Leifern Skrevet 17. februar 2018 #21 Del Skrevet 17. februar 2018 1 time siden, straamann skrev: Tar opp igjen denne tråden. Må regnskapsførere dra mye på besøk til kunder? Jeg har ikke sertifikat, og ønsker heller ikke å ta det. Vil det bli et problem dersom jeg blir regnskapsfører? Krav om lappen for å være regnskapsfører? Den var ny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #22 Del Skrevet 17. februar 2018 On 8/13/2017 at 8:29 PM, straamann said: 1) Ok. Kan man drive med revisjon selv om man ikke har mastergrad altså? Hva er det man får mer av i økadm BA som man ikke har i Regnskap/revisjon BA? 42 minutter siden, straamann said: Jeg tror du tar feil. Årets kull er det siste kullet der man kan ta revisjon bachelor og få tittel registrert revisor. Fra nå av er kravet master for revisjon. Så vidt meg bekjente, skal derfor navnet og deler av emnene på de studieretningene som i dag heter "bachelor regnskap og revisjon", endres fra høsten av. Da er det dessverre mulig at du ikke får ta denne utdannelsen av nav (eller skal du ta stipend og lån?), de støtter i hovedsak kun bachelor/korteste vei til jobb. Feks bachelor i ingeniør, du får ikke støtte til å bli sivilingeniør da bachelor er tilstrekkelig. Anonymkode: 1b575...7f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #23 Del Skrevet 17. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det dessverre mulig at du ikke får ta denne utdannelsen av nav (eller skal du ta stipend og lån?), de støtter i hovedsak kun bachelor/korteste vei til jobb. Feks bachelor i ingeniør, du får ikke støtte til å bli sivilingeniør da bachelor er tilstrekkelig. Anonymkode: 1b575...7f3 Ja, jeg er klart over at NAV bare støtter bachelor.. Fant ut av det etter at jeg startet denne tråden. Men i utgangspunktet ønsker jeg bare å ta bachelor innen regnskap, og finne en ok jobb etter det. Men vi får se hva arbeidsmarkedet tilsier. I verste fall ser det ut til at nesten er et krav om master for å få jobb innen 5-10 år, siden det utdannes stadig flere masterkandidater som fyller jobber som egentlig bare krever bachelor-kompetanse. Om jeg må ta master på sikt, så får jeg finne en kreativ måte å finansiere det på- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #24 Del Skrevet 17. februar 2018 1 hour ago, straamann said: Ja, jeg er klart over at NAV bare støtter bachelor.. Fant ut av det etter at jeg startet denne tråden. Men i utgangspunktet ønsker jeg bare å ta bachelor innen regnskap, og finne en ok jobb etter det. Men vi får se hva arbeidsmarkedet tilsier. I verste fall ser det ut til at nesten er et krav om master for å få jobb innen 5-10 år, siden det utdannes stadig flere masterkandidater som fyller jobber som egentlig bare krever bachelor-kompetanse. Om jeg må ta master på sikt, så får jeg finne en kreativ måte å finansiere det på- Du kan kanskje ta master på deltid etter at du har fått en jobb? Eller ta enkeltemner slik at det bare blir et emne i halvåret samtidig som du jobber, finnes mange muligheter! Anonymkode: 892b6...1e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #25 Del Skrevet 18. februar 2018 7 timer siden, straamann skrev: Ømfindtlig for stress... hva er nå det? Min erfaring er at så lenge man trives i jobben og mestrer den, er ikke stress et problem. Kommer an på mange faktorer hva man opplever som stress. Og jeg kan ikke egentlig komme på et eneste av de store yrkesgruppene der man ikke risikerer å oppleve noe stress... Jeg tror du tar feil. Årets kull er det siste kullet der man kan ta revisjon bachelor og få tittel registrert revisor. Fra nå av er kravet master for revisjon. Så vidt meg bekjente, skal derfor navnet og deler av emnene på de studieretningene som i dag heter "bachelor regnskap og revisjon", endres fra høsten av. Hvor vidt det er lettere å få jobb, har jeg ikke undersøkt. Det er jo slike ting jeg ønsker innspill fra de med erfaring. Hittil er inntrykket mitt at det som i størst grad øker attraktiviteten for arbeidsgivere, er relevant erfaring i tillegg til utdannelse. Det jeg sliter med å forstå, er hvordan man skal få relevant erfaring når arbeidsgivere bare ønsker søkere med erfaring, og når i tillegg punching og rutineoppgaver som passer for nyutdannede i stadig større grad forsvinner. Jobber regnskapsførere også i det offentlige- kommuner f.eks? Trodde det var et yrke rettet mot privat næringsliv? Jeg har fulgt debatten om fremtiden til regnskapsbransjen tett. Selv om jeg ikke er fagperson, er mitt klare inntrykk at det vil være behov for regnskapsførere i lang tid fremover, men arbeidsoppgavene vil endre seg en del. Rådgivning, analyse, ta i bruk teknologi i større grad etc. I tillegg er det jo alltid et regelverk å forvalte som er langt i fra automatisering enda. Forslaget er vel bare på høring foreløpig... Anonymkode: 62d74...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss moneypenny Skrevet 18. februar 2018 #26 Del Skrevet 18. februar 2018 Det er ikke tørt. Jeg er borti mange forskjellige problemstillinger, får innsikt i mange spennende situasjoner. Men så er jeg veldig interessert i økonomi og næring da. Går i komfortable klær, joggesko/støvletter etter været. Drar som regel ikke ut til kunder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #27 Del Skrevet 18. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan kanskje ta master på deltid etter at du har fått en jobb? Eller ta enkeltemner slik at det bare blir et emne i halvåret samtidig som du jobber, finnes mange muligheter! Anonymkode: 892b6...1e9 Hvis jeg får jobb, mener du vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 18. februar 2018 #28 Del Skrevet 18. februar 2018 Du må være klar over at det er vanlig med krav om overtidsarbeid på opp mot 300 timer i perioden jan til juni både hos regnskapsførerselskap og hos revisorer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #29 Del Skrevet 18. februar 2018 Er grunnen til at du ikke vurderer juss, at det er master? Kunne du tenkt deg det ellers? Er bare nysjerrig siden du har vurdert mye forskjellig. Prøver selv å finne ut hva jeg skal:-) Anonymkode: 1af59...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #30 Del Skrevet 18. februar 2018 (endret) 1 time siden, smilo skrev: Du må være klar over at det er vanlig med krav om overtidsarbeid på opp mot 300 timer i perioden jan til juni både hos regnskapsførerselskap og hos revisorer. Ja, jeg er klar over det. Det er av tingene som står på minuslista mi. Men samtidig er det mye flere positive ting ved yrket ut fra mine interesser, behov og livsstiutasjon. Det kan vel hende at overtidspresset blir mindre i fremtiden, ettersom flere av rutineoppgavene automatiseres? Med bedre styringsverktøy og løpende analyser vil kanskje årsoppgjøret arte seg annerledes i tiden som kommer. Jeg har forøvrig jobbet som lærer, i helsevesenet, i kunstneriske fag og i industrien tidligere. 2,5 timer overtid i gjennomsnitt i perioder er ingenting sammenlignet med det presset mange andre yrkesgrupper utsettes for hele året. Som lærer var det enormt mye ubetalt overtid (på kveldstid) og en grunnlønn som ikke er å juble over. I helsevesenet blir man i praksis tvunget til overtid på kort varsel, stadig vekk. Spesielt om man ikke er avd. leder eller har 100%. Kravet til kursing for regnskapsførere er noe som ofte trekkes fram som et ekstra press. Men det er ofte lønnet og i arbeidstiden. I andre yrker må man kurse seg selv på fritiden for å henge med. Det slipper stort sett regnskapsførere. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er grunnen til at du ikke vurderer juss, at det er master? Kunne du tenkt deg det ellers? Er bare nysjerrig siden du har vurdert mye forskjellig. Prøver selv å finne ut hva jeg skal:-) Anonymkode: 1af59...1e3 Vel, jeg har vurdert jus også. Men er usikker på hvor langt man kommer med en bachelor i jus i fremtiden, dersom man ikke kombinerer det med en annen bachelor evt. Jobbmuligheter for jurister med bachelor, noen som vet? Kombinasjonen jus/økonomi virker interessant, men finnes ved svært få studiesteder, og er usikkert hvort ettertraktet den er i arbeidslivet foreløpig. Endret 18. februar 2018 av straamann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #31 Del Skrevet 18. februar 2018 Hvorfor kan du ikke ta opp lån i lånekassa som alle oss andre studentene forresten? Anonymkode: 62d74...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #32 Del Skrevet 18. februar 2018 7 timer siden, straamann skrev: Ja, jeg er klar over det. Det er av tingene som står på minuslista mi. Men samtidig er det mye flere positive ting ved yrket ut fra mine interesser, behov og livsstiutasjon. Det kan vel hende at overtidspresset blir mindre i fremtiden, ettersom flere av rutineoppgavene automatiseres? Med bedre styringsverktøy og løpende analyser vil kanskje årsoppgjøret arte seg annerledes i tiden som kommer. Jeg har forøvrig jobbet som lærer, i helsevesenet, i kunstneriske fag og i industrien tidligere. 2,5 timer overtid i gjennomsnitt i perioder er ingenting sammenlignet med det presset mange andre yrkesgrupper utsettes for hele året. Som lærer var det enormt mye ubetalt overtid (på kveldstid) og en grunnlønn som ikke er å juble over. I helsevesenet blir man i praksis tvunget til overtid på kort varsel, stadig vekk. Spesielt om man ikke er avd. leder eller har 100%. Kravet til kursing for regnskapsførere er noe som ofte trekkes fram som et ekstra press. Men det er ofte lønnet og i arbeidstiden. I andre yrker må man kurse seg selv på fritiden for å henge med. Det slipper stort sett regnskapsførere. Vel, jeg har vurdert jus også. Men er usikker på hvor langt man kommer med en bachelor i jus i fremtiden, dersom man ikke kombinerer det med en annen bachelor evt. Jobbmuligheter for jurister med bachelor, noen som vet? Kombinasjonen jus/økonomi virker interessant, men finnes ved svært få studiesteder, og er usikkert hvort ettertraktet den er i arbeidslivet foreløpig. Man får ikke tittelen "jurist" med bachelor. Ja, man kan studiere juridiske emner og studier også på bachelornivå, men man blir ikke "jurist". Det er det kun profesjonsutdanningen som fører frem til. Anonymkode: 13ee8...25d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #33 Del Skrevet 18. februar 2018 Tviler vel kanskje på at du passer til å være regnskapsfører, hvis du må omskolere deg på grunn av stress som lærer..... De forventer fort over 200 timer overtid fra jan til juni i et regnskapsbyrå, noe som er et ganske annet og høyere arbeidspress enn som lærer. Anonymkode: 62d74...14d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #34 Del Skrevet 18. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler vel kanskje på at du passer til å være regnskapsfører, hvis du må omskolere deg på grunn av stress som lærer..... De forventer fort over 200 timer overtid fra jan til juni i et regnskapsbyrå, noe som er et ganske annet og høyere arbeidspress enn som lærer. Anonymkode: 62d74...14d 200 timer på et halvt år er lite, og er jo kun ca 40 timer ekstra i måneden. Er ikke TS, men i min bransje kan det være opp til 15-1600 timer overtid per år. Altså 800 timer i halvåret. En regnskapsjobb hadde med tanke på det tidsmessige vært en breeze i forhold, selv om det sikkert er andre stressende momenter med jobben. Anonymkode: 13ee8...25d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #35 Del Skrevet 18. februar 2018 Jeg jobber i et regnskapsbyrå. Det er ytterst sjeldent at vi drar ut til kunden. Vi får heller kunden til å komme til oss. Jeg vet om tilfeller hvor kunden er så pass stor og ønsker at vi skal komme fast en dag i uka. Veldig hektisk i perioder, men hos oss styrer vi dagene og uka selv. Jeg har mulighet for hjemmekontor. Jeg kan ta fri en fredag og heller jobbe søndag. Jeg kan jobbe til sent en dag og dra tidlig på fredag. Vi har flexitid og avtaler oss i mellom slik at kontoret er bemannet fra 8-16. Anonymkode: 2834e...ad4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #36 Del Skrevet 18. februar 2018 Det er forskjell på type stress. Jeg jobber som regnskapsfører og jeg blir vanvittig sliten av det vanvittige stresset med frister som må overholdes i årsoppgjørsperioden. Det er veldig slitsomt å jobbe 50-60 timer hver uke i 4 måneder i strekk med konstant tidspress og at man ligger bakpå med oppgaver. Fristene kan ikke skyves på heller da det f.eks er lønnsutbetalinger eller frister som gir kunden en bot på 1000kr dagen osv. Det er ikke et yrke for deg dersom du takler stress dårlig. Jeg tror ikke at årsoppgjøret kommer til å bli noe særlig mer automatisert heller med det første. Årsoppgjøret går i stor grad ut på dokumentere, kontrollere og tolke lover og regler i forhold til akkurat den bedriften man jobber med og deres behov. Det er mye av jobben som føles som et waste of time pga all dokumentasjon man må gjøre. Føles noen ganger som vi ikke gjør annet enn p dokumentere at vi har gjort jobben vår. Vi reiser ut til kunder innimellom og har jo møter og slikt, men da tar vi buss, trikk, t-bane eller taxi. Anonymkode: eed1b...9d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #37 Del Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tviler vel kanskje på at du passer til å være regnskapsfører, hvis du må omskolere deg på grunn av stress som lærer..... De forventer fort over 200 timer overtid fra jan til juni i et regnskapsbyrå, noe som er et ganske annet og høyere arbeidspress enn som lærer. Anonymkode: 62d74...14d Det er mye psykisk stress som lærer, i tillegg til alt det andre stresset. Folk som jobber innen økonomi/finans, DE vet ikke hva virkelig stress kan være, er min erfaring! Anonymkode: 1af59...1e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #38 Del Skrevet 18. februar 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på type stress. Jeg jobber som regnskapsfører og jeg blir vanvittig sliten av det vanvittige stresset med frister som må overholdes i årsoppgjørsperioden. Det er veldig slitsomt å jobbe 50-60 timer hver uke i 4 måneder i strekk med konstant tidspress og at man ligger bakpå med oppgaver. Fristene kan ikke skyves på heller da det f.eks er lønnsutbetalinger eller frister som gir kunden en bot på 1000kr dagen osv. Det er ikke et yrke for deg dersom du takler stress dårlig. Jeg tror ikke at årsoppgjøret kommer til å bli noe særlig mer automatisert heller med det første. Årsoppgjøret går i stor grad ut på dokumentere, kontrollere og tolke lover og regler i forhold til akkurat den bedriften man jobber med og deres behov. Det er mye av jobben som føles som et waste of time pga all dokumentasjon man må gjøre. Føles noen ganger som vi ikke gjør annet enn p dokumentere at vi har gjort jobben vår. Vi reiser ut til kunder innimellom og har jo møter og slikt, men da tar vi buss, trikk, t-bane eller taxi. Anonymkode: eed1b...9d1 Vel, jeg takler ikke stress dårlig. Grunnen til at jeg må bytte yrke, er pga en skade. Jeg vil ikke gå inn i detaljer på dette pga personvern. Men stress i seg er ikke noe stort problem for meg. Men jeg er avhengig av noen timer på sofaen hver dag, og også ha tid og energi til å trene/gå tur 2-4 dager i uka etter jobben. Når det er sagt, så vet jeg jo ikke hvordan stress rundt årsoppgjør føles før jeg har prøvd det selv. Jeg vet bare at jeg har hatt andre jobber tidligere med til dels høyt press, mye kveldsarbeid og mye ubetalt overtid, uten at det er noe jeg eller mine kolleger snakket om. Det bare var sånn. Derfor er jeg litt skeptisk til at det så mye stress å være regnskapsfører som enkelte hevder. Takk for innspill uansett, jeg setter pris på det (argumenterer ikke imot deg egentlig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #39 Del Skrevet 18. februar 2018 Jeg har svart deg tidligere. Joda, det er stress og press, men ikke så mye at det ikke er håndterbart. Kunder som leverer for sent må bare godta at ting blir rapportert for sent. Jeg har selv en kronisk sykdom som gjør at jeg må ta vare på meg selv. Jeg finner det ikke uforenelig med jobben. Jeg må kanskje bruke noen timer av helger for å få det til å gå. Jeg må b.la. sørge for nok søvn og ma. All jobbing utover normal arbeidstid blir satt på konto. Vi kan ta ut fritid eller be om utbetalt. Anonymkode: 2834e...ad4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #40 Del Skrevet 18. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har svart deg tidligere. Joda, det er stress og press, men ikke så mye at det ikke er håndterbart. Kunder som leverer for sent må bare godta at ting blir rapportert for sent. Jeg har selv en kronisk sykdom som gjør at jeg må ta vare på meg selv. Jeg finner det ikke uforenelig med jobben. Jeg må kanskje bruke noen timer av helger for å få det til å gå. Jeg må b.la. sørge for nok søvn og ma. All jobbing utover normal arbeidstid blir satt på konto. Vi kan ta ut fritid eller be om utbetalt. Anonymkode: 2834e...ad4 Very good Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå