AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #1 Skrevet 11. august 2017 "The world of words" blåser friskt mellom Trump og Kim Jong-Un mens verden "holder pusten". Mange kritiserer Trump for å eskalere konflikten med sin ordbruk, og det kan jo kanskje tenkes at han med som strategi - om man kan kalle det for det - fremprovoserer en reaksjon som til slutt kulminerer i krig. Hadde ikke det egentlig vært like greit? Skjønner jo at krig er forferdelig, og at det ville føre til store menneskelige lidelser dersom krig brøt ut. Men, når vi nå har en sprut spenna gæren statsleder som styrer sin nasjon med propaganda, vold, trusler og det som verre er, en egosentrisk sjøldyrker som øyensynlig bygger opp flere og flere atomvåpen; hadde det ikke da vært greit å gripe inn heller før enn seinere? Anonymkode: 75202...72d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 Synes en bedre løsning er å legge mer press på Kina. Anonymkode: 0bf31...36a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 Ser den, man Kina er jo ytterst avventende. Anonymkode: 75202...72d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes en bedre løsning er å legge mer press på Kina. Anonymkode: 0bf31...36a Kina slipper lett unna. Mange glemmer at Kina er et udemokratisk land med ideologiske forbindelser til Nord-Korea. Jeg tror ikke de ønsker å stramme inn mer. Anonymkode: f7f1d...c53
stan Skrevet 12. august 2017 #5 Skrevet 12. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kina slipper lett unna. Mange glemmer at Kina er et udemokratisk land med ideologiske forbindelser til Nord-Korea. Jeg tror ikke de ønsker å stramme inn mer. Anonymkode: f7f1d...c53 Kina betyr for mye økonomisk for alt for mange i vesten til at noe reelt press er det ikke tale om. Dessuten er landets ledere nå mest opptatt av intern maktkamp og handler ut fra interne interesser.
Blodets rett Skrevet 12. august 2017 #6 Skrevet 12. august 2017 (endret) 1 time siden, stan skrev: Kina betyr for mye økonomisk for alt for mange i vesten til at noe reelt press er det ikke tale om. Det er jo nettopp derfor så mange i det Republikanske partiet hater nasjonalisten Trump minst like mye som det Obama-folket gjør. Men nettopp derfor er det også mer sannsynlig at USA legger press på Kina med Trump ved roret. Trump er jo ikke spesielt glad i de amerikanske globalkapitalistenes handel med Kina uansett. Endret 12. august 2017 av Blodets rett
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #7 Skrevet 12. august 2017 Finnes det ikke allerede ett par tråder her på forumet, som handler om Nord-korea Anonymkode: 373a3...252
stan Skrevet 12. august 2017 #8 Skrevet 12. august 2017 1 time siden, Blodets rett skrev: Det er jo nettopp derfor så mange i det Republikanske partiet hater nasjonalisten Trump minst like mye som det Obama-folket gjør. Men nettopp derfor er det også mer sannsynlig at USA legger press på Kina med Trump ved roret. Trump er jo ikke spesielt glad i de amerikanske globalkapitalistenes handel med Kina uansett. Samtidig tjener Trump og miliardærvennene hans store penger på handel med Kina. Det Trump har vært flink til som president er jo å ta godt vare på vennene sine. Dessuten er det lite realistisk å tro at Kina har så stor makt over Nord-Korea. I tillegg er en stor andel av handelen mellom landene preget av korrupsjon og utenfor kinesiske myndighetenes direkte kontroll. Jeg tror beste taktikk i forhold til Nord-Korea er å ikke gi dem for mye oppmerksomhet. De driver med dette for å komme på dagsorden. Samtidig som man prøver å skjerpe inn økonomiske og andre sanksjoner.
