Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må ha oss ett nytt sted å bo, men jeg har fryktelig lite peiling på det praktiske rundt kjøp/salg.

Vi har ikke spessielt god råd, og er usikker på om vi får noen mellomfinansiering.

Kan vi kjøpe en bolig, be om overtakelse litt frem i tid, også håper vi får solgt vår egen i mellomtiden??

Sisst vi flyttet, solgte vi først, og endte med 1 mnd uten noe sted å bo, men da hadde vi ikke barn, så det gikk greit. Men dette vil vi unngå nå!

Så hvordan er det vanlig å gjøre dette??

Anonymkode: 3babf...5be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, spørs litt hvor i landet du bor.

Anonymkode: a7007...001

Skrevet

Selg først! Spesielt hvis dere bor i Oslo. Prisene raser, og en jeg kjenner kommer til å tape flere hundre tusen på at han kjøpte først... Kjøpte i slutten av mai og skal selge nå(i Oslo), og markedet er nok i realiteten ned nærmere ti prosent siden mai.

Skrevet
23 minutter siden, Sommee skrev:

Selg først! Spesielt hvis dere bor i Oslo. Prisene raser, og en jeg kjenner kommer til å tape flere hundre tusen på at han kjøpte først... Kjøpte i slutten av mai og skal selge nå(i Oslo), og markedet er nok i realiteten ned nærmere ti prosent siden mai.

Bor i Oslo ja, men har tenkt oss litt ut nå.

Men hva gjør man hvis man selger først, men så dukker det ikke opp noen aktuell bolig/man ikke vinner budrunder??

Vil helst ikke bli huslløs igjen, og i hvertfall ikke med barn...

Boligen vår er mer enn doblet i pris siden vi kjøpte, så vi har heldigvis en god del å gå på, før det blir tap.

TS

Anonymkode: 3babf...5be

Skrevet

Her kjøpte jeg før jeg solgte. Jeg var utrolig heldig og fikk solgt leiligheten min på første visning i sommer. Vi bor ikke i Oslo da, så det boligmarkedet kjenner jeg ikke.

Skrevet (endret)

Foreslår at du begynner med en prat med banken. Da vi var på jakt etter noe nytt og fikk verdivurdering på vår leilighet, la nemlig banken kun 80% av verdien til grunn i finansieringsbeviset vårt. For noen kan dette fratrekket gjøre at de ikke får den kåken de vil ha likevel.. og da bør man jo helt klart selge først. 

Dessuten sier du selv at dere ikke har særlig god råd, og da er du antakelig avhengig av at dere får den prisen dere ønsker for kåken dere selger, slik at dere har råd til å kjøpe den dere ønsker. Det er også et argument for å selge først..

I tillegg - hvordan er markedet dit du vil flytte? Er det mange aktuelle boliger (eller at dere ikke er spesielt "kravstore" ifht ny bolig) så dere lett kan finne noe hvis dere selger først - eller få, så du bør kjøpe først? 

Har dere evnt familie eller gode venner som dere kan bo hos en måned eller tre - hvis det blir krise som sist?

Er mange faktorer å hensyn ta egentlig.. Uansett, lykke til :)

Edit: skrivefeil 

Endret av Høna79
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...