AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #1 Skrevet 12. august 2017 Kan man kaste brukte tannbørster til plastgjennvinning? Bor i Oslo kommune, og vi kildesorterer plast i blå avfallsposer. Skal tannbørstene i sånne? Jeg nøler litt, fordi de er liksom sånn "hardplast", ikke myk poseplast, liksom....? Er det andre ting man kan kaste i plastgjennvinningen som man egentlig ikke tenker at kan kastes der? I reklamesnutten på tv om plastgjennvinning, har han all slags mulig plast. En annen ting er; hvor miljøvennlig det egentlig er å drive og skylle og vaske ting i varmt vann så de blir rene før de kan kastes i plastgj.v.posen? Her jeg bor, tar det utrolig lang tid før varmtvannet kommer rennende ut av krana, så jeg må skru på vannet og bare la det kalde vannet fossrenne i opptil et minutt før det blir varmt. Så skal man bruke masse varmt vann for å få vekk fettet på f.eks. plastemballasjen til matvarer som bacon, som er veldig fettete. Det MÅ brukes varmt vann, for det går ikke vekk med kaldt. Jeg synes bare det er så lite miljøvennlig å bruke liter på liter med varmt vann for å kaste en liten plastbit som emballasjen til bacon eller kjøttkaker (som også blir veldig fettete og grisete inni). Skal man bare gjøre det? Hva synes andre om det vannsløseriet? Går ikke vinningen litt opp i spinningen? Man skal ihvertfall ikke kaste skitten plast til gjenvinning, det har jeg lest. Anonymkode: 40039...ee0 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #2 Skrevet 12. august 2017 Må du vaske mer enn lett skylling under kranen så er det ikke miljøvennig å drive plastgjenvinning. Varmt vannskylling er å sløse med resursene ikke spare og gjenvinne. Tannbørster er fulle av bakterer fra munnen (og badet?) Og skal i restavfallet. Kaster du mange tannbørster, ofte? Anonymkode: 5080f...853
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #3 Skrevet 12. august 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tannbørster er fulle av bakterer fra munnen (og badet?) Og skal i restavfallet. Kaster du mange tannbørster, ofte? Anonymkode: 5080f...853 Vel, pga tannlegeskrekk og redsel for å få hull i tennene, pusser jeg nok hardere og lengre enn de fleste gjør. Sliter ut en tannbørste på 3-4 uker. Jeg vet at den generelle anbefalingen er å bytte hver 3. måned, men jeg bytter altså oftere enn det. Men har du lest dette med bakterier i tannbørstene noe sted, eller er det noe du antar bare? TS Anonymkode: 40039...ee0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #4 Skrevet 12. august 2017 Kunne spart meg spørsmålet i hovedinnlegget. Det var ikke så vanskelig som jeg trodde å finne svar med google https://rig.no/avfall-og-sortering/hvordan-sortere-avfall/restavfall Der står det at tannbørster skal i restavfallet. Ok, da får jeg bare gå og plukke opp de jeg kastet i plastavfallet tidliger i dag. TS Anonymkode: 40039...ee0
prt90 Skrevet 12. august 2017 #5 Skrevet 12. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen ting er; hvor miljøvennlig det egentlig er å drive og skylle og vaske ting i varmt vann så de blir rene før de kan kastes i plastgj.v.posen? Anonymkode: 40039...ee0 Nei, man skal ikke vaske plasten. Hvis du vasker plast i varmt vann før du resirkulerer dem så har du sløst bort mange ganger så mye energi som man sparer. 1
Gjest Margit Spat Skrevet 12. august 2017 #6 Skrevet 12. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunne spart meg spørsmålet i hovedinnlegget. Det var ikke så vanskelig som jeg trodde å finne svar med google https://rig.no/avfall-og-sortering/hvordan-sortere-avfall/restavfall Der står det at tannbørster skal i restavfallet. Ok, da får jeg bare gå og plukke opp de jeg kastet i plastavfallet tidliger i dag. TS Anonymkode: 40039...ee0 Den siden du siterer der gjelder Grenlandsområdet, ikke Oslo. Siden ulike områder har ulike «regler» for sortering, fordi etterbehandlingen av avfallet kan variere fra renovasjonsselskap til renovasjonsselskap, bør du alltid sjekke for det området du selv bor i hvis du lurer på noe vedrørende sortering. Når det gjelder tannbørster, så får du samme svar for Oslo, men det er ikke sikkert du ville gjort det for andre typer avfall. Denne siden synes jeg er kjekk å bruke når jeg er i tvil. Den gir deg mulighet til å søke på både avfallstype og sted: https://sortere.no
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #7 Skrevet 12. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, pga tannlegeskrekk og redsel for å få hull i tennene, pusser jeg nok hardere og lengre enn de fleste gjør. Sliter ut en tannbørste på 3-4 uker. Jeg vet at den generelle anbefalingen er å bytte hver 3. måned, men jeg bytter altså oftere enn det. Men har du lest dette med bakterier i tannbørstene noe sted, eller er det noe du antar bare? TS Anonymkode: 40039...ee0 Det er ikke spesielt lurt å pusse hardt om du vil unngå tannlegebesøk.. Anonymkode: 34cc7...76c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #8 Skrevet 12. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, pga tannlegeskrekk og redsel for å få hull i tennene, pusser jeg nok hardere og lengre enn de fleste gjør. Sliter ut en tannbørste på 3-4 uker. Jeg vet at den generelle anbefalingen er å bytte hver 3. måned, men jeg bytter altså oftere enn det. Men har du lest dette med bakterier i tannbørstene noe sted, eller er det noe du antar bare? TS Anonymkode: 40039...ee0 Så flink du er. Jeg bytter tannbørste hver uke, og tar ny tantråd på den holderen hver morgen. Og tungeskrapen går i søpla med tannbørsten selvsagt. 🙂 Anonymkode: 43e29...1aa
Tvist Skrevet 13. august 2017 #9 Skrevet 13. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så flink du er. Jeg bytter tannbørste hver uke, og tar ny tantråd på den holderen hver morgen. Og tungeskrapen går i søpla med tannbørsten selvsagt. 🙂 Anonymkode: 43e29...1aa Hver uke er fryktelig sløste. Men kjøp tannbørste på Rema da, de skal ha tannbørster laget av bambus, i stedene for plast.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #10 Skrevet 13. august 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunne spart meg spørsmålet i hovedinnlegget. Det var ikke så vanskelig som jeg trodde å finne svar med google https://rig.no/avfall-og-sortering/hvordan-sortere-avfall/restavfall Der står det at tannbørster skal i restavfallet. Ok, da får jeg bare gå og plukke opp de jeg kastet i plastavfallet tidliger i dag. TS Anonymkode: 40039...ee0 Kjøp deg tannbørste av tre, siden du er så opptatt av miljøet Anonymkode: e75e5...57d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå