Gå til innhold

Hvor mye tåler dere av nabobarna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet til ett helt nytt sted og iom at det er flere som kjører gris her så lar vi sjelden barna være alene ute og vi følger med store deler av tiden. De er fra 4-7 år. Til tider har det skjedd at barna har gått på naboens mark.. De har flere mål så tror barna har vanskelig for å skille at dette er en "hage" til noen. De steller sjeldent dette området så ikke så enkelt å skille mellom denne og "skog". Vi har gitt beskjed til dem at de ikke må leke der, men av og til kan de glemme seg ut, drite i det eller at leker havner der. Da har vi ropt på dem, men det er ikke alltid vi får med oss når de tråkker inn på marken og at de har vært der i så liten tid at vi ikke har fått med oss at de tråkket på naboens tomt. 

Naboen har klikket helt for dette og truer med å ringe barnevern om vi ikke kan passe barna våre. Trusselen er jo helt idiotisk, men synes det er å overdrive totalt. Jeg har spurt om de noen gang har ødelagt noe der eller gjort noe uforsvarlig. Det hadde dem ikke. Jeg kjenner denne trusselen irriterer vettet av meg at det er mulig å være så tett, og tenker at jeg rett og slett skal ta barna med på døren slik at naboen kan fortelle barna hvor landet ligger slik at de får enda mer respekt for å ikke tråkke over grensen for de skjønner jo ikke alvoret når jeg bare sier at de ikke får lov til å gå der. Jeg ønsker ikke å true barna våre for at naboen ikke skal gå bananas. Budskapet kan de få bringe til dem selv hvis det er så horribelt. De eier også litt grus på andre siden av veien. Dette er ett helt åpent område som er 5x7 meter. Dette er det vanskeligste området å holde dem borte fra siden det ikke er noe der i det hele tatt. Bare grus og så myr bak der igjen. Ingen gjerder ingenting. Der hvor de har gått inn til hagen er gjerdet ødelagt og alt åpent så det er liksom ikke noe hinder de må over. Jeg skjønner at man skal respektere andres eiendom, men at det går an å tåle så lite er for meg uforståelig. 

Anonymkode: 11bbc...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som ganske spesielle naboer dere har... MEN det er en god skikk å lære barna hvor de ikke får leke, og hvorfor. Barn skjønner dette. Vi har nabobarn som bruker vår hage - foreldrene deres gidder ikke klippe plen eller sette opp lekeapparat. Det irriterer meg selv om barna ikke gjør oss noe. Har sett at de tisser der, rett på plenen vår utenfor kjøkkenvinduet mitt (gutter 6 og 8 år, gidder ikke å gå de 5 meterne inn til sitt eget hus), og det irriterer meg veldig. Har prøvd å ta det opp med naboene, men de er visst "frie sjeler" som mener at barn må få gå hvor de vil og leke hvor de vil. Det er som å snakke til en vegg :-(

respekter naboens grenser, er mitt råd, snakk ordentlig med barna om det.

Anonymkode: 41d43...08f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som ganske spesielle naboer dere har... MEN det er en god skikk å lære barna hvor de ikke får leke, og hvorfor. Barn skjønner dette. Vi har nabobarn som bruker vår hage - foreldrene deres gidder ikke klippe plen eller sette opp lekeapparat. Det irriterer meg selv om barna ikke gjør oss noe. Har sett at de tisser der, rett på plenen vår utenfor kjøkkenvinduet mitt (gutter 6 og 8 år, gidder ikke å gå de 5 meterne inn til sitt eget hus), og det irriterer meg veldig. Har prøvd å ta det opp med naboene, men de er visst "frie sjeler" som mener at barn må få gå hvor de vil og leke hvor de vil. Det er som å snakke til en vegg :-(

respekter naboens grenser, er mitt råd, snakk ordentlig med barna om det.

Anonymkode: 41d43...08f

Aksepterer du virkelig dette?!! :sjokkbla:

• Liker 1
Skrevet

Tipper denne saken har flere sider en din.. å klage over at barna dine ikke får ta seg til rette på andres eiendom :P om du syns det er overdrevent er jo helt likegyldig for det er ikke du som eier tomta, respekter naboene dine og lær ungene dine folkeskikk (noe de tydeligvis ikke har da du skriver at de "driter i det") 

Anonymkode: 449dd...031

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye vi andre tåler av nabobarna, som du spør om i overskriften, er vel ikke særlig relevant ettersom naboen din bestemmer selv hvor mye han tåler. Jeg vil ikke ha nabobarna i hagen vår om ikke vårt barn også er der. Det er fordi de må passes på, da vi har mye leker og ting der, og noen av dem er ganske voldsomme og kan risikere å skade seg eller ødelegge noe. Hadde hagen vært tom eller barna vært roligere så hadde jeg ikke brydd meg noe særlig.

Og uansett hadde jeg bare sagt pent fra til dem, ikke reagert slik som du beskriver. Men det hjelper jo ikke deg, ettersom du ikke er min nabo. :P

Anonymkode: 2a82e...99b

Skrevet

Det er deres privat område, de vil ikke ha folk det, ærlig talt! 

Deres barn - deres ansvar. Og deres ansvar er å passe på de ifm trafikken, ikke bruke naboens hage

• Liker 1
Skrevet

Naboene mine har ikke barn, men allerede før jeg leste innlegget så tenkte jeg at "grensen går ved egen eiendom". Jeg ville nok blitt irritert av ungeskrål også ettersom jeg er en person som liker å ha det stille rundt meg. Men skrålet ville jeg tolerert så fremt det hadde vært på noenlunde normal dagtid.  Det jeg ikke ville tolerert var ukjente unger som ubedt kom inn på min eiendom. Folk flest har en eller annen form for synlig grensemarkering rundt egen eiendom og da skal det ikke være så innmari vanskelig å skjønne at "der bor ikke jeg, altså går jeg ikke dit uten at jeg har et ærend til den som bor der". 

I TS tilfelle så skjønner jeg at det nevnte området på den andre siden av veien kan være vanskelig å forklare ettersom det verken er "noe" der eller inngjerding av området, men i forhold til hagen så bør rimelig normale barn skjønne at "dette er et gjerde og på den andre siden bor naboen så dere må være på vår side" selv om det aldri så mye er hull i gjerdet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...