Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Jeg fikk en ny Gastrolux wokpanne til jul og gleder jeg meg til å prøve den. Problemet er bare at jeg har aldri woket før, og jeg trenger en superenkel nybegynner oppskrift. Kan noen hjelpe? Trenger litt nøyaktig beskrivelse av ingredienser og fremgangsmåte, selv om woking går vel litt ut på å "slumpe" litt. Det får jeg prøve når jeg får litt mer trening...Går det forresten av å bruke pasta i woken? Hvordan gjør jeg det? Saus da? :o
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #2 Skrevet 12. januar 2005 Pasta og saus i WOK? Hele poenget med WOK er jo asiatisk mat. Anbefaler at du kjøper deg en WOK kokebok og tar en titt på denne siden. Denne mannen er genial
Arkana Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 Bruk grønnsaker du vil, jeg synes gulrøtter (skåret i lange tynne strimler med ostehøvel), sukkererter, babymais, hakket fennikel, squash, hvitløk, snittet vårløk og paprika er godt. Du kan også bruke purre, bønnespirer, bambusskudd, vannkastanjer (to siste fås hermetisk), champignon, cashewnøtter, strimlet kinakål osv. Jeg bruker som oftest strimlet kyllingfilet i, men svinekjøtt, laks, steinbit, reker osv kan også brukes. Når det gjelder saus har Blue Dragon (fås i alle forretninger) noen veldig gode woksauser. Ellers kan du jo lage selv med f.eks. black bean saus, ketjap manis, sambal oelek (chilipasta), soyasaus, østerssaus, søt chilisaus osv. Men siden du er nybegynner på dette foreslår jeg at du kanskje begynner med de ferdige sausene. Det skal ikke være mye saus i en wok, bare akkurat litt så det gir smak. Pasta ville jeg ikke brukt i wok, ris og nudler er greit. Et eksempel på en wokoppskrift til 4 pers.: 4 kyllingfileter 2 paprikaer ½ squash 6 champignoner 2 gulrøtter 1 løk 100 g sukkererter eller grønne bønner ½ purre 1 dl cashewnøtter Skjær kyllingen i strimler; paprika og squash i terninger, løk og sopp i skiver og gulrøtter i staver. Stek kjøttet hvitt i litt olje. Dryss salt og pepper over. Tilsett grønnsakene og la surre 1 minutt. Tilsett den sausen til vil ha (Szechuan krydret tomatsaus fra Blue Dragon er nydelig til dette). Varm raskt opp og server med kokt ris eller kokte nudler. Du kan godt blande ris og nudler rett i pannen sammen med resten om du vil.
Gjest Catwoman Skrevet 12. januar 2005 #4 Skrevet 12. januar 2005 http://www.matsiden.no/kokebok_kategori.asp?kat_id=14 Hr er noen wok oppskrifter ihvertfall.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #5 Skrevet 12. januar 2005 TUSEN, TUSEN TAKK!! Supre oppskrifter med kjempegod forklaring på fremgangsmåte!
Veslejenta Skrevet 12. januar 2005 #6 Skrevet 12. januar 2005 Jeg bodde et år sammen med en gutt fra Japan i studietiden. Han wokka alt! Også spaghetti. Da hadde han oppi passe vann, slik at vannet var borte når spaghettien var ferdig, også lagde han sausen oppi woken sammen med spaghettien. Men jeg fikk ingen oppskrifter av han, var bare veldig imponert over hvordan han aldri trengte noen andre kjeler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå