AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #1 Skrevet 11. august 2017 Blir snart 18 og vil åpne bsu. Lurte derfor på hvordan man regner ut renter? Hvis jeg sette inn 25 000 i januar vil jo de rente på seg hele året. Er 3% rente for per måned eller hele året? Spør kanskje litt dumt, men matte har ikke vært min sterkeste side Anonymkode: a624c...998
boblevann Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 (endret) Pr. år I reknestykket ditt blir det 750 kr for 25.000. Men neste år, får du 3% av 50.000 altså 1500 kr. Du får altså 3% rente av det beløpet som står på BSU'en per 31.12, per dag Endret 11. august 2017 av boblevann
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 Du trenger ikke regne ut renter, banken gjør det for deg. Det er 3 % rente i året. Men du får rente hver dag, så settes pengene inn 1. januar får du ca. 3 % rente etter et år. Settes pengene inn 31. desember får du bare rente for en dag, altså 3 % delt på antall (bank)dager i året. Anonymkode: 26eff...cd1 2
Miah Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 Om det ikke er så alt for mange år til du skal kjøpe deg leilighet ville jeg satt sparebeløpet inn på tilleggskontoen til BSUen din. Ulike banker har ulike navn for det - BSU 2.0, BSU Ekstremt etc. På tilleggskontoen får du samme rente, men ikke skattefradraget. Om du f.eks vet at det er sannsynlig at du vil kjøpe deg leilighet som 24-åring (og må bruke BSUen til det), så har du, siden du er 18, fått 6 år med skattefradrag (forutsatt at du jobber såpass mye hvert år at du faktisk får fullt utbytte av skattefordelen). Når du "popper" den kontoen så får du nemlig ikke skattefradraget i flere år. Om du istedenfor putter pengene inn på tilleggskontoen (eventuelt putter mindre inn på hovedkontoen), kan du heller forsøke å spare opp maksbeløpet etter at du har kjøpt deg leilighet - noe som i mitt eksempel blir 10 år med skattefradrag x 5000 årlig. Har flere venner som har gått i denne fellen. Men, det er jo kanskje ikke så alt for lett å spå hvordan en selv ender opp. Bedre å forsøke å planlegge det slik at en får maks utbytte av skattefordelen. Rentene er jo gode sammenlignet med vanlige sparekontoer, men det er skattefordelen som er den virkelig gode delen av BSU-ordningen.
Tillion Skrevet 11. august 2017 #5 Skrevet 11. august 2017 Det finnes banker som tilbyr høyere rente enn 3%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå