AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #1 Skrevet 11. august 2017 Hei! Jeg har av ulike årsaker bare brukt 1 uke ferie så langt i år. Jeg har søkt ulønnet permisjon fra 1.9.17, og får ikke ta ut noe ferie før det. Jeg lurer da på hva som skjer med ferien min? Jeg har 4 uker igjen, hva skjer med dem? Etter som jeg har forstått det får jeg bare overføre 2 uker til neste år - men hva skjer med resten? Jeg skal ha permisjon for å jobbe et annet sted ett år. Anonymkode: f670b...fdb
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 Du må bruke eller overføre. Anonymkode: 46f2b...1b2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må bruke eller overføre. Anonymkode: 46f2b...1b2 Men jeg tror retningslinjene på arbeidsplassen min er at man bare får overføre 2 uker.. Anonymkode: f670b...fdb
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 Kan du ikke ta ferie de første 4 ukene av permisjonen i steden, så får du brukt den? Hovedregel: Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie. Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt. Unntak: All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode.Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon. Dette betyr - lovbestemt ferie er 4 uker + 1 dag, så du skal kunne overføre 4 uker ferie, ettersom du har tatt ut den 5.ferieuka som ikke er lovbestemt. Det kan vel sikkert diskuteres om den uka du tok ut er av den lovbestemte eller av den 5.ferieuka, så det får dere diskutere dere frem til kanskje. Anonymkode: 08668...500
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #5 Skrevet 14. august 2017 Man har vel ikke lov å overføre mer enn 12 dager? I følge arbeidsmiljøloven? Med mindre man har foreldrepermisjon o.l. som gjør at man ikke får tatt ut hele ferien? Anonymkode: 53785...30f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #6 Skrevet 14. august 2017 Dersom man ikke kan (feks. pga. sykdom eller permisjon) avvikle ferie så kan man overføre mer enn 2 ukers ferie. Da jeg var i fødselspermisjon fikk jeg overført alle 5 ukene. Samme med ei på jobb som var sykemeldt og derfor ikke fikk avviklet mer enn 1 uke ferie. Hun fikk overført 4 ukers ferie. Anonymkode: 2c2bf...612
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå