AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #1 Skrevet 11. august 2017 Helt siden jeg var liten, etter at noe (enten veps eller humle) stakk meg i armen ved at jeg la armen min oppå den ved et uhell, har jeg vært livredd alt av veps, humler og bier. Flyr det rundt med gule og sorte striper/flekker på seg, vil jeg løpe i den andre retningen mens jeg prøver å holde tilbake et hyl og flaksende med hendene. Nå er det snart 20 år siden siste (og kanskje første) gang jeg ble stukket av hva det nå enn var, og alt jeg husker var at det var en plutselig smerte som jeg ble veldig redd av og at jeg hyyyylgråt. Men som barn så er ting ofte oppfattet som tusen ganger verre enn de egentlig er... Så nå som voksen lurer jeg på hvor vondt det egentlig er... Er frykten min helt overdreven? Er alt jeg gjør for å unngå å bli stukket verdt det, blant annet å løper bortover som en hylende liten kylling som prøver å fly? Er det å bli stukket litt som "åh herregud fitte faen helvete satans kukjævel jeg DØØØØR" forfulgt av store, sterke voksne tårer, eller er det mer som "åh shit, au, hva skjedde...."? Anonymkode: a257e...dbe
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 Det er ikke bien som stikker, det er vepsen. Og humlen brenner Anonymkode: 7d83a...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 Veps stikker bare om den blir klemt. Om du har en veps rundt deg må du bare sørge for å ikke klemme den. Og det er mer sånn "shit au". Vil ikke tro du gråter Anonymkode: a2eb4...982 1
Nuith Skrevet 11. august 2017 #5 Skrevet 11. august 2017 For meg som ikke fins allergisk/overfølsom for veps og humler, så er det litt vondere enn brennesle, men har aldri hatt behov for å si "au". Mannen min derimot reagerer ganske sterkt og får store røde opphovnede områder som visstnok gjør veldig vondt.
Simbyxor Skrevet 11. august 2017 #6 Skrevet 11. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veps stikker bare om den blir klemt. Om du har en veps rundt deg må du bare sørge for å ikke klemme den. Og det er mer sånn "shit au". Vil ikke tro du gråter Anonymkode: a2eb4...982 Det er ikke sant. Om høsten kan den gjerne stikke bare fordi den vil det! 6
Simbyxor Skrevet 11. august 2017 #7 Skrevet 11. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bien som stikker, det er vepsen. Og humlen brenner Anonymkode: 7d83a...d0c Eh.. bier stikker, jo. 7
Simbyxor Skrevet 11. august 2017 #8 Skrevet 11. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt siden jeg var liten, etter at noe (enten veps eller humle) stakk meg i armen ved at jeg la armen min oppå den ved et uhell, har jeg vært livredd alt av veps, humler og bier. Flyr det rundt med gule og sorte striper/flekker på seg, vil jeg løpe i den andre retningen mens jeg prøver å holde tilbake et hyl og flaksende med hendene. Nå er det snart 20 år siden siste (og kanskje første) gang jeg ble stukket av hva det nå enn var, og alt jeg husker var at det var en plutselig smerte som jeg ble veldig redd av og at jeg hyyyylgråt. Men som barn så er ting ofte oppfattet som tusen ganger verre enn de egentlig er... Så nå som voksen lurer jeg på hvor vondt det egentlig er... Er frykten min helt overdreven? Er alt jeg gjør for å unngå å bli stukket verdt det, blant annet å løper bortover som en hylende liten kylling som prøver å fly? Er det å bli stukket litt som "åh herregud fitte faen helvete satans kukjævel jeg DØØØØR" forfulgt av store, sterke voksne tårer, eller er det mer som "åh shit, au, hva skjedde...."? Anonymkode: a257e...dbe Det spørs hvor du blir stukket. Enkelte steder har flere nerver enn andre steder. Jeg ble stukket under tåa (MYE NERVER), og det var så inni granskauen vondt. Jeg kjente smerten starte intenst under tåa, for så å bre seg opp ved ankelen, leggen, kneet, låret og til slutt rumpa og ryggen. En skarp, intens smerte. Foten hovnet til det dobbelte omtrent, og var sånn i ukevis etterpå. Men dét gjorde ikke vondt, det som gjorde vondt var stikket og giften! Litt som å få alkohol i et sår, bare på innsiden av kroppen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #9 Skrevet 11. august 2017 Veps er ikke spesielt vondt, bare ubehagelig. Anonymkode: ae3a2...086
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #10 Skrevet 11. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bien som stikker, det er vepsen. Og humlen brenner Anonymkode: 7d83a...d0c Alle kan stikke, med brodden sin. Og humler sitter jo ikke der med en liten lighter og brenner deg. Såppass vet jeg! Men at det på godt norsk heter at humlen brenner er en annen sak. TS Anonymkode: a257e...dbe 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #11 Skrevet 11. august 2017 Ble stukket av en veps i fjor for første gang i voksen alder. Den hadde sneket seg inn i genseren min og stakk meg tre plasser, var så vondt at jeg havnet på sofaen en times tid og tok en antihistamin. Så jeg mener det gjør jævlig vondt, og har nå blitt hysterisk redd. Anonymkode: c0bf0...d34 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #12 Skrevet 11. august 2017 Jeg syns dette er et interessant spørsmål, for jeg sliter med det samme. Ble stukket under foten for 40 år siden og jeg er livredd veps nå. Det er så irrasjonelt og teit at det bare er flaut, men jeg takler det ikke i det hele tatt. Jeg VET at jeg bør sitte stille til vepsen har fløyet sin vei, men jeg klarer ikke. Hvis jeg har vindu åpent og det kommer inn en veps så gjør jeg alt jeg kan for å få den ut og så lukker jeg vindu. Men, som TS sier, det kan da umulig være så vanvittig vondt som jeg tror jeg husker fra da jeg var 3-4 år. Jeg har ikke mye lyst til å bli stukket nå bare for å sjekke om jeg tåler det mer nå enn da, men smerteterskelen min er jo en helt annen enn den var den gangen. For de som ikke er allergiske - hva kan smerten sammenlignes med? Papirkutt f.eks - er det vondere eller ikke? Å ha en stein i skoen? Føde? Anonymkode: 510d2...7dc
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #13 Skrevet 11. august 2017 10 minutter siden, Simbyxor skrev: Det spørs hvor du blir stukket. Enkelte steder har flere nerver enn andre steder. Jeg ble stukket under tåa (MYE NERVER), og det var så inni granskauen vondt. Jeg kjente smerten starte intenst under tåa, for så å bre seg opp ved ankelen, leggen, kneet, låret og til slutt rumpa og ryggen. En skarp, intens smerte. Foten hovnet til det dobbelte omtrent, og var sånn i ukevis etterpå. Men dét gjorde ikke vondt, det som gjorde vondt var stikket og giften! Litt som å få alkohol i et sår, bare på innsiden av kroppen. Kanskje du er allergisk. Jeg ble også stukket under tåa og det var ikke verre enn å tråkke på en legokloss. Anonymkode: cdf25...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #14 Skrevet 11. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns dette er et interessant spørsmål, for jeg sliter med det samme. Ble stukket under foten for 40 år siden og jeg er livredd veps nå. Det er så irrasjonelt og teit at det bare er flaut, men jeg takler det ikke i det hele tatt. Jeg VET at jeg bør sitte stille til vepsen har fløyet sin vei, men jeg klarer ikke. Hvis jeg har vindu åpent og det kommer inn en veps så gjør jeg alt jeg kan for å få den ut og så lukker jeg vindu. Men, som TS sier, det kan da umulig være så vanvittig vondt som jeg tror jeg husker fra da jeg var 3-4 år. Jeg har ikke mye lyst til å bli stukket nå bare for å sjekke om jeg tåler det mer nå enn da, men smerteterskelen min er jo en helt annen enn den var den gangen. For de som ikke er allergiske - hva kan smerten sammenlignes med? Papirkutt f.eks - er det vondere eller ikke? Å ha en stein i skoen? Føde? Anonymkode: 510d2...7dc Gjentar meg selv jeg Som å tråkke på en legokloss. Anonymkode: cdf25...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #15 Skrevet 11. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble stukket av en veps i fjor for første gang i voksen alder. Den hadde sneket seg inn i genseren min og stakk meg tre plasser, var så vondt at jeg havnet på sofaen en times tid og tok en antihistamin. Så jeg mener det gjør jævlig vondt, og har nå blitt hysterisk redd. Anonymkode: c0bf0...d34 Uff, høres fælt ut. Jeg er alltid redd for å få insekter inn i klærne mine, men å få en veps inni klærne høres ut som et rent mareritt. Kan det hende det gjorde så vondt fordi du ble stukket hele tre ganger, og at det ikke hadde vært så vondt hvis det bare hadde vært ett stikk? TS Anonymkode: a257e...dbe
MajorasMaske Skrevet 11. august 2017 #16 Skrevet 11. august 2017 (endret) Bistikk klør bare, veps og humlestikk derimot både brenner og svir. Endret 11. august 2017 av MajorasMaske
chouette Skrevet 11. august 2017 #17 Skrevet 11. august 2017 (endret) Har bare blitt brent av humle som 12-åring. Det var på hånden. Det var ikke vondt egentlig, mer ubehagelig noen sekunder, så ingenting(brenner beskriver det godt, føltes intenst varmt etter selve stikket). Hadde en venninne i barndommen som ble stukket på hånden av veps, hun slapp alt hun hadde i hendene og ble tydelig satt ut av spill av smerten. Hun var 13 år ca. Venninnen min ble stukket av veps på kinnet i fjor, hun hylte som en gal og sa det var smertefullt i flere minutter og deretter svært ubehagelig i flere timer, selv etter lidokainbehandling. Kjæresten ble stukket på albuen. Han sa det var vondt, men ikke "ille vondt". Ingen av dem er allergisk. Hvor på kroppen er nok helt avgjørende på graden av smerte ja. Endret 11. august 2017 av toothfairy 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #18 Skrevet 11. august 2017 Jeg ble stukket av veps for første gang i fjor. Var på overarmen, og jeg meldt ikke noe til vepsen før jeg var stukket. Det var vondt, men ikke krise. Er ikke redd veps, hverken før eller etter. Men syns den er plagsom noen ganger. Jeg gråt absolutt ikke, skrek ikke, men tok meg til armen og konstaterte at jeg hadde blitt stukket av veps. Var ca som å få sprøyte. Anonymkode: 5c7bb...733 1
melatonin Skrevet 11. august 2017 #19 Skrevet 11. august 2017 Hvor vondt det gjør kommer jo ann på hvor du blir stukket. Var vondere å bli stukket under foten enn på armen da jeg ble stukket. Ble stukket av jordveps i leggen og var mørkelilla på en stor flekk og klødde i ukesvis, det stakk, Brandt og sptengte som f. Fikk og veps i munnen da jeg spiste bær, ble stukket på innsiden av leppa og hovnet opp momentant. Glad jeg ikke ble stukket lenger inn i munnen. 2
Simbyxor Skrevet 11. august 2017 #20 Skrevet 11. august 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du er allergisk. Jeg ble også stukket under tåa og det var ikke verre enn å tråkke på en legokloss. Anonymkode: cdf25...1a7 Som sagt, det kommer an på HVOR du blir stukket. Tå er ikke tå.. traff tydeligvis en nerve hos meg. Alle som reagerer med kløe/hevelse på vepsestikk er allergiske.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå