Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg må bare! Kan noen fortelle meg litt om greia med boliglån? Hva er det man må betale hver mnd? Er det noen andre ordninger for studenter? Også er det alt det her snakket om renter! 👽👽👽😕

Anonymkode: cfa23...344

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du student, er vel sjansen heller minimal for at du får boliglån. Med mindre du jobber svært mye på siden, og har stabil, høy inntekt + egenkapital.

Når det er sagt så kan du spørre banken om alle disse tingene. De har best peiling, og kan fortelle nøyaktig hvor mye et boliglån koster deg i renter og avdrag. (Avdrag er nedbetalinger av selve lånebeløpet, mens rentene er gebyr banken tar for at du får ha lånet, f.eks. 1,4 % av kjøpesummen eller lignende).

Anonymkode: a3a66...432

• Liker 1
Skrevet

Ta deg en tur i banken, du.

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må bare! Kan noen fortelle meg litt om greia med boliglån? Hva er det man må betale hver mnd? Er det noen andre ordninger for studenter? Også er det alt det her snakket om renter! 👽👽👽😕

Anonymkode: cfa23...344

"Hva er greia med boliglån"? Ok. Vi tar det fra begynnelsen.

Et sted å bo er dyrt, det koster mye. En bolig er ofte den største økonomiske investeringen et menneske gjør i løpet av livet.

En enkel leilighet i et borettslag i en lavblokk kan koste flere millioner. Prisene varierer etter hvor boligen ligger. Det er dyrere i byer, og billigere på landet. Noen beliggenheter i byer er mer populære enn andre. Østkanten i Oslo er billigere enn vestkanten. Jevnt over kan man si at "alle" under 30 ønsker å bo "sentralt", dvs så nærme sentrum som mulig i den byen de bor i. Da har de gangavstand til utesteder og kafeer og kinoer osv. Grünerløkka og St. Hans haugen i Oslo er sånne populære steder.

For beliggenhet koster. En leilighet i en bygård på Grünerløkka i Oslo er for eksempel mye dyrere pr kvadrat enn en leilighet på Rødtvet i Oslo, da den sistnevnte ligger i et mindre fasjonabelt strøk, og i Groruddalen en t-banetur unna sentrum. Har man lite penger, lønner det seg altså å finne en leilighet litt borte fra de mest populære strøkene, for de mest populære strøkene er mye dyrere. Prisene er lavere et stykke fra sentrum.

Eneboliger koster MYE mer enn leiligheter, naturligvis.

Skal man kjøpe seg en leilighet, krever myndighetene at man stiller med noe som heter egenkapital før de er villige til å låne deg resten. Egenkapital er som regel arv, eller sparepenger, og må være 15% av boligens verdi. Ønsker man da å kjøpe en leilighet til 2,5 millioner, krever banken at man har 15% av den summen på konto å spytte inn til å betale med. Det vil si i dette eksempelet 375.000 kroner. Det er mye penger, og tar tid for de fleste å spare opp.

Når man betaler boliglånet sitt, skjer det i form av automatisk trekk fra konto en gang hver måned. Beløpet som trekkes er en del nedbetaling av gjelden, og en del renter. F.eks mitt boliglån er 1,7 millioner og koster meg ca 8000 kr i måneden. Halvparten av det er renter, og andre halvparten (ca 4000) er nedbetaling på lånet.

De fleste har boliglån som har en løpetid på mange, mange år. Kanskje 20 til 25 år. Har man høy lønn i en godt betalt jobb, kan man selvfølgelig betale mer i mnd enn vanlig, og dermed betale det ned på kortere tid.

Jeg kan, om jeg vil og om jeg har råd, når som helst betale inn ekstra en måned her eller der for å nedbetale lånet fortere. Det blir en slags form for sparing, fordi gjelden minsker for hver ekstra innbetaling man tar. Man MÅ selvfølgelig ikke gjøre ekstra innbetalinger, mange har ikke råd til det, men det er noe man kan om man vil, altså.

Bankene krever som regel en viss inntekt når man søker om boliglån, fordi de vil naturligvis kunne beregne at du har råd til å betale boliglånet hver måned. Det har man jo ikke om man ikke tjener nok. Så tjener man dårlig, får man som regel avslag. Eller om man har negative betalingsanmerkninger som inkasso, det gir også avslag på lånesøknaden.

Myndighetene i Norge har bestemt at all gjeld man har, teller med når bankene skal vurdere hvor mye du kan få i boliglån. Har du f.eks. studielån, skal dette tas med i det totale gjeldsbildet, og man kan ikke ha mer enn 5 x inntekten sin i gjeld. Det vil si, tjener du 500.000, kan du totalt ikke ha mer enn 2,5 i gjeld. Det er absolutt maks. Har du da i dette eksempelet 300.000 i studielån og 50.000 i billån i tillegg, trekker dette ned, og du får ikke låne mer til bolig enn 2,5 mill minus 350.000 = 2.150.000 til bolig. (dette er eksempler) Du må selvsagt ha egenkapital også.

Spør mer om du lurer på mer.

Anonymkode: 24fb6...23f

• Liker 12
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man betaler boliglånet sitt, skjer det i form av automatisk trekk fra konto en gang hver måned. Beløpet som trekkes er en del nedbetaling av gjelden, og en del renter. F.eks mitt boliglån er 1,7 millioner og koster meg ca 8000 kr i måneden. Halvparten av det er renter, og andre halvparten (ca 4000) er nedbetaling på lånet.

Anonymkode: 24fb6...23f

Bra forklaring, men dette avsnittet kan virke litt misvisende. Med annuitetslån betaler du mye renter i begynnelsen og så blir andelen renter mindre etter hvert som lånet minker selv om månedsbeløpet er det samme. Annuitetslån er mest vanlig. Du kan teste denne kalkulatoren:

https://skandiabanken.no/lan/boliglan/

Anonymkode: 5a59f...c17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...