Gå til innhold

Jobbet 9 år i kommunen, ingen fast jobb..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne 28 her. Har jobbet i Kommunen i 9 år snart, og har bare vært ringe-vikar, eller sommervikar alle gangene. Av en eller annen rar grunn føler jeg meg ikke bra nok til å bli ansatt fast, og det sliter på selvtilliten. Men om jeg ikke er bra nok til fast arbeid, hvorfor ringer de meg så mye da? Jeg jobber mye mer enn mange av de andre, men allikevel får jeg ikke fast helg enn gang. Siden jeg begynte å jobbe har jeg aldri fått fast jobb, og siden jeg ikke har fått nok jobb på en plass, har jeg måttet skaffet meg flere plasser å jobbe. Har derfor tilsammen jobbet på 4 forskjellige plasser som ringe-vikar gjennom 9 år. 

Jeg var så heldig å fikk en fot innenfor en rehabiliterings-bolig der jeg først og fremst ble vikar. Har jobbet der i 16 måneder nå, men har ikke så mye som en fast helge-stilling. Jeg har jobbet ca 70% fast gjennom 16 måneder regnet jeg ut. 

Har nå fått fagarbeider tittel, men allikevel er det ingen fast jobb å hente. Samboer og familie mener jeg blir utnyttet, og mange sier at de hadde aldri orket å jobbet så mye som jeg gjør, da jeg ikke har noen faste rammer på når jeg skal på jobb osv. Ofte jobber jeg bare sene vakter, og nesten alle helger. Jobber mye natt i tillegg, så er ganske sliten og døgnrytmen er helt ødelagt. Ofte kan jeg ikke planlegge noe som helst, da jeg vet at jeg kanskje må jobbe, da jeg er avhengig av en hvis inntekt for å klare meg.

Har snakket med de andre ansatte på jobb om situasjonen min, og de forstår at jeg sliter. Mange synes det er rart at jeg ikke får fast, og mange klager over sin egen situasjon.. Mange av de har fast, men ønsker større stilling. Hva med meg som ikke har noe som helst fast?

Kjenner jeg begynner å bli ganske deprimert av situasjonen, og jeg har nå meldt meg inn i fagforbundet. Kjenner at jeg trenger hjelp av noen til å få fat jobb, og ikke minst bedre lønn. Har fått 155 kr timen fram til nå, men har egentlig krav på 185 kr.. Må igjen kreve å få den lønnen jeg skal ha, noe som også er slitsomt..

Har snakket med sjefen for 2 uker siden, og fikk til beskjed at jeg måtte vente å se.. men hvor lenge skal ett menneske vente? Føler at de ikke vil ansette meg, men at de vil beholde meg som ringe-vikar..

Hilsen sliten og deprimert kvinne.

Anonymkode: c3f20...8bb

Skrevet

Ts her. 

Har ikke jobbet på bolig fast, men jeg har regnet ut at tilsammen har jeg jobbet ca 70% tilsammen gjennom en periode på 16 måneder. 

Skal på nattvakt i natt, og jeg kjenner at jeg ikke har noe lyst. Hun som egentlig skulle gå natt skal på fest, og lurte på om jeg kunne ta vakten, og igjen takker jeg ja i håp om fast stilling. Kjenner at jeg ikke gidder meg..Har mest lyst til å ringe meg syk, da jeg er dødslisten da jeg bare har jobbet sen-vakter den siste uken. Er aldri borte fra jobb, og jeg tar alle vakter som ingen andre tar. Føler jeg har kommet til et punkt der jeg ikke orker å være den som stiller opp hele tiden, jeg får jo ikke noe igjen for det uansett. 

Skrevet

Å fagorganisere seg er ofte en bedre løsning enn å bruke nettet. 

Anonymkode: 197fc...fe5

• Liker 2
Skrevet

Er man ikke pliktig til å ansette noen fast etter 4 år i samme vikariatstilling? Dette høres ut som utnyttelse ja. Utrolig at sjefer synes det er greit å behandle folk på denne måten

Anonymkode: e2f37...1db

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt korrekt!

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man ikke pliktig til å ansette noen fast etter 4 år i samme vikariatstilling? Dette høres ut som utnyttelse ja. Utrolig at sjefer synes det er greit å behandle folk på denne måten

Det er nok ikke så enkelt. TS sier ingen ting om hva slags ansettelsesforhold hun har utover at hun er ringevikar. I følge arbeidstilsynet må ringevikar/ekstrahjelp ikke forveksles med deltidsansatt, da deltidsansatte som det er varig behov for skal ansettes fast. Et eksempel på deltidsarbeid er lørdagshjelp i varehandelen. 

TS: Les deg opp her og meld deg eventuelt inn i et forbund. 

Og TS, har du søkt noen faste stillinger? Du vet at du ikke bare kan forvente at noen tildeler deg fast stilling, ikke sant? Åpne stillingshjemler skal lyses ut og da må du søke på disse dersom du er interessert. 

Endret av Grylet
  • Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger trenger mennesker å kommunisere med andre om sine problemer, noe kvinneguiden er laget for. 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men her er tingen.

Jeg har jobbet 9 år i kommunen som vikar på forskjellige plasser, og jeg har ikke jobbet nok på en plass til å få noe fast. Det er akkurat som om sjefene vet dette, slik at de skal slippe å ansette meg eller noe.. Det stemmer helt sikkert ikke, men det er bare en tanke. 

Men så fikk jeg ny jobb i bolig, der jeg har jobbet i 16 måneder. Grunnen til at jeg begynte å jobbe her var fordi jeg var lei av å springe i mellom flere jobber hele tiden, og drømmen om fast jobb var jo grunnen til at jeg begynte her. Og jeg har jobbet latterlig mye til tider, og jeg har jobbet ca 70% tilsammen gjennom denne perioden. Men har også en måned pause i mellom pga eksamenstid, og derfor begynner jeg på 1 igjen når fagforbundet begynner å telle. 

Altså, man har krav på fast ansettelse så lenge kontrakten sies at man ikke er vikar for noen. Jeg er ikke vikar for noen, da jeg bare er assistent i kontrakten. 

Jeg har nå jobbet sammenhengende uten pause over 8 måneder, og hvis jeg jobber fram til jul SKAL jeg ha krav på ansettelse, men da må fagforbundet gjøre noe med dette. 

Ja, jeg har blitt behandlet som dritt og det virker ikke som om sjefen bryr seg. Har forklart sjefen flere ganger at jeg er avhengig av inntekt, men han bryr seg rett og slett ikke. 

Skrevet
9 minutter siden, Grylet skrev:

Helt korrekt!

Det er nok ikke så enkelt. TS sier ingen ting om hva slags ansettelsesforhold hun har utover at hun er ringevikar. I følge arbeidstilsynet må ringevikar/ekstrahjelp må ikke forveksles med deltidsansatt, da deltidsansatte som det er varig behov for skal ansettes fast. Et eksempel på deltidsarbeid er lørdagshjelp i varehandelen. 

TS: Les deg opp her og meld deg eventuelt inn i et forbund. 

Og TS, har du søkt noen faste stillinger? Du vet at du ikke bare kan forvente at noen tildeler deg fast stilling, ikke sant? Åpne stillingshjemler skal lyses ut og da må du søke på disse dersom du er interessert. 

Ja, jeg vet dette. 

Det har ikke vært noen utlysningen enda, men det har blitt ansatt 4 nye vikarer akkurat som meg. Det er to stykker som slutter nå etter helgen, og jeg trodde jeg kanskje skulle få stillingen til en av de, da de hadde 50% begge to. Men jeg vet at jeg må søke osv, men de sier jo aldri ifra om det. 

Har allerede meldt meg inn i fagforbundet, og jeg har levert inn alle papirer og lønnslipper. Krysser bare fingrene for at det skal skje noe snart. 

• Liker 1
Skrevet

Ts her. 

Kjenner jeg ble litt irritert når hun ene på jobb klaget over hvordan hun ble behandlet når hun begynte i jobben for noen år tilbake. Hun fikk 50% fast på dagen, og hun klaget over at hun måtte bruke tid på å få større stilling. Hun var i tillegg til dette student, og hadde 50% fast ved siden av. 

Hva med meg som ikke har noe som helst, og som er godt voksen? Føler at når folk på jobb klager, så har de ingenting å klage over. De aner ikke hvor heldige de er som sitter der med tryggheten de har, men allikevel klarer de å synes synd på seg selv. 

Skrevet

Du må sette ned beinet. Ta dette opp med fagforbundet. Snakk med leder og vær høflig men tydelig på hva du ønsker. Alle forstår jo at ingen gidder å være ringevikar i 9 år. Stillingen utlyses på intranett, søk faste stillinger. Jeg syntes det er utrolig merkelig at du ikke har fått fast helg engang.  Du må være litt mer direkte tror jeg og søke støtte hos forbundet. Her har de funnet noen de gladelig utnytter. Hjelper ikke dette hadde jeg funnet meg en annen jobb men du må søke.

Anonymkode: 6113d...59b

Skrevet

Må bare ha en liten utblåsning her. 

Noen ganger skulle jeg ønske jeg var mann, da det virker som om menn får jobb mye enklere enn oss damer. Husk at i typiske-mannsyrker så finnes det ingenting som heter for 50% stilling, eller 60% stilling. Da man jobber 100%, eller ingenting. Har man spesielle behov og krav om tilrettelegging tar jobben hensyn til dette, og gir de mindre stilling om de ønsker det selv. Jeg sier ikke at menn får seg jobb lettere, men det virker som om menn har det enklere i forhold til å få de rettighetene de skal ha. Og en mann er jo elsket å sett opp til i helsevesenet spesielt, noe som selvfølgelig er bra, men hva med oss kvinner som har utdanning og erfaring innen helsevesenet, hvorfor får ikke vi komme oss inn i fast jobb, mens menn uten erfaring eller helsebakgrunn får jobb på dagen!?

Min samboer er utdannet elektriker, og i hans yrker var det ikke noe problem å få fast arbeid. I tillegg til dette har han aldri måttet krangle seg til lønnen han har krav på. Han har heller ikke måttet jobbe alle døgnets-tider, for å prøver å få en fot innenfor jobben. Min samboer har de siste årene tatt høyere utdanning, da han skal bli ingeniør. Han får jobb-tilbud over alt, og ikke er det et problem for han å skaffe seg sommerjobb, eller deltidsjobb ved siden av studiene. I tillegg til dette har han fått masse tilbud fra helsevesenet, da hans mor jobber som sykepleier å hadde ordnet jobb til han ved siden av skolen, men han takket nei da han ikke ønsker stell og pleie, noe jeg kan forstå.

Jeg derimot har helse og sosialfaglig bakgrunn, og har nå fagbrev. Jeg får ikke så mye som fast helg en gang. Ofte når jeg har vært innom å levert CV'er har jeg fått beskjed om at de skal ta kontakt, men aldri har jeg hørt noe mer fra de. Jeg har vært heldig 4 ganger, og dette har vært når det har vært krise, og når helsevesenet har trengt hjelp der og da, da har jeg vært god nok til å være ringe-vikar. Har jeg fått planlagt turnus i en uke i forveien er det julaften og 17-Mai på en gang, gud hvor heldig jeg er som vet når jeg skal jobbe neste uke.. Jeg fikk for litt siden høre om en venn av en venn, som nylig har begynt på Vernepleien. Han har ingen erfaring fra helsevesenet, og han har ikke begynt studiet enda. Han fikk jobbtilbud på dagen, og fikk 60% fast stilling servert i hånden fordi han var mann, og fordi han skulle studere innen helse.

Jeg går også vernepleien, og jeg har aldri fått tilbud om fast jobb, og jeg har måttet kjempe med nebb og klør for å i det hele tatt få den lønnen jeg skal ha. Ofte får jeg vakter med bare sen-vakter etter hverandre, og ofte jobber jeg helg, natt, og høytider da ingen andre vil jobbe. Takknemlig er jeg selvfølgelig for at jeg får jobbe, men det hadde kanskje vært greit med en fri helg en gang i blant.. Men neida, jeg står på å drømmer om fast jobb men jeg sier alltid til meg selv at jeg må prøve litt til, og jeg må fortsette å si ja til vakter slik at sjefen legger merke til innsatsen min så blir det bra. 

Noen ganger har jeg tenkt tanken å begynne med noe helt annet, fordi jeg orker ikke tanken på å kjempe lengre. Kanskje jeg skal prøve noe helt nytt som det å bli snekker, eller kranfører. Det har egentlig ikke så mye å si hva det er, så lenge man blir respektert og gitt de rettighetene man har krav på. Kanskje jeg også kan bli ansett som en gave til arbeidslivet i et mannsdominert yrke, det frister men det å ta steget er lettere sagt enn gjort. 

Livet er urettferdig, kanskje ikke for alle, men for noen!

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må sette ned beinet. Ta dette opp med fagforbundet. Snakk med leder og vær høflig men tydelig på hva du ønsker. Alle forstår jo at ingen gidder å være ringevikar i 9 år. Stillingen utlyses på intranett, søk faste stillinger. Jeg syntes det er utrolig merkelig at du ikke har fått fast helg engang.  Du må være litt mer direkte tror jeg og søke støtte hos forbundet. Her har de funnet noen de gladelig utnytter. Hjelper ikke dette hadde jeg funnet meg en annen jobb men du må søke.

Anonymkode: 6113d...59b

Ts her. 

Jeg er helt enig, men lettere sagt enn gjort. Det folk her inne ikke forstår er at jeg har vært direkte til sjefen, og jeg har mast masse på han for å prøve å få fast jobb. Men på en eller annen måter så virker det ikke som om jeg får det. 

Ja, jeg skal ta dette videre til fagforbundet, og jeg håper jeg får det jeg har krav på til slutt. 

Skal innrømme at jeg har begynt å miste troen, da jeg har begynt å bli lettere deprimert og noe likegyldig.

Skrevet

Noen ganger har jeg tenkt tanken på å dra til NAV å gi opp, men jeg klarer liksom ikke det heller.

Skrevet

Søker du på utlyste stillinger, da?

Anonymkode: ec9c9...054

Annonse
Skrevet

Men du skriver jo at du ikke har søkt på utlyste stillinger, da er det klart du ikke blir ansatt! Alle faste stillinger i det offentlige lyses ut, og så velger man best kvalifiserte søker fra søknadsbuken. At det sitter en ringevikar og gnurer om å ville ha stilling på vaktrommer tas ikke hensyn til så lenge du ikke søker på jobben. Så her kan du i grunnen bare takk deg selv. Fagforeningen kan heller ikke kreve at en som ikke gidder søke blir ansatt. For øvrig blir ingen ansatt i en jobb uten rette kvalifikasjoner, så jobben du hadde som ufaglært kan ikke sammenlignes med det du gjør som faglært. 

Anonymkode: 64dad...968

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du skriver jo at du ikke har søkt på utlyste stillinger, da er det klart du ikke blir ansatt! Alle faste stillinger i det offentlige lyses ut, og så velger man best kvalifiserte søker fra søknadsbuken. At det sitter en ringevikar og gnurer om å ville ha stilling på vaktrommer tas ikke hensyn til så lenge du ikke søker på jobben. Så her kan du i grunnen bare takk deg selv. Fagforeningen kan heller ikke kreve at en som ikke gidder søke blir ansatt. For øvrig blir ingen ansatt i en jobb uten rette kvalifikasjoner, så jobben du hadde som ufaglært kan ikke sammenlignes med det du gjør som faglært. 

Anonymkode: 64dad...968

Ts her. 

Har søkt på en utlyst stilling før jul, men her kom jeg ikke inn på intervju en gang. Det blir nok fagforbundet sin oppgave å kreve fast jobb til meg. Jeg kommer ikke til å gi meg! 

Å jobbe som ringe-vikar orker jeg rett og slett ikke mer uansett. 

Synes du skal tenke deg litt om før du skriver.. Du sitter der sikkert selv med fast jobb og tryggheten i behold. Du vet ingenting om jeg har søkt på stillinger eller ikke, og det har jeg. Og når man har jobbet i 9 år uten å få en fot innenfor sier det seg selv at kommunen har skuffet meg, og ikke motsatt. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søker du på utlyste stillinger, da?

Anonymkode: ec9c9...054

Ja, har søkt på 2 stykker i samme bolig men kom ikke inn på intervju en gang. 

Har ikke søkt på de 3 andre, da de ønsket sykepleiere.

Gjest Nanna87
Skrevet

Arbeidslivet er urettferdig, og det kommer det alltid til å være. 

Jeg mener at fagforbundet skal kreve alt som kan kreves, så får jobben sitte der med skjegget i postkassen når de kommer med krav om ansettelse. Å la noen jobber i så lang tid, så mange vakter, å ikke få fast helg en gang er rett og slett ren utnyttelse. 

Vi bor i Norge, så hjelpen får vi om vi trenger det! 

Jeg hadde aldri orket å jobbe en eneste dag i en slik virksomhet. 

Skrevet

Ts her. 

Jeg skal fortsette å søke på utlyste stillinger, men per dags dato er det ingen. Jeg er verken sykepleier, eller vernepleier. Men jeg har fagbrev, og er villig til å jobbe. Jeg liker å jobbe, så lenge jeg blir respektert og får de rettighetene jeg skal ha. Har jobbet fram til nå med 155 kr timen, noe som har vært en latterlig lav lønn. Gikk nylig opp til 185 kr timen, noe som hjelper mye på motivasjonen. 

Jeg kommer nok til å kjempe med nebb og klør for å få fast stilling. Jeg blir bare glad om jeg får 50% fast, da det er bedre enn ingenting. Tror ikke jeg kommer til å få 100%, da det er veldig vanskelig å få i helsevesenet per dags dato. 

Jeg kommer til å etterlate denne jobbet til fagforbundet, da jeg har prøvd selv men meg hører de rett og slett ikke på. 

Gud hvor glad jeg skal bli om jeg får fast stilling til slutt.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...