Gå til innhold

Burde det være lov å skrive "ikke mat trollet"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På KG så er det ikke lov å poengtere at man mistenker at noe er en trolletråd. Burde det bli lov?

Det å poengtere at noe er en trolletråd er å avspore debatten, men det er jo også hele hensikten. Å be andre slutte å mate trollet. Ikke la seg provosere av noe som bare er tull. 

Man merker også at sånne "ikke mat trollet" er noe som irriterer trollene og det i seg selv synes jeg er en god ting for det kan kanskje redusere trollingen. 

Samtidig kan jo fortsatt de som ønsker å diskutere TS sin problemstilling gjøre det, men da har de i hvert fall fått vite at det er lite vits i å hisse seg opp og de får heller diskutere på en saklig måte. Som jo er bedre enn at de fyrer seg opp mot trollene. 

Hva tenker folket?

Anonymkode: fd98e...641

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke mat trollet, nja. I enkelte tilfeller kanskje. Men i det siste har jeg sett mange tråder hvor TS blir bombardert med trolle-anklager fordi noen synes at noe ved historien skurrer. Det ødelegger tråden fullstendig. Man kan uansett aldri vite om noe er trolling eller ikke. Og det er alltid noen som synes at en problemstilling har noe usannsynlig ved seg, nesten samme hva det handler om. Det gjør det kjedelig både å lese og delta.

Hvis man mistenker trolling kan man rapportere til moderator, jeg synes det er en god løsning.

Anonymkode: f1eba...111

• Liker 7
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På KG så er det ikke lov å poengtere at man mistenker at noe er en trolletråd. Burde det bli lov?

Det å poengtere at noe er en trolletråd er å avspore debatten, men det er jo også hele hensikten. Å be andre slutte å mate trollet. Ikke la seg provosere av noe som bare er tull. 

Man merker også at sånne "ikke mat trollet" er noe som irriterer trollene og det i seg selv synes jeg er en god ting for det kan kanskje redusere trollingen. 

Samtidig kan jo fortsatt de som ønsker å diskutere TS sin problemstilling gjøre det, men da har de i hvert fall fått vite at det er lite vits i å hisse seg opp og de får heller diskutere på en saklig måte. Som jo er bedre enn at de fyrer seg opp mot trollene. 

Hva tenker folket?

Anonymkode: fd98e...641

Tenker du at noe er tull, så kom med faktaopplysninger som slår i hel det trådstarter eller andre påstår. Henvisning til gjeldende lov og praksis, eller list deg musestille ut av tråden, og "gå hem og si du harkje vært der".

Anonymkode: 22578...a7a

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at noe er tull, så kom med faktaopplysninger som slår i hel det trådstarter eller andre påstår. Henvisning til gjeldende lov og praksis, eller list deg musestille ut av tråden, og "gå hem og si du harkje vært der".

Anonymkode: 22578...a7a

Enig! Begynner å bli lei av at det ropes om trolling i annenhver tråd. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplever det som at den mest aktive trollingen for tiden er å beskylde andre for trolling. Disse trollepåstandene er bare støy som ikke bidrar med noe og jeg mistenker at en del av disse som kommer med påstandene liker å plage andre og å forstyrre. Jeg synes mange av trådene reiser interessante problemstillinger og synes det vel ikke er så viktig om alt er sant eller ikke. Det er også litt overraskende hvor begrenset livserfaring mange har. Vi blir veldig påvirket av vår lille verden rundt oss og har lett for å tro at alle andre tenker likt og erfarer likt som oss.

Jeg synes man burde være mye mer forsiktig med å påstå at andre farer md løgn. Jeg skulle en gang svare på en tråd hvor jeg hadde opplevd tilsvarende som trådstarter. Når jeg skulle poste  et lengre svar fikk jeg beskjed om at tråden var slettet fordi noen hadde klart å overbevise moderatorene om at det var tull. Jeg viste 100% sikkert at det ikke behøvde være tull fordi jeg hadde opplevd det samme selv!

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Gab skrev:

Jeg opplever det som at den mest aktive trollingen for tiden er å beskylde andre for trolling.

Vet ikke om det er den mest aktive formen, men en form for trolling kan det absolutt være. 

Anonymkode: 12823...264

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det bør være forbudt og at man burde følge premisset for tråden.

Hvis jeg lager en tråd om hvordan jeg sliter med å kjøre Bugattien min fordi penisen min er så lang og stor at jeg ikke får plass så er det ikke noe interessant at alle påpeker at jeg ikke har den bilen eller den kuken. Men hvis man faktisk svarer på spørsmålene og utfordringene kan det bli interessant.

Jeg synes flere brukere burde adoptere en satirisk tilnærming til slike tråder. Aksepter premissene og svar på det som spørres. Drit i om det er sant eller ikke. På internett vet ingen at du er en hund.

Det er mange uintelligente brukere som tyr til personangrep som å kalle noen et troll, eller andre ting. De mangler evnen til å formulere samenhengende argument og forklare sine standpunkt. Når de blir møtt med fornuftige argument som motstrider det de mener blir den kognitive dissonansen så stor at de ikke har andre muligheter enn å komme med en alvpannet kommentar.

Håper moderatorene blir strengere med å fjerne slikt søppel.

Skrevet

Det beste kompromisset hadde kanskje vært en funksjon for å skjule tråder man ikke vil se igjen?

Skrevet

Man kan jo rapportere de som kommer med trollbeskyldninger, så blir det fjernet. 

Anonymkode: 92e03...d6e

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke til å stikke under en stol at det er mange tråder som er troll her inne, ikke alle voksne er dumme nok til å gå på all trolling. 

Skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke skal være lov å skrive troll eller trolling osv for å advare andre brukere som kanskje tror på det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...