Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,          NB"norsk er ikke mitt morsmål"

Jeg er litt usikker på om det er riktig plass å spørre om slike ting, men håper at får hjelp for å kunne bestemme meg så fort så mulig.

Jeg er medisin student fra Syria som har bodd i Norge (Trondheim) som ca to år. Jeg vil fortsette medisinstudia i Norge. Og for å kunne søk på opptak, må man har hatt i det minste 840 timer på en norsk vidergående skole (altså studiespelaiseringsfagene etter 23/5 regel) 

I fjor tok jeg to fag på voksenopplæringssenter og det gikk bra, men opplæring gikk veldig sakte pga at vi er stor gruppe på forskjellige alder og ulike bakgrunn.    

Jeg trivdes ikke på den forrige skolen, administrasjonen var alt for strengt og de tar unødvendig tid for ha tings på plass. Jeg venter fortsatt på å få bekreftelse på skoleplass for dette året og jeg aner ikke når skolen skal startes. 

I år har jeg søkt på to forskjellige skoler, voksenopplæringssenter og en privat Vgs. 

Jeg fikk plass både på den offentlige og den private, og jeg er usikker på hvordan blir det.

Jeg må også ta kjemi 1+ kjemi 2 og matematikk R1 og det er muligen å ta disse fagene kun på den private skolen. Er det mulig å ta disse fagene på universitet etter at man fullført studiespesialiseringopplæring?   

Den private skolen har bestandig tatt kontant med meg for å spørre om min bakgrunn og min ønske, fordi di vil organisere skole og klasser, de har sendt meg velkommen brev samt med timeplan.      

Hva synes dere er riktig å velge? 

Ønsker alle sammen på KG en gud helg! 

Mvh :) 

Anonymkode: dc716...020

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du skriver kjempe bra norsk til å bare ha bodd her i 2 år! :)

Privat skole koster veldig mye penger. Jeg hadde ikke hatt råd til det selv, så jeg måtte ha valgt en offentlig skole.
Tror du også må velge en offentlig skole? Eller får du hjelp til å betale den private skolen?

Det fint å ta kjemi og matematikk senere , men du får det ikke på universitetet, disse fagene må du ta som enkelt-fag på privat skole, men det er billigere med bare to fag på privatskole enn hele studien på privatskole. Offentlig skole kan være like bra :)

Håper du finner ut av det, lykke til med medisinstudiet! :)

Anonymkode: 27667...c6b

• Liker 1
Skrevet

Nei, du må ta kjemi, matematikk og fysikk på videregående. Det er ikke mulig å dekke dette kravet til medisinstudiet på universitetet. 

Anonymkode: 67204...fc7

Skrevet

Jeg aner dessverre ikke, men du skriver veldig bra til kun å ha vært her i 2 år! Og kommentarer som at du burde dra tilbake til Syria, burde folk holde seg for gode til å skrive. Jeg håper ikke at du opplever mange slike kommentarer i hverdagen din, og at slike kommentarer kun kommer fordi man her har muligheten til å være anonym.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Silje Lien skrev:

Jeg aner dessverre ikke, men du skriver veldig bra til kun å ha vært her i 2 år! Og kommentarer som at du burde dra tilbake til Syria, burde folk holde seg for gode til å skrive. Jeg håper ikke at du opplever mange slike kommentarer i hverdagen din, og at slike kommentarer kun kommer fordi man her har muligheten til å være anonym.

Hei,

Takk for svar ! 

Jeg sitter pris på alle de som prøve å hjelpe meg enten med positive eller negative svarer. Jeg har blitt vant til slike kommentarer og blikk, og jeg synes nordmenn har rett for å være klade mot utlandinger. Men det som er trist at mange nordmenn (blant svanske og danske) skjærer alle utlendingene under en kam. 

Min fokus nå er bare på jobb, studie og ikke noe annet sjø. 

TS

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må ta kjemi, matematikk og fysikk på videregående. Det er ikke mulig å dekke dette kravet til medisinstudiet på universitetet. 

Takk skal du ha. 

Men hva med forkurs? Hva er det? En kompis til meg sa at det går an å ta disse fagene på 1/2 år liksom.

TS

Skrevet
34 minutter siden, Medisinengel skrev:

Jeg syntes du burde skjerpe deg! 

Til TS: du skriver meget godt for å bare ha bodd her i 2 år! 😀

Takk! 

Nei jeg skriver ikke veldig bra enda! Jeg har mange feil når det gjeldes grammatikk. 

Jeg har vært på ferie i Spania. Vi bodde der ca 23 dager! Der kunne jeg lære meget god Spansk i kort tid. Fordi folk er sosiale og kulturen i Spania ligner veldig mye på den syriske kulturen, jeg følte meg hjemm og velkommen.

Det er ikke Norsk som er vanskelig. For å lære språk, bør man øve mye. Og det er tilnærmet umulig her i Norge.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk skal du ha. 

Men hva med forkurs? Hva er det? En kompis til meg sa at det går an å ta disse fagene på 1/2 år liksom.

TS

Forkurs er så vidt jeg vet bare for ingeniørstudier. Det er hvertfall ikke mulig å gjøre det med medisinstudiet. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forkurs er så vidt jeg vet bare for ingeniørstudier. Det er hvertfall ikke mulig å gjøre det med medisinstudiet. 

Åja sånn. Takk 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Du skriver kjempe bra norsk til å bare ha bodd her i 2 år! :)

Privat skole koster veldig mye penger. Jeg hadde ikke hatt råd til det selv, så jeg måtte ha valgt en offentlig skole.
Tror du også må velge en offentlig skole? Eller får du hjelp til å betale den private skolen?

Det fint å ta kjemi og matematikk senere , men du får det ikke på universitetet, disse fagene må du ta som enkelt-fag på privat skole, men det er billigere med bare to fag på privatskole enn hele studien på privatskole. Offentlig skole kan være like bra :)

Håper du finner ut av det, lykke til med medisinstudiet! :)

Anonymkode: 27667...c6b

Hei og takk for svar.

Det finnes en privat Vgs i Trondheim som er billig. Jeg har jobbet i ett år og samlet litt penger, fordi jeg var beskymret at den offentlige skolen kommer til å avslå søknaden min. 

Men heldigvis fikk jeg plass på begge skolene. 

Ut fra hva du beskriver, virker det som at du hadde lyst å gå på privat skole, men du hadde ikke råd til. Som utlanding føler jeg at det er tryggere å gå på en privat vgs. 

Vi få se.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar.

Det finnes en privat Vgs i Trondheim som er billig. Jeg har jobbet i ett år og samlet litt penger, fordi jeg var beskymret at den offentlige skolen kommer til å avslå søknaden min. 

Men heldigvis fikk jeg plass på begge skolene. 

Ut fra hva du beskriver, virker det som at du hadde lyst å gå på privat skole, men du hadde ikke råd til. Som utlanding føler jeg at det er tryggere å gå på en privat vgs. 

Vi få se.

Hvis det er Bybroen Videregående du tenker på, så er de VELDIG flinke. Nå vet jeg selvsagt ikke hvordan det er for en fremmedspråklig å gå der, men jeg har i hvert fall veldig positive erfaringer med skolen. Bybroen er rimelig fordi den er delvis privat og delvis statlig :) Sonans feks er 100% privat, og dermed dyrere.

Og dersom det er slik at du må ha realfag/matte/kjemi/fysikk, og kun kan ta det på den private skolen, så ville jeg valgt det. Følg drømmen din!

Anonymkode: 3f64e...58c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er Bybroen Videregående du tenker på, så er de VELDIG flinke. Nå vet jeg selvsagt ikke hvordan det er for en fremmedspråklig å gå der, men jeg har i hvert fall veldig positive erfaringer med skolen. Bybroen er rimelig fordi den er delvis privat og delvis statlig :) Sonans feks er 100% privat, og dermed dyrere.

Og dersom det er slik at du må ha realfag/matte/kjemi/fysikk, og kun kan ta det på den private skolen, så ville jeg valgt det. Følg drømmen din!

Ja, det er Bybroen og jeg hørt vledig positive tilbakemeldinger om den.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Jeg synes at dette er en viktig faktor. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er Bybroen og jeg hørt vledig positive tilbakemeldinger om den.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Jeg synes at dette er en viktig faktor. 

Go for it TS :) Jeg fikk stipend og lån fra Lånekassen til å dekke skolepengene til Bybroen, men mulig du har rett til utdanningsstøtte eller noe sånt, fra nav kanskje? Jeg vet ikke, men det er verdt å sjekke ut

Skrevet

Og TS: på Bybroen er det såpass chill at du kan fint stikke innom skolen og slå av en prat med rektor, evt en rådgiver hvis hun er opptatt. Skolen er veldig liten og koselig.

Skrevet

Du kan også ta fagene som privatist, da kjøper du bøkene og leser selv, du må melde deg opp til eksamen på privatistweb (fristen er vel i september for eksamener til jul), du får da vite datoen du skal ha eksamen, og så møter du opp og tar eksamen. Dette koster ca 1000 kr per eksamen, du må ha 4: Matematikk R1, Kjemi 1, Kjemi 2 skriftlig + muntlig praktisk om jeg husker riktig. Bøkene kan kjøpes brukt på finn.no eller nye hos mange bokhandlere. Skolen hvor du får voksenopplæring kan helt sikkert hjelpe deg med å finne ut av dette om du vil lese selv og ta eksamen på denne måten.

Har du hatt matematikken og kjemien før du begynte på medisin i Syria? Isåfall trenger du neppe undervisning i disse fagene, og da er det like greit å få det så billig som mulig tenker jeg :) Har selv gått på bybroen, det er en bra skole for de som skal forbedre 5 til 6, men jeg synes undervisningen ikke var noe særlig om man ikke skjønte alt fra første stund. Jeg tok matematikk r1+r2 og fysikk 1+2, kan hende de er bedre i andre fag. Jeg sluttet etter et par måneder der og tok fagene som privatist.

Håper du ikke bryr deg om de som er frekke, norsken din er super og det er utrolig mange nordmenn som skriver mer feil enn hva du gjør, for ikke å snakke om å skjære alle under en kam :)

Anonymkode: edf2e...2d3

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du kan dokumentere dette, så vil jeg si at det er feil. Se for eksempel hvordan kravene til R1 kan dekkes på mange andre måter ved opptak til siving NTNU, for eksempel forkurs eller et fag fra universitetet som dekker kunnskapskravet. Jeg ser ingen grunn til at dette skulle være anderledes ved opptak til medisin.

En annen sak er at TS bør tenke på realfagspoeng, og dermed bør avlegge eksamen i disse fagene uansett med beste karakter for i det hele tatt å ha sjanse til å komme inn (fagene som gir realfagspoeng teller ved utregning av snittkarakter, selv om de ikke er et krav i 23/5-regelen). Legg merke til at alderspoeng i 23/5-regelen telles fra og med 24 år, så TS bør være i sitt 27. år i søknadsåret for å få alle poengene der.

TS bør sette seg grundig inn i hvordan beregning av konkurransepoeng blir for hans del, og velge fag som maksimerer snittet. For eksempel kan du velge et enkelt språkfag fremfor et vanskeligere realfag, dersom du oppfyller kravet til realfag på annen måte, og dermed likevel få full pott for realfagspoeng og språkpoeng.

Endret av Horten Market
Skrevet

Ryddet for hatefullt innlegg, spekulasjoner og svar til dette.

Edie, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...