan nevne av den haugen jeg har som faviser. Er generelt svært glad i å høre på klassisk musikk, og kan glatt høre på et stykke 20-30 ganger om igjen og om igjen og om igjen.

Edvard Grieg - Holberg Suite, Op. 40

Samuel Barber – Adagio for Strings

Richard Wagner – The Valkyrie: Ride of the Valkyries

Antonín Dvořák – Symphony No. 9 In E Minor, Op. 95, "From the New World": II. Largo

John Williams - Imperial March  (Darth Vader's Theme)

Giuseppe Verdi – Messa Da Requiem: Dies Irae – Tuba Mirum

Gustav Mahler – Symphony No. 5: Adagietto

Aaron Copland - Fanfare For The Common Man

Richard Strauss - Also Sprach Zarathustra

Amilcare Ponchielli - La Gioconda: Dance Of The Hours

George Gershwin - Rhapsody In Blue

Maurice Ravel - Bolero

Léo Delibes - Lakmé: Flower Duet

Sergei Prokofiev - Peter And The Wolf: The Story Begins

Emile Waldteufel - Skater's Waltz

Johann Jr. Strauss - Tritsch-Tratsch Polka

George Frideric Handel - Water Music: Alla Hornpipe

Wolfgang Amadeus Mozart - Piano Concerto No. 21

Fredrick Ricketts - Colonel Bogey March ("The Bridge On The River Kwai")

Sergei Rachmaninoff 

Frédéric Chopin

Endret av Peanut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...