Gå til innhold

Yrker (maks bachelor) som er lite fysisk og psykisk belastende. Finnes de?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ønsker forslag fra dere :idesmil:

Jeg lurer på om det finnes yrker som:

1) ikke er fysisk krevende - hverken tunge løft eller belastning pga utpreget statiske oppgaver

2) lite stress, og arbeidet foregår i et forutsigbart og rolig miljø

3) Krever utdanning og som tilbys i Bergen, men maks bachelorgrad - gjerne profesjon (høgskole)

4) Krever ikke sertifikat i jobben

5) Greit arbeidsmarked og ok lønn

Endret av straamann
Ny info punkt 3.
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Cncoperatør

edit: om du klarer å få jobb siden det blir ferre å ferre offshorerelaterte produksjonsstillinger i Norge 

Endret av Slarti
Skrevet

Eiendomsmegler? Sikkert ikke lite stresende, men dog.

Anonymkode: 7d991...001

Skrevet (endret)
19 minutter siden, straamann skrev:

1) ikke er fysisk krevende - hverken tunge løft eller belastning pga utpreget statiske oppgaver

2) lite stress, og arbeid foregår i et forutsigbart og rolig miljø

3) Krever utdanning men ikke mer enn bachelorgrad - gjerne profesjon (høgskole)

Jeg tenker umiddelbart på fugleskremsel, men jeg tror ikke du trenger en barchelor.

Edit: Neida. Regnskap.

Endret av Lanista1984
Tillegg
  • Liker 7
Skrevet

Markedsføring, men det er ikke så lett å få jobb..

Anonymkode: 87ddc...f5d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Markedsføring, men det er ikke så lett å få jobb..

Der er det 200 søkere pr stilling.. Og du skal være en dyktig selger og god på presentasjoner i tillegg.

Skrevet (endret)
24 minutter siden, straamann skrev:

Informasjons teknikk, på Bakkennteigen I Vestfold 👍 og en jobb i staten med fleksitid 😎

Endret av Varma
Skrevet
24 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Jeg tenker umiddelbart på fugleskremsel, men jeg tror ikke du trenger en barchelor.

Edit: Neida. Regnskap.

Noen hevder at regnskap er et av de mest stressende yrkene?

• Liker 3
Skrevet

Reseptarfarmasøyt. 

Anonymkode: aa4b0...1cf

Skrevet

Ingeniør. Jobbet som ingeniør i noen år. Det må være den letteste (og kjedeligste) jobben jeg noen gang har hatt.

40 minutter siden, straamann skrev:

Den jobben jeg hadde oppfyller kriteriene her (dog litt usikker på selve arbeidsmarkedet da jeg forlot yrket for noen år siden og har ikke holdt meg oppdatert)

Anonymkode: 957d2...0c9

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, straamann skrev:

Ja, da er jeg tilbake til fugleskremsel hvis det er stressende...

Endret av Lanista1984
feil
  • Liker 6
Skrevet

It og økonomiyrker har ofte perioder med mye stress og deadlines.

Hva med lærer eller førskolelærer? utdanningen er litt lengre nå, men jobben er forutsigbar når det kommer til mye. resepsjon på hotell kan kanskje også være noe, mindre stressende enn sekretær og de fleste kontorjobber. søppeltømmer virker også som et bra yrke, men da må man kanskje ha et spesielt førerkort. De fleste jobbene som passer inn i alle kriteriene krever lengre utdannelse som lærer og psykolog f.eks.

Anonymkode: 01be6...b5a

Skrevet
9 timer siden, straamann skrev:

Matteknologi, husdyrvitenskap ol. med en jobb innen mattilsynet eller kommune må jo være midt i blinken, om du har et slikt utdanningstilbud tilgjengelig.  

Skrevet

Vil du ha jobb kan en master ofte hjelpe, alt etter hva du velger. Lånekassen støtter opp til åtte år.

Anonymkode: 75b67...984

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med lærer eller førskolelærer

Det er svært stressende yrker. 

Jeg anbefaler å bli arkivar, bibliotekar eller noe innenfor regnskap. 

Andre yrker du kan sjekke ut: farmasøyt, bioingeniør, radiograf, sekretær. 

Anonymkode: c3235...e09

• Liker 5
Skrevet

Tenkte bibliotekar fram til jeg leste det siste punktet

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil du ha jobb kan en master ofte hjelpe, alt etter hva du velger. Lånekassen støtter opp til åtte år.

Anonymkode: 75b67...984

Ja, men jeg allerede har studert 6 1/2 år og må omskoleres. NAV støtter omskolering, men bare inntil 3 år. Derfor kun bachelor - noe som er synd siden jeg må omskoleres pga at jeg må ha en roligere jobb. Og det er lettere å finne lite belastende jobber med enkelte mastergrader, noe NAV ikke tar hensyn til. På den annen side er man ikke skånet fra stress med en Master heller. Det kommer helt an på hva man velger og personlige forutetninger der også.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er svært stressende yrker. 

Jeg anbefaler å bli arkivar, bibliotekar eller noe innenfor regnskap. 

Andre yrker du kan sjekke ut: farmasøyt, bioingeniør, radiograf, sekretær. 

Anonymkode: c3235...e09

Lærer er som du sier svært stressende, og det er nettopp det yrket jeg flykter fra. Ikke bare pga stesset, men også pga ergonomien, det faget jeg underviste i krevde en del uheldige arbeidsstillinger for en skadet kropp.

Arkivar/bibliotekar har jeg tenkt på, i forhold til alle kravene mine er det perfekt. Litt lav lønn, men til gjengjeld veldig gunstige arbeidstider. Men jeg er desverre bundet til studietilbudene i Bergen. :sad: Av personlige årsaker kan jeg ikke flytte på meg, og Bergen har ikke studietilbud for bibliotek/arkiv.

Radiograf kan innebære en del tunge løft av pasienter. Sekretær er for dårlig betalt. Jeg har studielån å betjene og bor alene, så må ha en viss inntekt. Farmasi er et godt forslag - eneste minuset der er at jeg har lite interesse for de produktene apoteket selger og jeg er kritisk til legemiddelbransjen. Har også hørt at det snart er et overskudd av farmsøyter (iallefall bachelornivå). Det finnes ikke farmasi-studier på bachelor nivå i bergen.

Bioingeniør har jeg vurdert sterkt, og er veldig interessert i det. Men flere har advart meg mot at det er et yrke med forholdsvis hektisk hverdag, turnusarbeid, mye gåing og statiske arbeidsstillinger?

Regnskap er også noe jeg vurderer sterkt - det passer til alle kravene mine bortsett fra at det kan være ganske mye stress og overtid iforbindelse med årsoppgjør etc- men hvor stort problem dette stresset oppleves som er jeg usikker på? Jeg hører sjelden regnskapsførere klage over stress sammenlignet med andre yrkesgrupper som f.eks lærere, kokk eller sykepleier.

2 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Matteknologi, husdyrvitenskap ol. med en jobb innen mattilsynet eller kommune må jo være midt i blinken, om du har et slikt utdanningstilbud tilgjengelig.  

Takk for tips. Matteknoligi har man bare ved NTNU, og jeg kan ikke flytte.

Endret av straamann
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingeniør. Jobbet som ingeniør i noen år. Det må være den letteste (og kjedeligste) jobben jeg noen gang har hatt.

Den jobben jeg hadde oppfyller kriteriene her (dog litt usikker på selve arbeidsmarkedet da jeg forlot yrket for noen år siden og har ikke holdt meg oppdatert)

Anonymkode: 957d2...0c9

Hvilken type ingeniør?

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Lanista1984 skrev:

Der er det 200 søkere pr stilling.. Og du skal være en dyktig selger og god på presentasjoner i tillegg.

Jeg selger ingenting og trenger ikke drive med presentasjoner. Jobber med online markedsføring, aldri noe stress. Men med hensyn til arb.marked har du rett.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, straamann skrev:

Psykisk stressende gjerne. Men ikke noe tunge løft

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...