Blodets rett Skrevet 12. august 2017 #9 Skrevet 12. august 2017 6 timer siden, stan skrev: Samtidig tjener Trump og miliardærvennene hans store penger på handel med Kina. Det Trump har vært flink til som president er jo å ta godt vare på vennene sine. Dessuten er det lite realistisk å tro at Kina har så stor makt over Nord-Korea. I tillegg er en stor andel av handelen mellom landene preget av korrupsjon og utenfor kinesiske myndighetenes direkte kontroll. Jeg tror beste taktikk i forhold til Nord-Korea er å ikke gi dem for mye oppmerksomhet. De driver med dette for å komme på dagsorden. Samtidig som man prøver å skjerpe inn økonomiske og andre sanksjoner. Som forretningsmann kan selvfølgelig ikke Trump sette seg selv i en vanskeligere situasjon enn konkurrentene, og er derfor nødt til å handle med Kina han også, men det er ingen grunn til å tro han ikke mener det han sier om amerikansk proteksjonisme og at varene bør produseres i USA. Trump er tross alt en patriotisk nasjonalist. Ellers er jeg enig med deg angående forholdet mellom Nord-Korea og Kina. Selv om Kina er det nærmeste Nord-Korea kommer en venn, så er neppe Kina villig til å utsette seg selv for særlig fare for å komme Nord-Korea til unnsetning. Det varme forholdet dem imellom er ikke særlig varmt, for å si det slik.
stan Skrevet 12. august 2017 #10 Skrevet 12. august 2017 1 minutt siden, Blodets rett skrev: Som forretningsmann kan selvfølgelig ikke Trump sette seg selv i en vanskeligere situasjon enn konkurrentene, og er derfor nødt til å handle med Kina han også, men det er ingen grunn til å tro han ikke mener det han sier om amerikansk proteksjonisme og at varene bør produseres i USA. Trump er tross alt en patriotisk nasjonalist. Ellers er jeg enig med deg angående forholdet mellom Nord-Korea og Kina. Selv om Kina er det nærmeste Nord-Korea kommer en venn, så er neppe Kina villig til å utsette seg selv for særlig fare for å komme Nord-Korea til unnsetning. Det varme forholdet dem imellom er ikke særlig varmt, for å si det slik. Trump er jo en lystløgner, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det han sier. Kina og Nord-Korea er naboer som har noe historie sammen. Kina har hjulpet Nord-Korea når det har passet dem. Men det har vært lite andre veien. Jeg tror også det kinesiske regimet har syntes det er greit at det finnes et mye værre i Nord-Korea. Det gjør det kinesiske mindre ille. Jeg tror ikke Kina vil delta i en krig på koreansk side. Det tror jeg vil være svært splittende for regimet, og svært vanskelig å legitimere overfor befolkningen. Selv om kommunist partiet opplever lite opposisjon er det under konstant kritikk. Kinesere vet at ting kan bli bedre. Ikke minst er kontrasten mellom den private sektor og den offentlige sektor stor og noe kineserne mer oppmerksom på. Men det er jo store interne maktkamper i partiet nå, ikke minst opp i mot neste års partikongress. Det er egentlig Trump jeg føler er det mest usikre i situasjonen. Kanskje han kan tenke seg en krig?
Gjest Sitronmelisse Skrevet 12. august 2017 #11 Skrevet 12. august 2017 I juli i fjor feiret Kina og Nord-Korea 55årsdag for den felles forsvarsalliansen. Og 'Chinese President Xi Jinping sent a congratulatory message to Kim Jong-un. As he was personally addressing the North Korean leader as “Comrade Kim,” Xi said: “The China-North Korea friendly ties are a mutually precious treasure. It is the steadfast policy of the Chinese (Communist) party and the government to continue to deepen and develop the ties.” Avtalen sier altså at hvis Nord-Korea blir angrepet først vil Kina støtte Nord-Korea. Trump kommer ikke til å foreta seg noe, han bare liker å flekse imaginære muskler. Derimot prøver Trump desperat å få Kina på sin side. Men hva har USA å tilby Kina? Handelssamarbeid, kanskje...?
Blodets rett Skrevet 12. august 2017 #12 Skrevet 12. august 2017 57 minutter siden, stan skrev: Trump er jo en lystløgner, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det han sier. Det er egentlig Trump jeg føler er det mest usikre i situasjonen. Kanskje han kan tenke seg en krig? Det er likevel ingen rasjonelle grunner til å tvile på at Trump er en proteksjonistisk nasjonalist av hjerte, og får varme patriotiske følelser av tanken på den gangen alt ble produsert i USA. Jeg tror slagordet hans, "Make America great again", er noe han oppriktig mener. Når det gjelder Kinas forhold til Nord-Korea, og Kinas vilje til å komme Nord-Korea til unnsetning, vil nok det være helt og holdent avhengig av hvor mye det koster og smaker for Kina. Med andre ord er det lite tvilsomt at Kina vil ta Nord-Korea i forsvar dersom landet fremprovoserer en krig med USA. Dessuten mener jeg at din frykt for Trump er et irrasjonelt utslag av løgnpressens nådeløse og intense hatkampanje mot ham. I virkeligheten var Trump den presidentkandidaten som er størst motstander av amerikansk intervensjonisme og oversjøisk krigføring nettopp fordi han er en nasjonalist.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #13 Skrevet 12. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det ikke allerede ett par tråder her på forumet, som handler om Nord-korea Anonymkode: 373a3...252 Jo. Og dette er, som du ser, en til. Vanskelig, det der. Anonymkode: d197f...219
stan Skrevet 12. august 2017 #14 Skrevet 12. august 2017 30 minutter siden, Blodets rett skrev: din frykt for Trump er et irrasjonelt utslag av løgnpressens nådeløse og intense hatkampanje mot ham. I Mulig det. Men viss frykten er begrunnet er den ikke irrasjonell. Men dette er en tråd om Nord-Korea, jeg hører nettopp at Kina har gått inn for sanksjoner mot Nord-Korea. Det var snakk om 1 milliard USD. Kanskje det kan hjelpe? Så nettopp en video fra Nord-Korea som viste en Hummer. Det reiste jo mange spørsmål. Hvem er det som kan kjøre rundt i et av de mest vulgære symbolene på USA i Nord-Korea? Og hvordan fikk de den inn? Det er jo nettopp en av de tingene sanksjonene mot landet skal forhindre. (Morsomt brukernavn, blodets rett. Er det blodpølse eller blodpudding?)
Blodets rett Skrevet 12. august 2017 #15 Skrevet 12. august 2017 4 minutter siden, stan skrev: Mulig det. Men viss frykten er begrunnet er den ikke irrasjonell. Frykten er ikke rasjonelt begrunnet når den hviler seg på det norske ordskiftets og løgnpressens propagandahatbilde av Trump. Dette er det motsatte av begrunnet frykt. Islamfrykt/islamofobi derimot, er begrunnet rasjonelt. 4 minutter siden, stan skrev: Men dette er en tråd om Nord-Korea, jeg hører nettopp at Kina har gått inn for sanksjoner mot Nord-Korea. Det var snakk om 1 milliard USD. Kanskje det kan hjelpe? Om det hjelper eller ikke er mindre relevant enn at dette er et soleklart tegn på at Kina ikke vil stå opp for Nord-Korea. Det er også et nokså klart tegn på at Trumps rasjonelle kanonbåtdiplomati faktisk virker langt bedre, og oppnår langt bedre resultater, enn de politisk korrektes dialogideologi. Trump er ikke gal, han er langt smartere og har et langt smartere forhold til internasjonal politikk, som i virkeligheten har et langt mer machiavellisk preg enn de politisk korrekt vil innse av ideologiske årsaker, enn den politisk korrekte løgnpressen som fordømmer han. 4 minutter siden, stan skrev: Så nettopp en video fra Nord-Korea som viste en Hummer. Det reiste jo mange spørsmål. Hvem er det som kan kjøre rundt i et av de mest vulgære symbolene på USA i Nord-Korea? Og hvordan fikk de den inn? Det er jo nettopp en av de tingene sanksjonene mot landet skal forhindre. Hvorfor er i det hele tatt dette interessant? Det er jo totalt irrelevant for oss. Det eneste jeg får ut av dette er at du har et elitistisk syn som ikke forstår den politiske betydningen av at de aller fleste mennesker er vulgære - altså folkelig. 4 minutter siden, stan skrev: (Morsomt brukernavn, blodets rett. Er det blodpølse eller blodpudding?) Nei, det er et gammelt europeisk rettsprinsipp for statsborgerskap, som er oppfatningen om en objektiv nasjonalitet basert på blod, rase og språk i tråd med Johann Gottlieb Fichtes klassiske definisjon av en nasjon. Alternativet er det franske grunnens rett.
Raven Emerald Skrevet 13. august 2017 #16 Skrevet 13. august 2017 Ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner, og svar til dette. Raven Emerald, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå