Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med dyr er vi opptatt av å kun føre gode, friske gener videre. Mens vi mennesker får barn om vi så har alvorlig arvelige sykdommer.

Vi fører videre psykiske lidelser, astma, allergier, dårlige hofter, kolobom, nyresykdommer mm.

Hva tenker dere om dette? Hvor mye plager vil menneskene ha om 2 år? Er det egoistisk å få barn om man har arvelige helseproblemer?

Jeg synes dette er et interessant tema. Det skulle nok mye til før jeg selv ville valgt å ikke få barn, så jeg forstår jo at folk med arvelige helseproblemer får barn. Allikevel er det jo et egoistisk valg å ta om man skulle være i situasjonen.

En bekjent av meg har masse allergier, astma og eksem. Alle barna hennes har det samme. Piller, salver, inhalatorer, sånn maskin man puster i og å unngå alt mulig preger hverdagen deres.

jeg vet også om familier der cystenyrer eller kolobom er i alle generasjoner.

Hva tenker du?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det er et farlig spørsmål å diskutere. 

Anonymkode: 61a99...a37

• Liker 3
Skrevet

Når du ramser opp sykdommer så du gjør, så viser du med all tydelighet at du ikke aner hva som er arvelige sykdomer og hva man kan få uten å arve.

Anonymkode: e443f...79c

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du ramser opp sykdommer så du gjør, så viser du med all tydelighet at du ikke aner hva som er arvelige sykdomer og hva man kan få uten å arve.

Anonymkode: e443f...79c

Hva mener du? De sykdommene jeg har ramset opp er jo arvelige.

• Hjertesykdom, høyt blodtrykk eller høyt kolesterol
  • Hjerneslag
  • Diabetes
  • Kreft
  • Gikt/leddplager
  • Mental sykdom
  • Nyresykdom
  • Medfødte feil fra fødselen av

alle eksempler på sykdommer som kan være arvelige.

men poenget er vel ikke min kunnskap om arvelige sykdommer, mer problemstillingen generelt.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Altså. En har livsverdi selv om en har sykdommer og psykdommer. Blir så lei av at alle tror alt må være perfekt for at en skal ha livets rett. Og nyte stunder,dager og tider. For det er det livet handler om. Og det kan alle uansett helse og psyke. Eller har evnen til da. 

Skrevet
1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Altså. En har livsverdi selv om en har sykdommer og psykdommer. Blir så lei av at alle tror alt må være perfekt for at en skal ha livets rett. Og nyte stunder,dager og tider. For det er det livet handler om. Og det kan alle uansett helse og psyke. Eller har evnen til da. 

Jeg har ingen sterke meninger om saken. Jeg mener ikke at alt skal være perfekt jeg! Jeg sier jo også at det skulle mye til for at jeg selv skulle velge å ikke få barn.

skjønner at det er et sårbart tema, men det betyr ikke at man ikke skal kunne prate om det. Jeg synes som sagt det er interessant å tenke over. Sjansen for at vi (menneskene) blir sykere og sykere er jo ganske stor. Man ser på hunderaser som har vært populære og der det blir avlet ukritisk. Resultatet blir en rase med mye sykdom.

• Liker 2
Skrevet

Med dyr fører stort sett kun gode, friske gener videre, mens vi selv får barn selv om vi har alvorlige arvelige sykdommer, og dette har jo med at det er vi mennesker velger for både oss og dyrene. Vi tar egoistiske valg, mens med hundene tenker vi litt lengre, for det er jo ikke oss selv vi begrenser livet til (det å få barn). Hadde det vært hundens valg om de skulle steriliseres eller ikke, så hadde nok de også valgt å få barn slik som oss. 

Jeg synes det kan være egoistisk å få barn når man har arvelige helseproblemer, dersom de er av alvorlig grad, som cystenyrer f.eks. Men hvor grensen går er jo et annet spørsmål. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det aller fleste som lever med en arvelig sykdom, er glade for at de ble født og ikke valgt bort.   

• Liker 1
Skrevet

Alle har jo noe, er jo ingen familie som ikke har noenting. Skal vi bare slutte å reprodusere oss? 

Du minner meg om en fyr som levde for en god stund siden, du kjenner deg kanskje igjen i hans tanker.

Anonymkode: 216a9...bd1

• Liker 4
Skrevet

Det er jo veldig mange arvelige sykdommer man lever godt med da. 

Selv har jeg både astma og allergi, men lever fint med det. Var klar over at sjansen for at ett av barna ville få en av delene var stor, men det var ikke noe jeg tenkte noe på. En fikk det også, og han lever også veldig bra med det. 

Jeg har også arvelig hjerte og karsykdommer på en side av slekta. Jeg vet det er der, så jeg kan være mer oppmerksom på det og ta forholdsregler. Men jeg lar ikke vær å få barn pga det. 

Vet ikke helt hvor grensa hadde goått for at jeg ikke skulle ha fått barn.

Anonymkode: a3a45...ea6

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Tenker at jeg kjenner og har kjent flere mennesker som er sosialt isolerte, lever med smerte, depresjon, hallusinasjoner og som ønsker å dø

Vi ser bare de som klarer seg ok eller klarer seg bra. Der er en andel som faller fra og som har dårlig liskvalitet kombinert med at de ikke har noen som bryr seg om dem. Jeg synes det er en styggedom å få barn om de kan arve sykdommer som vil begrense muligheten deres til å leve et normalt liv. Så er der i noen tilfeller gråsoner

Skrevet

Mennesker er feilproduserte. Du har alle slags sykdommer og plager, i alle grader. 
Ditt barn vil aldri bli perfekt eller 100% frisk. Alle har sitt å styre med. Om det er allergi, hørselsproblemer, kroniske smerter i hodet, armer eller bein. Du har synsproblemer, du har lærevansker, astma og pusteproblemer. Du har hud problemer i mange forskjellige grader.++++ Ingen er 100% friske. Vanskelig å si hva som er arvelig eller ei. Men alle har noe. Selv de som sier "Jeg har ingen plager, sykdommer eller diagnoser". De lyver ellers så har de små, ubetydelige plager som de ikke tenker stort over. Alle har noe, en diagnose, en kronisk plage. 

Dersom det er 100% sikkerhet at ditt barn vil få en arvelig sykdom, som er alvorlig og går utover livskvaliteten. Da er det ondskapsfullt å skape et barn. Det er da den 1 prosenten av befolkningen som har en slik sykdom. Ofte hvor både mannen og kvinnen er bærer av et bestemt gen, uten at de selv har sykdommen. Da er det ondskapsfullt å skape barn 2 og 3. Jeg har sett en dokumentar om en slik familie. Men det er svært få det gjelder. 
Er det 50-50 for om barnet blir friskt eller sykt, da har du muligheter. Slik at du kan unngå denne ene sykdommen. 
Selv om at ditt barn ikke blir født med sykdom X. Så kan du banne på at barnet har andre diagnoser. For ingen er 100% friske. 

Så hvis vi skal unngå all sykdom, også arvelig. Allergi, astma og slike "små" sykdommer. Ja da hadde menneskeheten død ut for lenge siden. For alle har sine diagnoser. Noen mer alvorlige enn andre, men fortsatt diagnoser. 

Anonymkode: bb4e8...2eb

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle har jo noe, er jo ingen familie som ikke har noenting. Skal vi bare slutte å reprodusere oss? 

Du minner meg om en fyr som levde for en god stund siden, du kjenner deg kanskje igjen i hans tanker.

Anonymkode: 216a9...bd1

Jeg skjønner ikke hvorfor dere dømmer meg for å ta opp temaet. Jeg mener jo akkurat det samme som de fleste som at svart her.

Skrevet

Toppen av ondskap er å gi livet til noen man vet kommer til å lide.

Anonymkode: e65f6...772

• Liker 2
Skrevet

Nå ble jeg gravid på p-pillen, så fikk ikke tenkt igjennom sånne ting. Og jeg har allergi, astma og eksem. I familien min har flere blitt demente, og fått kreft. I fars familie, er det psykiske plager, hjerte og kar problemer, Tourettes og ADHD.

Så vi burde vel virkelig ikke fått barn. Men hvor skal du finne noen, som ikke har noen sykdommer i familien.

Anonymkode: eccdf...0e2

Skrevet
3 minutter siden, Ella Grisella skrev:

Jeg har ingen sterke meninger om saken. Jeg mener ikke at alt skal være perfekt jeg! Jeg sier jo også at det skulle mye til for at jeg selv skulle velge å ikke få barn.

skjønner at det er et sårbart tema, men det betyr ikke at man ikke skal kunne prate om det. Jeg synes som sagt det er interessant å tenke over. Sjansen for at vi (menneskene) blir sykere og sykere er jo ganske stor. Man ser på hunderaser som har vært populære og der det blir avlet ukritisk. Resultatet blir en rase med mye sykdom.

Kan du utdype denne påstanden?

Etter det jeg har hørt blir vi mennesker friskere for hver generasjon som følge av bedre kosthold, vaksiner, medisiner, etc. I tillegg er det en reell sannsynlighet for at vi i fremtiden kommer til å utvikle den teknologiske evnen til genetisk modifisering - altså muligheten til å fjerne visse gener (for eks. sykdomsgener), osv.. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Daniel123 skrev:

Kan du utdype denne påstanden?

Etter det jeg har hørt blir vi mennesker friskere for hver generasjon som følge av bedre kosthold, vaksiner, medisiner, etc. I tillegg er det en reell sannsynlighet for at vi i fremtiden kommer til å utvikle den teknologiske evnen til genetisk modifisering - altså muligheten til å fjerne visse gener (for eks. sykdomsgener), osv.. 

Det var kanskje litt feil sagt, det burde vært formulert som et spørsmål:) for jeg vet ikke, det er noe jeg lurer på.

Skrevet

Vi er jo ikke på noe vis opptatt av å føre "gode" eller "sunne" dyrevenner videre. Hvor får du den tanken fra, Ts? :klo:

Vi aller frem hunder med pusteproblemer, katter som knapt får i seg mat og veskehunder med så knapp intelligens at det er et under de lærer hvordan man går på do. Og det er bare for moro skyld. Til mat aller vi frem kyr med så digre jur for melkeproduksjo nat de får betennelser og gnagsår på jura, sauearter så bælmfeite at de ikke kan løpe fra en ulv og griser så tykke at de rett og slett aldri ville overlevd ei uke på egenhånd. Ingen menneske"skapte" dyr er sunne - de er hensiktsmessige. For oss.

Så også med barn. De er hensiktsmessige. For oss. :vetikke: 

Anonymkode: 2c945...24b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toppen av ondskap er å gi livet til noen man vet kommer til å lide.

Anonymkode: e65f6...772

Jeg trodde toppen av ondskap var lystmord, men ok.

Forøvrig kan et gen hoppe over en generasjon, og man kan også være genetisk predisponert for en sykdom, men det er ikke alltid sykdommen blusser ut (noe som ofte er tilfellet med brystkreft, for eks.).

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi er jo ikke på noe vis opptatt av å føre "gode" eller "sunne" dyrevenner videre. Hvor får du den tanken fra, Ts? :klo:

Vi aller frem hunder med pusteproblemer, katter som knapt får i seg mat og veskehunder med så knapp intelligens at det er et under de lærer hvordan man går på do. Og det er bare for moro skyld. Til mat aller vi frem kyr med så digre jur for melkeproduksjo nat de får betennelser og gnagsår på jura, sauearter så bælmfeite at de ikke kan løpe fra en ulv og griser så tykke at de rett og slett aldri ville overlevd ei uke på egenhånd. Ingen menneske"skapte" dyr er sunne - de er hensiktsmessige. For oss.

Så også med barn. De er hensiktsmessige. For oss. :vetikke: 

Anonymkode: 2c945...24b

Huff, du har rett. Men det finnes fortsatt gode oppdrettere som er opptatt av en sunn og frisk rase heldigvis :)

når du sier det om sau, gris og ku får jeg lyst til å bli veganer:(

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...