AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #1 Skrevet 12. august 2017 Hri. Om jeg bruker sunn olje og steker egget istedebfor å koke det mister det næring da? Er ca 6 gram protein per egg. Vil det halveres om jeg steker det eller miste noe næringsverdi? Anonymkode: 91058...c43
stan Skrevet 12. august 2017 #2 Skrevet 12. august 2017 Protein mengden vil ikke endre seg mye. Det er stekeskorpen som består av proteiner som har reagert med fettsyrer. Noen av aminosyrene vil være såpass omdannet at de ikke kan brukes av kroppen til å bygge nye proteiner. Men de vil fortsatt gi energi. Så stek gjerne egg, om du ikke steker for hardt mister du neppe mer enn 10 % Og så smaker det jo så mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #3 Skrevet 12. august 2017 17 minutter siden, stan skrev: Protein mengden vil ikke endre seg mye. Det er stekeskorpen som består av proteiner som har reagert med fettsyrer. Noen av aminosyrene vil være såpass omdannet at de ikke kan brukes av kroppen til å bygge nye proteiner. Men de vil fortsatt gi energi. Så stek gjerne egg, om du ikke steker for hardt mister du neppe mer enn 10 % Og så smaker det jo så mye bedre. Så det er ikke bra for en som trener? Anonymkode: 91058...c43
stan Skrevet 12. august 2017 #4 Skrevet 12. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er ikke bra for en som trener? Anonymkode: 91058...c43 Det gjør så liten forskjell på protein mengden at det spiller ingen rolle. Det som kan ødelegge proteiner er for høy varme. Så om du steker varsomt er det minimalt av aminosyrene som skades. Det går jo eventuelt å kjøpe større egg, eller bruke to mindre om du ønsker mer stekesmak. 1
Gjest Peaches Skrevet 12. august 2017 #6 Skrevet 12. august 2017 (endret) Kokt mat er sunnere enn stekt mat😊 Endret 12. august 2017 av Peaches
metempsychosis Skrevet 12. august 2017 #7 Skrevet 12. august 2017 Det er visst mindre kalorier i speilegg enn i kokt egg... (noe som jeg aldri hadde trodd )
Gjest Cyrus Skrevet 12. august 2017 #8 Skrevet 12. august 2017 2 timer siden, Peaches skrev: Kokt mat er sunnere enn stekt mat😊 Rå mat er sunnere enn kokt mat 😊
Gjest Peaches Skrevet 12. august 2017 #9 Skrevet 12. august 2017 4 minutter siden, Cyrus skrev: Rå mat er sunnere enn kokt mat 😊 Yes indeed!!!😊
Gråpus1956 Skrevet 12. august 2017 #10 Skrevet 12. august 2017 Jeg kan se for meg at frityrstekte egg er like sunt, samt bedre! Det blir lagt til mer energi i retten som er nødvendig for kroppen!
Supera Skrevet 13. august 2017 #11 Skrevet 13. august 2017 Egg er sunt, men ingenting bør bli stekt for hardt. Hva mener du med sunn olje? Mange sunne oljer egner seg ikke til steking. Se denne artikkelen. Oljer rike på omega-3 og omega-6 egner seg ikke til steking fordi de flerumettede fettsyrene lager giftige stoffer når de blir varmet opp. Mettet fett derimot egner seg bra til steking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå