granolagirl Skrevet 11. august 2017 #1 Skrevet 11. august 2017 Jeg har veldig lenge hatt lyst til å skaffe meg hund. Trenger en venn i hverdagen som vil være med ut på tur og som jeg kan kose meg sammen med :-) Er oppvokst med golden retriever, men har lyst på en mindre hund. Jeg er aktiv og glad i å gå på tur, men tror det passer hverdagen min bedre med en hund som er livlig, men som likevel ikke er avhengig av de aller lengste turene. Jeg har undersøkt opp og i mente, og jeg tror en mellompuddel eller cocker spaniel ville vært midt i blinken for meg. Eventuelt en cockapoo eller en slik type krysning – men det er så mye muffens med avlingen av slike at jeg ikke har lyst til å støtte det. Nylig kom jeg også over portugisisk vannhund. De ser veldig fine ut, men lurer på om de trenger mer aktivisering, i tillegg til at de jo er større i størrelse. Er det noen som har noen erfaring med disse hundetypene og som har noen gode råd? :-)
Ella Grisella Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 Portugisisk vannhund har et høyt aktivitetsnivå og trenger mye fysisk og mental stimulering. 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 Jeg er absolutt ikke for puddelblandingene, har selv en toypuddel. Puddelen er hvert fall en helt fantastisk hund som jeg kan anbefale til de fleste. Min er aktiv og kvikk, men krever ikke mer mosjon enn andre hunder. Han er veldig smart, kjempesosial og tilpasningsdyktig. Rolig inne men også veldig leken. 😊 Utrolig deilig at de ikke røyter. Krever en del pelsstell, men ikke så voldsomt mye om man holder pelsen kort. Kan ikke så mye om de andre rasene, men puddelen er heeelt nydelig, altså 😍 Anonymkode: e2881...f4b 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 Vannhunder og pudler er etter min erfaring de mest krevende hundene og nærmest konsekvent de mest små aggressive. Pitbulls , dogo Argentino i nabolaget er engler i forhold. De MÅ ha mye stimuli. Anonymkode: 8a6f3...2d9
granolagirl Skrevet 11. august 2017 Forfatter #5 Skrevet 11. august 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er absolutt ikke for puddelblandingene, har selv en toypuddel. Puddelen er hvert fall en helt fantastisk hund som jeg kan anbefale til de fleste. Min er aktiv og kvikk, men krever ikke mer mosjon enn andre hunder. Han er veldig smart, kjempesosial og tilpasningsdyktig. Rolig inne men også veldig leken. 😊 Utrolig deilig at de ikke røyter. Krever en del pelsstell, men ikke så voldsomt mye om man holder pelsen kort. Kan ikke så mye om de andre rasene, men puddelen er heeelt nydelig, altså 😍 Anonymkode: e2881...f4b Åh, høres fint ut! Synes toy- og mellompudler er helt nydelige! :-)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #6 Skrevet 11. august 2017 Jeg slår et slag for puddel. Jeg har hatt både storpuddel og toypuddel. Ingen av dem har vært aggressive eller urolige. Flotte, smarte, gode og snille hunder. Men stor hund betyr ikke nødvendigvis mer mosjon/lengre tur. Min storpuddel trengte ikke mer mosjon enn toypuddelen. Anonymkode: 4f8ed...003
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #7 Skrevet 11. august 2017 Jeg liker både cocker spaniel og puddel. Jeg har lest meg opp på både cocker spaniel og puddel da jeg altså har vurdert begge tidligere men har endt opp med annen rase. Puddel er en smart rase, cocker er også en arbeidsvillig rase. Jeg ville anbefalt å drive smått med hundesport med begge. Velger du en seriøs oppdretter, melder deg på kurs og virkelig er involvert vil jeg tro at du uten problemer kan ha en av disse to. Ville aldri i livet gått for en slik idiotisk krysning som pengegriske mennesker markedsfører som "den perfekte hund". Vet at cocker kan ha en del matforsvar samt forsvar ovenfor mennesket sitt om de ikke blir satt på plass. Men om du er flink i oppdragelsen burde ikke dette være et problem. Har dog hørt om flere tilfeller der de har fått helt "fri oppdragelse" og det har gått skeis, men det gjelder nok de fleste raser, er bare noe jeg har lagt merke til med cocker. Puddelen er en artig rase med mye personlighet. Jeg har alltid hatt lyst på en bitteliten toypuddel og en kongepuddel :-) Anonymkode: de0db...e2a 1
granolagirl Skrevet 11. august 2017 Forfatter #8 Skrevet 11. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker både cocker spaniel og puddel. Jeg har lest meg opp på både cocker spaniel og puddel da jeg altså har vurdert begge tidligere men har endt opp med annen rase. Puddel er en smart rase, cocker er også en arbeidsvillig rase. Jeg ville anbefalt å drive smått med hundesport med begge. Velger du en seriøs oppdretter, melder deg på kurs og virkelig er involvert vil jeg tro at du uten problemer kan ha en av disse to. Ville aldri i livet gått for en slik idiotisk krysning som pengegriske mennesker markedsfører som "den perfekte hund". Vet at cocker kan ha en del matforsvar samt forsvar ovenfor mennesket sitt om de ikke blir satt på plass. Men om du er flink i oppdragelsen burde ikke dette være et problem. Har dog hørt om flere tilfeller der de har fått helt "fri oppdragelse" og det har gått skeis, men det gjelder nok de fleste raser, er bare noe jeg har lagt merke til med cocker. Puddelen er en artig rase med mye personlighet. Jeg har alltid hatt lyst på en bitteliten toypuddel og en kongepuddel :-) Anonymkode: de0db...e2a Tusen takk for svar! :-) Synes begge rasene, altså både cocker og mellompuddel, er innmari fine... klarer liksom ikke bestemme meg for hvilken jeg tror passer best :-) kommer til å være ganske strict i oppdragelsen, kjenner jeg meg selv rett, og er veldig glad i å være aktiv med hund bl.a. i enkel lydighetstrening (så lenge det gjøres i en god og vennligsinnet tone:). Hadde det så gøy med golden retrieveren min da jeg var yngre – det var jeg som tok ham med på valpekurs og lydighetstrente ham. Dessverre var det faren min som fikk tilbragt mest tid med ham, i og med at han arbeidet hjemmefra som frilanser mens jeg var på skolen, og dermed skled "oppdragelsen" helt ut – han fulgte ingen regler what so ever, haha :-) Hunden vår var kjempesnill og grei uansett, men kunne ikke stort annet enn "sitt", "legg deg ned" og "rull rundt" på grunn av de frie tøylene der, haha :-)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #9 Skrevet 11. august 2017 4 minutter siden, granolagirl skrev: Tusen takk for svar! :-) Synes begge rasene, altså både cocker og mellompuddel, er innmari fine... klarer liksom ikke bestemme meg for hvilken jeg tror passer best :-) kommer til å være ganske strict i oppdragelsen, kjenner jeg meg selv rett, og er veldig glad i å være aktiv med hund bl.a. i enkel lydighetstrening (så lenge det gjøres i en god og vennligsinnet tone:). Hadde det så gøy med golden retrieveren min da jeg var yngre – det var jeg som tok ham med på valpekurs og lydighetstrente ham. Dessverre var det faren min som fikk tilbragt mest tid med ham, i og med at han arbeidet hjemmefra som frilanser mens jeg var på skolen, og dermed skled "oppdragelsen" helt ut – han fulgte ingen regler what so ever, haha :-) Hunden vår var kjempesnill og grei uansett, men kunne ikke stort annet enn "sitt", "legg deg ned" og "rull rundt" på grunn av de frie tøylene der, haha :-) Ser den, jeg fikk min egen BC da jeg var 8, og jeg hadde det innmari gøy med han, vi var på barn og hund kurs, LP kurs, AG, spor osv osv. Men han ble også en del av moren min sitt ansvar selv om han var min - og selv om jeg aldri vil elske noen på samme måte som et barn elsker sin første hund, er det virkelig noe helt annet å føle at hunden er 100% din. Moren min er forøvrig svært dreven med hund så jeg er heldig der - hunden min var den lydigste hunden i mils omkrets Det er spesielt å ha hund, og jeg er så glad i de jeg har nå. Jeg blir glad av å lese det du skriver, for det er så mange hunder som ikke har det godt. Den gjennomsnittlige hunden som ligger masse i bur og ikke er så spennende for barna etter et par år har mange kjedelige dager og timer alene. Men det å ha en hund er en glede. En bekymring men også masse kjærlighet. Jeg sammenligner det helt ærlig med å ha barn, uten at det er det samme. Jeg synes cocker er en dritkul rase, hadde nok valgt det foran mellompuddel. Også finnes cocker i så mange kule farger, en opdr jeg kjenner som oppdretter cocker har masse fine farger på de i forskjellige toner etc! Begge er mye pelsstell da, men personlig synes jeg pelsstell er veldig koselig (ironisk nok siden min rase har lite pelsstell, men det er mer tilfeldigheter) og artig når man lærer det. Hehe, nå babler jeg meg bort, jeg skal ha både cocker, toypuddel og kongepuddel en dag, men det er nok mange år til! Anonymkode: de0db...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #10 Skrevet 11. august 2017 Cocker spaniel!! Jeg har en selv, verdens fineste og beste venn❤ Også så anvendelig. Passe størrelse, tåler å gå laaange turer, men må ikke osv.. Anonymkode: bdfef...65c 1
granolagirl Skrevet 11. august 2017 Forfatter #11 Skrevet 11. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser den, jeg fikk min egen BC da jeg var 8, og jeg hadde det innmari gøy med han, vi var på barn og hund kurs, LP kurs, AG, spor osv osv. Men han ble også en del av moren min sitt ansvar selv om han var min - og selv om jeg aldri vil elske noen på samme måte som et barn elsker sin første hund, er det virkelig noe helt annet å føle at hunden er 100% din. Moren min er forøvrig svært dreven med hund så jeg er heldig der - hunden min var den lydigste hunden i mils omkrets Det er spesielt å ha hund, og jeg er så glad i de jeg har nå. Jeg blir glad av å lese det du skriver, for det er så mange hunder som ikke har det godt. Den gjennomsnittlige hunden som ligger masse i bur og ikke er så spennende for barna etter et par år har mange kjedelige dager og timer alene. Men det å ha en hund er en glede. En bekymring men også masse kjærlighet. Jeg sammenligner det helt ærlig med å ha barn, uten at det er det samme. Jeg synes cocker er en dritkul rase, hadde nok valgt det foran mellompuddel. Også finnes cocker i så mange kule farger, en opdr jeg kjenner som oppdretter cocker har masse fine farger på de i forskjellige toner etc! Begge er mye pelsstell da, men personlig synes jeg pelsstell er veldig koselig (ironisk nok siden min rase har lite pelsstell, men det er mer tilfeldigheter) og artig når man lærer det. Hehe, nå babler jeg meg bort, jeg skal ha både cocker, toypuddel og kongepuddel en dag, men det er nok mange år til! Anonymkode: de0db...e2a 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cocker spaniel!! Jeg har en selv, verdens fineste og beste venn❤ Også så anvendelig. Passe størrelse, tåler å gå laaange turer, men må ikke osv.. Anonymkode: bdfef...65c Ja, gleder meg så innmari til å få en hund som er MIN, eller som jeg kan være bestevenn med og visa versa! Hunder er jo flokkdyr med behov for én overordnet lederperson, og det er bare så hyggelig å ha noen som virkelig er glad i deg og avhengig av deg på den måten. Og ja, en hund er jo en kjempeforpliktelse, og derfor vil jeg heller ikke skaffe meg det før jeg VET at jeg har tid – ikke bare nå, men i mange mange år fremover. Husker moren min sa det var mer styr med valp enn med baby da retrieveren vår var liten, og det har jeg aldri glemt! Men det er det jeg gleder meg til med å skaffe hund nå – jeg har virkelig lyst til å være hundeeier på fulltid :-) Bur er jeg generelt motstander av, med mindre det dreier seg om sikkerhet under transport – nei, hunden min skal bli behandlet like godt som et menneske, for å si det sånn :-) (om ikke bedre – har det med å like dyr bedre enn mennesker, haha!) Uansett, cocker spaniel høres helt topp ut, egentlig – åh, blir helt mør bare av å se på bilder av dem!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #12 Skrevet 11. august 2017 Puddel - i alle farger og fasonger - er helt fantastisk. At de ikke røyter og at de ikke lukter våt hund når de er våte gjør at pelsstellet er verdt det (dessuten går det alltids an å sette det bort). Jeg er nå på min tredje puddel, første i mellomstørrelse, og hun er både morsom og tøff, lærevillig og kosete. Hun er nok hakket tøffere enn de to forrige - storpudler begge to, litt mer skeptiske til fremmede. Men pudler er så smarte, de er som små mennesker! Vi driver nå og (blant annet) trener på forskjellen mellom den blå biteringen og den røde biteringen, og det er fantastisk gøy å se hvor fort hun tar det! Jeg anbefaler Facebook-gruppen "Puddelvenner" på det varmeste, der er det gode diskusjoner om livet med puddel på godt og vondt. Lykke til med jakten på din nye bestevenn, samme hvilken rase det blir! Anonymkode: fbc2f...bf3 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #13 Skrevet 11. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vannhunder og pudler er etter min erfaring de mest krevende hundene og nærmest konsekvent de mest små aggressive. Pitbulls , dogo Argentino i nabolaget er engler i forhold. De MÅ ha mye stimuli. Anonymkode: 8a6f3...2d9 Kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt. De pudlene jeg kjenner og har kjent har vært vennlige og lite krevende, perfekt som førstegangshund f. eks. Min er en drøm å oppdra, tar ting veldig lett. 2 timer siden, granolagirl skrev: Åh, høres fint ut! Synes toy- og mellompudler er helt nydelige! :-) Helt enig, de er nydelige i alle størrelser 😊 Anonymkode: e2881...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #14 Skrevet 11. august 2017 2 timer siden, granolagirl skrev: Ja, gleder meg så innmari til å få en hund som er MIN, eller som jeg kan være bestevenn med og visa versa! Hunder er jo flokkdyr med behov for én overordnet lederperson, og det er bare så hyggelig å ha noen som virkelig er glad i deg og avhengig av deg på den måten. Og ja, en hund er jo en kjempeforpliktelse, og derfor vil jeg heller ikke skaffe meg det før jeg VET at jeg har tid – ikke bare nå, men i mange mange år fremover. Husker moren min sa det var mer styr med valp enn med baby da retrieveren vår var liten, og det har jeg aldri glemt! Men det er det jeg gleder meg til med å skaffe hund nå – jeg har virkelig lyst til å være hundeeier på fulltid :-) Bur er jeg generelt motstander av, med mindre det dreier seg om sikkerhet under transport – nei, hunden min skal bli behandlet like godt som et menneske, for å si det sånn :-) (om ikke bedre – har det med å like dyr bedre enn mennesker, haha!) Uansett, cocker spaniel høres helt topp ut, egentlig – åh, blir helt mør bare av å se på bilder av dem! Cocker er kjempefine! :D Og hunden får det helt fantastisk hos deg! Anonymkode: de0db...e2a 1
Citpensacola Skrevet 14. august 2017 #15 Skrevet 14. august 2017 For all del, Cocker Spaniel er jo som de fleste andre bikkjer ålreite, og har definitivt personlighet. Men de er jo regelrett bælteite i forhold til puddelen. Når man først har hatt puddel virker egentlig andre hunderaser litt dumme. Hvis du vil ha en supersmart bikkje som er veldig tilpasningsdyktig er puddel et godt valg, og alle de forskjellige størrelsene er i bunn og grunn samme bikkje når det gjelder egenskaper og fysiske/mentale krav. Klipper man dem korte istedet for de teite utstillingsklippene er det heller ikke så fryktelig mye pelsstell, og den tiden du bruker på pelsstell er virkelig verdt det siden de jo tross alt ikke røyter.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #16 Skrevet 14. august 2017 1 time siden, Citpensacola skrev: For all del, Cocker Spaniel er jo som de fleste andre bikkjer ålreite, og har definitivt personlighet. Men de er jo regelrett bælteite i forhold til puddelen. Når man først har hatt puddel virker egentlig andre hunderaser litt dumme. Hvis du vil ha en supersmart bikkje som er veldig tilpasningsdyktig er puddel et godt valg, og alle de forskjellige størrelsene er i bunn og grunn samme bikkje når det gjelder egenskaper og fysiske/mentale krav. Klipper man dem korte istedet for de teite utstillingsklippene er det heller ikke så fryktelig mye pelsstell, og den tiden du bruker på pelsstell er virkelig verdt det siden de jo tross alt ikke røyter. Enig i at pudler er dritfine, skulle gjerne hatt en selv! Men altså, jeg har hatt BC i mange år, verdens smarteste hund. Har i dag chihuahua. Selvfølgelig merker jeg at chihuahuaen ikke er like smart som en BC, men dette er ikke noe jeg tenker negativt om på noen måte.... Hunden er lærevillig og elsker lange turer og er veldig masse hund for størrelsen. Og jeg elsker hun så mye! Jeg går ikke rundt og tenker at hun er teit og dum fordi jeg har hatt en smartere hund før. Men viktigste er at man faller for individet selvfølgelig. Anonymkode: de0db...e2a
Ella Grisella Skrevet 14. august 2017 #17 Skrevet 14. august 2017 Ville ikke hatt cocker. Hvis vannhund blir for mye, ville jeg gått for puddel. Smarte, allsidige og flotte hunder.
Gjest Carressa Skrevet 15. august 2017 #18 Skrevet 15. august 2017 På 14.8.2017 den 11.37, Citpensacola skrev: For all del, Cocker Spaniel er jo som de fleste andre bikkjer ålreite, og har definitivt personlighet. Men de er jo regelrett bælteite i forhold til puddelen. Når man først har hatt puddel virker egentlig andre hunderaser litt dumme. Hvis du vil ha en supersmart bikkje som er veldig tilpasningsdyktig er puddel et godt valg, og alle de forskjellige størrelsene er i bunn og grunn samme bikkje når det gjelder egenskaper og fysiske/mentale krav. Klipper man dem korte istedet for de teite utstillingsklippene er det heller ikke så fryktelig mye pelsstell, og den tiden du bruker på pelsstell er virkelig verdt det siden de jo tross alt ikke røyter. 😂😂 kunne ikke vært mer enig 🙌🏼
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå