Gå til innhold

Enkel fiskegryte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen veilede meg i en enkel fiskegryte, gjerne basert på frossen torsk eller sei? Sånn med fløte eller tomatsaus eller en blanding. Har så lett for å ødelegge fisken når jeg koker den, så jeg foretrekker grilling eller steking i ovn, men det kan jeg jo ikke gjøre hvis jeg skal lage gryte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen oppskrifter, men jeg har et tips for å ikke ødelegge fisken. For fisk skal nemlig ikke koke. Da blir den ødelagt.

Når resten av gryten er ferdig, så setter du den på svak varme, og har fisken oppi. Pass på at det ikke koker, og ikke rør i den. Fisken bør trekke i 5-10 minutter, avhengig av størrelse på stykkene. Er det hele stykker, så la den gjerne trekke i litt mer enn 10 minutter.

Skrevet

Ok, det var et nyttig tips... pleier ikke å KOKE fisk, altså, men det er jo det man gjerne sier at man gjør. Lett for at den blir dårlig likevel, for det er vanskelig å vite hvor lenge den skal trekke.

Nå har jeg funnet fram frossen torskefilet, fløte, purre, løk, gulrot og tomater og skal se om jeg klarer å lage fiskegryte av det. Har noen tips til godt krydder som passer til? Et hvitløksfedd, kanskje, men noe annet..?

Skrevet

Fres løken, hvitløken og grønnsakene. Ha i hermetiske tomater og fiskebuljong. La småkoke ca 10 minutter. Ha i revet sitronskall, oregano, basilikum, laurbærblad og evt fløte om du vil og la koke litt til. Legg i fisken i passe biter og la koke ca 5 minutter før du serverer. Fennikel og chili er godt i fiskegryte, en håndfull reker om du vil, safran gir også en god smak.

Gjest the imp
Skrevet

Fiskegryte

Til 3 personer

300-400 gram seifilet (jeg bruker frossen seiblokk)

125 g babygulrøtter evt. Gulrøtter

en halv paprika

en halv løk

en fersk chilli

en boks grovhakkede tomater

et lite glass tomatpure

2 fedd hvitløk

evt. soltørkede tomater

Blank løken i smør, i en kjele. Hiv oppi gulrøttene og ett fedd hvitløk, og la det surre litt med løken. Ha i fisk og paprika, og la det hele surre litt noen minutter før du har oppi chili, grovhakkede tomater og tomatpure. La det koke i 15-20 minutter. Ha i resten av hvitløken mot slutten. Smak til med salt, pepper, basilikum og oregano. Serveres med ris.

Du etterlyste med fløte, den blir veldig god med fløte oppi også. Da blir den rundere og mildere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Fiskegryte

600 gr ca fiskefilet av torsk eller ørret

1 liten purre

1 paprika rød

1 fedd hvitløk

2 ss TineSmør

1/2 rød chilli

1 ts salt

2 ts pepper

litt sitronsaft

3 dl fløte

1 beger Snøfrisk Naturell

litt basilikum frisk, hakket

Fremgangsmåte:

Hakk paprika, chilli, og skjær purre i strimler. Fres dette i smør i en gryte tilsatt finhakket hvitløk.

Hell i fløte og Snøfrisk og rør slik at Snøfrisken løser seg opp. Ha i salt, pepper, sitronsaft og legg porsjonsstykker av fisken oppå.

La det trekke til fisken er ferdig, ca. 8-10 minutter. Dryss over frisk, hakket basilikum. Server gjerne kokt ris og salat til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Fiskegryte

600 gr ca fiskefilet av torsk eller ørret

1 liten purre

1 paprika rød

1 fedd hvitløk

2 ss TineSmør

1/2 rød chilli

1 ts salt

2 ts pepper

litt sitronsaft

3 dl fløte

1 beger Snøfrisk Naturell

litt basilikum frisk, hakket

Fremgangsmåte:

Hakk paprika, chilli, og skjær purre i strimler. Fres dette i smør i en gryte tilsatt finhakket hvitløk.

Hell i fløte og Snøfrisk og rør slik at Snøfrisken løser seg opp. Ha i salt, pepper, sitronsaft og legg porsjonsstykker av fisken oppå.

La det trekke til fisken er ferdig, ca. 8-10 minutter. Dryss over frisk, hakket basilikum. Server gjerne kokt ris og salat til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...