Gå til innhold

Regnskapsfører - er det så tørrt som de vil ha det til?

straamann

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å utdanne meg til regnskapsfører (autorisert). Jeg har fra før utdanning som lærer og innen kunstneriske fag, men må omskolere meg til et yrke som er mindre hektisk enn klasseromsundervisning pga helsen.

Regnskapsfører virker som et yrke der man har relativt rolige arbeidsforhold, og muligheter til å være litt fleksibel iløpet av arbeidsdagen om man trenger å strekke på seg. Det er gode jobbmuligjheter og god lønn når man er autorisert. Men jeg lurer på om jeg vil klare omstillingen til en helt annen bransje. Ser for meg at regnskapsførere er tørre typer som går i dress til hverdags og leser Dagens nærningsliv på fritiden? Jeg er forsåvidt komfortabel med tall - men er redd for at regnskapføreryrket skal være kjedelig. Er det bare tørre rutineoppgaver hele tiden? Hva i jobben er det som gir dere regnskapsførere trivsel og motivasjon?

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke regnskapsfører, men har jobbet sammen med dem til en viss grad. Avhengig av hvor stort firmaet er, og om man jobber som konsulent eller fast ansatt, så kan det nok være høyt tempo der også, særlig når oppgjørsmånedene fra januar og utover begynner (Da skal årsregnskap og diverse gjøres opp, og mitt inntrykk er at de jeg kjenner som er regnskapsførere fort får en del overtid da)

Anonymkode: 13ee8...25d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig stressende i perioder å være regnskapsfører. Både ved årsskifte, og ved starten til sommerferien og sånt. 

Jeg har ikke inntrykk av at det er så stramt og stivt og tørt. Regnskapsføreren vår er langt ifra sånn. Og han går aldri i dress ;) Om du skal jobbe i et regnskapsførerfirma er det nok annerledes enn om du tar jobb som regnskapsfører i et firma som driver med allskens annet. 

Anonymkode: 47cc3...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer det pga du ikke fikser høyt arbeidspress og stress bør du revurdere. Det er HØYT press i årsoppgjørsperioden, og den varer et halvt års tid. 

Ellers synes ikke jeg det er tørt. Jeg snakker med masse forskjellige folk hver dag. Får mange oppgaver som er utenfor standard regnskapsførsel, lønn og fakturering. Hjelper ansatte hos kunder med NAV-problematikk, hjelper til med ymse som går på lover og regler når de skal leie inn underentreprenører, renholdere osv. 

Men du som har hatt kunstnerisk bakgrunn vil kanskje synes det er kjedelig. Det er jo ikke noe særlig rom for kunstnerisk frihet i yrket. Det er jo veldig firkantet i forhold til at det alt skal passe inn i bokser som er lover, forskrifter og regler. Min erfaring er at kunstneriske typer har en litt annen tankegang på orden og system enn hva som kreves i et regnskap :ler:  Det er de kreative mot de systematiske :P Men det er jo en generalisering basert på noen få observasjoner. 

Ingen hos oss går i dress forresten. 

Anonymkode: eed1b...9d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vurderer det pga du ikke fikser høyt arbeidspress og stress bør du revurdere. Det er HØYT press i årsoppgjørsperioden, og den varer et halvt års tid.

Men du som har hatt kunstnerisk bakgrunn vil kanskje synes det er kjedelig. Det er jo ikke noe særlig rom for kunstnerisk frihet i yrket. Det er jo veldig firkantet i forhold til at det alt skal passe inn i bokser som er lover, forskrifter og regler. Det er de kreative mot de systematiske :P Men det er jo en generalisering basert på noen få observasjoner. 

Ingen hos oss går i dress forresten. 

Anonymkode: eed1b...9d1

Puh... godt å høre at man ikke MÅ gå i kjole og hvitt :fnise:

Jeg er ikke redd for høyt arbeidspress i seg selv. Hvordan oppleves det høye presset i regnskapsyrket - det er frister og økt arbeidsmengde + overtid for å komme i mål? Er det totalt kaos på jobben i denne perioden og ikke tid til å ta seg en kaffe engang?

Som lærer i skolen er det imidlertid en type press som er litt spesiell: man har flere klasser på 30 elever i løpet av dagen, det er mye støy og mas hele tiden, man skal drive undervisning og skal paralellt korrigere diverse individuelle adferdsvansker og sosiale problemer hos høyst forskjellige elever. Det er svært kognitivt krevende å være på topp som lærer gjennom en hel dag. Som lærer har man en svært detaljert læreplan man skal igjennom som sjelden passer til det man selv mener elevene trenger, planlegging tar mye tid også utover betalt arbeidstid, mye sene kvelder med retting av oppgaver og alt man gjør skal rapporteres, lærere kontrolleres stadig mer uten at det gir utslag i høyere lønn, det skal være kontakt med foreldre som krever stadig mer, elevsamtaler både formelle og uformelle osv osv. Presset er høyt fra både elever, foreldre, skoleledelse og også samfunnet forøvrig som tillegger læreren ansvar for stadig mer av barn og unges utvikling på alle områder. Og dette presset er hele året, ikke bare i vårsemesteret! Bonusen er sommerferien - men det er vel det eneste.

Jeg skal si deg det at det er mye analytisk arbeid i god kunst. Jeg trives med regler og rammer, så lenge jeg kjenner reglene. Kreativ bokføring er som kjent lite verdsatt! :laugh:

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn at for meg er ergonomi i arbeidsdagen mer avgjørende for hva jeg klarer enn arbeidspress. På grunn av en skade, er jeg nødt til å ha mulighet for å strekke på meg i løpet av dagen, endre litt stilling. Ha gode stoler og tillpasset utstyr. Variere litt så man ikke sitter statisk hele tiden. Hvordan er muligheten for det som regnskapsfører? Er det mye eller lite belastningsskader i yrket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som autorisert regnskapsfører er det gode arbeidsmuligheter, før du kommer dit derimot.. Erfaring er (nesten) alt i forhold til å få en fot innenfor. Du må ha minimum to års erfaring (i tillegg må noen andre krav oppfylles) for å kunne søke autorisasjon. Praksisen kan opparbeides parallellt eller etter endt utdanning. 

Jeg jobber i et medium stort regnskapsbyrå, og har a-å ansvar for mine kunder. Mitt regnskapsbyrå har hovedtyngden av kundemassen blant de som har årsmoms, noe som gir kjempetrykk de første 6 månedene av året, og ganske så rolig siste halvdel. Hos oss er det mye kurs og den slags på høsten. Jeg liker jobben min kjempegodt, men ser at den nok kan bli kjedelig for noen. Kan jeg forsåvidt syns selv også i perioder med mye bilagspunching, men i det store og det hele passer dette yrket meg bra. Vi har stor frihet hos oss, arbeidstiden styres i stor grad selv, og alle tråkker til for hverandre i perioder med høyt arbeidspress. Som i alle stillesittende yrker er man over tid utsatt for slitasjeskader, men med riktige hjelpemidler og bevissthet rundt problemstillingen går det som regel ganske bra. Jeg har selv en skade som gjør det smertefullt å sitte, og har derfor spesialpute til stolen, heve-senkepult samt matte til å stå på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kan svare på følgende:

1) Det er mulig å bli regnskapsfører (autorisert) på flere måter, men det vanligste grunnlaget er enten bachelor i økadm med fordypning i regnskap og skatt - eller bachelor i regnskap og revisjon. Gir sistnevnte mer kompetanse enn økadm, i form av at man kan utføre noen revisoroppgaver? Eller er det i praksis samme kompetansen man får ved begge utdanningsveiene?

2) Det snakkes om at stadig mer i arbeidslivet kommer til å bli automatisert. Det gjelder i de fleste yrker, og mange frykter at det utdannes for mange innen økonomi og administrasjon siden mange rutineoppgaver vil bli automatisert. Hvordan ser fremtidsutsikten ut for regnskapsførere? Vil behovet bli mindre, eller vil bare noen av oppgavene endre seg? Er det trolig at man må ha Master på sikt for å klare seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvis sistnevnte utdannelse kvalifiserer til både autorisasjon som regnskapsfører og revisor, så hadde jeg helt klart valgt den. Da har du muligheten til å gå begge veier - både regnskap og revisjon.

2) Det blir mer fokus på rådgivning for regnskapsførere nå, ettersom regnskapsføringen blir mer og mer automatisert. Helt automatisert vil det likevel aldri bli - det vil alltid være behov for kvalitetskontroll.

Anonymkode: aa93e...79d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Hvis sistnevnte utdannelse kvalifiserer til både autorisasjon som regnskapsfører og revisor, så hadde jeg helt klart valgt den. Da har du muligheten til å gå begge veier - både regnskap og revisjon.

2) Det blir mer fokus på rådgivning for regnskapsførere nå, ettersom regnskapsføringen blir mer og mer automatisert. Helt automatisert vil det likevel aldri bli - det vil alltid være behov for kvalitetskontroll.

Anonymkode: aa93e...79d

1) Ok. Kan man drive med revisjon selv om man ikke har mastergrad altså? Hva er det man får mer av i økadm BA som man ikke har i Regnskap/revisjon BA?

Regnskap og revisjon bachelor

Økonomi administrasjon bachelor

2) Ja, har forstått det slik at man regner med at arbeidskapasitet vil bli frigitt til andre oppgaver etterhvert som automatiseringen utvikler seg. Altså man forventer ikke dramatisk ledighet for dem med utdanning, den menneskelige faktoren vil bli viktigere i flere yrker. Pr idag er det fremdeles stor etterspørsel etter regnskapsførere. Vil bransjen klare omstillingen, eller tror dere på arbeidsledighet?

1 av 3 norske jobber kan bli digitalisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det siste året har regnskapsførere fått stadig flere nye oppgaver, så jeg ser ikke at digitaliseringen er noe problem, og tror heller ikke på arbeidsledighet. Det er mange faktorer datamaskiner ikke kan vurdere, men selve punchingen vil nok forsvinne litt etter litt. Regnskapsførere vil nok få en mer kontrollerende oppgave, heller enn trykking. Moro er det også.

Anonymkode: 95e66...93e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare det siste året har regnskapsførere fått stadig flere nye oppgaver, så jeg ser ikke at digitaliseringen er noe problem, og tror heller ikke på arbeidsledighet. Det er mange faktorer datamaskiner ikke kan vurdere, men selve punchingen vil nok forsvinne litt etter litt. Regnskapsførere vil nok få en mer kontrollerende oppgave, heller enn trykking. Moro er det også.

Anonymkode: 95e66...93e

Spennende. Har hørt at det blir mer av rådgivning og å selge inn tjenester for kundene. Vil fremtidens regnskapsfører bli en typisk "selger" mer enn en fagmann, eller vil faget fortsatt bestå i mye regnskapsoppgaver og analyse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor ikke alle regnskapsfører med noen års erfaring søker autorisasjon? Er det noen grunn til å ikke gjøre det liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, straamann skrev:

Noen som vet hvorfor ikke alle regnskapsfører med noen års erfaring søker autorisasjon? Er det noen grunn til å ikke gjøre det liksom?

Jeg kjenner ingen som er kvalifisert for autorisasjon (korrekt utdannelse + oppfylt prakiskrav) som ikke har søkt om autorisasjon.. 

Eneste argumentene for ikke å søke autorisasjon jeg kan tenke på:

- mindre ansvar 

- slippe å oppfylle etterutdanningskravene (krav og mange timer kurs årlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Aqua skrev:

Jeg kjenner ingen som er kvalifisert for autorisasjon (korrekt utdannelse + oppfylt prakiskrav) som ikke har søkt om autorisasjon.. 

Eneste argumentene for ikke å søke autorisasjon jeg kan tenke på:

- mindre ansvar 

- slippe å oppfylle etterutdanningskravene (krav og mange timer kurs årlig)

Takk for svar :)

Er det vanskelig å få jobb som nyutddannet der man får arbiedsoppgaver nok til å oppfylle praksiskravene?

Hva innebærer "ansvar" for en autorisert regnskapfører? Tenker da på konsekvenser dersom man gjør feil eller leverer over fristen. Fengsel? Bot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Tar opp igjen denne tråden.

Må regnskapsførere dra mye på besøk til kunder? Jeg har ikke sertifikat, og ønsker heller ikke å ta det.

Vil det bli et problem dersom jeg blir regnskapsfører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått fra regnskaosfører til lærer. Annen type stress. Er du ømfintlig for stress bør du finne noe annet (jeg omskolerte meg forøvrig fordi jeg syntes regnskap var mer satt og kjedelig enn jeg antok fordomsmessig).

Anonymkode: 12faf...d02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jobbet som regnskapsfører i byrå, men har jobbet som revisor i et byrå med både revisorer og regnskapsførere.

Det er mye kundekontakt også for regnskapsførerne, og en del av oppgaven som regnskapsføring er rådgivning og veiledning av kundene og da må en jo, som med elever, være på topp (eller om enn ikke alltid på topp, så være bevisst hvordan man oppfører seg). Noe rutinearbeid sa de at det var, men at ingen dag var lik.

Revisjons bachelor dekker både fagkravet til registrert revisor og autorisert rfører. Arbeidskravet til revisorene er 3 år og for RF: 2. Blir du registrert revisor, dekker du samtidig kravene til autorisert RF. Det er mye vanskeligere å bli revisor, men samtidig tror jeg det er lettere å få jobb i et regnskapsbyrå med revisor bachelor. Det finnes både registrerte og statsautoriserte revisorer, og man trenger bare bachelor for å bli registrert, mens master for statsaut. I begge er det karakterkrav som mer enn halvparten ikke greier. Mange som ikke greier revisor kravet ender som regnskapsførere som tiil slutt får autorisasjon.

Anonymkode: 62d74...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, straamann said:

Tar opp igjen denne tråden.

Må regnskapsførere dra mye på besøk til kunder? Jeg har ikke sertifikat, og ønsker heller ikke å ta det.

Vil det bli et problem dersom jeg blir regnskapsfører?

Har selv bare vært en gang på besøk til kunde og da satt jeg på så tviler på at sertifikat er noe stort must i så måte.

Og ellers, selve faget i seg selv er jo ganske tørt, men man jobber jo gjerne med mange ulike kunder, så man blir jo gjerne vitne til diverse intriger osv, så sånn sett trenger det ikke være kjedelig. 

Men så finnes det mange ulike regnskapsførerjobber da, noen jobber i det offentlige, hos en enkelt bedrift eller hos et regnskapsfrerselskap. 

Vet imidlertid ikke om jeg ville utdannet meg til det i dag, regnskapsføreryrket er jo spådd som en av de første yrkene til å "forsvinne", altså at behovet reduseres pga automatisering

Anonymkode: b8c5f...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har gått fra regnskaosfører til lærer. Annen type stress. Er du ømfintlig for stress bør du finne noe annet (jeg omskolerte meg forøvrig fordi jeg syntes regnskap var mer satt og kjedelig enn jeg antok fordomsmessig).

Anonymkode: 12faf...d02

Ømfindtlig for stress... hva er nå det? Min erfaring er at så lenge man trives i jobben og mestrer den, er ikke stress et problem. Kommer an på mange faktorer hva man opplever som stress. Og jeg kan ikke egentlig komme på et eneste av de store yrkesgruppene der man ikke risikerer å oppleve noe stress...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke jobbet som regnskapsfører i byrå, men har jobbet som revisor i et byrå med både revisorer og regnskapsførere.

Det er mye kundekontakt også for regnskapsførerne, og en del av oppgaven som regnskapsføring er rådgivning og veiledning av kundene og da må en jo, som med elever, være på topp (eller om enn ikke alltid på topp, så være bevisst hvordan man oppfører seg). Noe rutinearbeid sa de at det var, men at ingen dag var lik.

Revisjons bachelor dekker både fagkravet til registrert revisor og autorisert rfører. Arbeidskravet til revisorene er 3 år og for RF: 2. Blir du registrert revisor, dekker du samtidig kravene til autorisert RF. Det er mye vanskeligere å bli revisor, men samtidig tror jeg det er lettere å få jobb i et regnskapsbyrå med revisor bachelor. Det finnes både registrerte og statsautoriserte revisorer, og man trenger bare bachelor for å bli registrert, mens master for statsaut. I begge er det karakterkrav som mer enn halvparten ikke greier. Mange som ikke greier revisor kravet ender som regnskapsførere som tiil slutt får autorisasjon.

Anonymkode: 62d74...14d

Jeg tror du tar feil. Årets kull er det siste kullet der man kan ta revisjon bachelor og få tittel registrert revisor. Fra nå av er kravet master for revisjon. Så vidt meg bekjente, skal derfor navnet og deler av emnene på de studieretningene som i dag heter "bachelor regnskap og revisjon", endres fra høsten av.

Hvor vidt det er lettere å få jobb, har jeg ikke undersøkt. Det er jo slike ting jeg ønsker innspill fra de med erfaring. Hittil er inntrykket mitt at det som i størst grad øker attraktiviteten for arbeidsgivere, er relevant erfaring i tillegg til utdannelse. Det jeg sliter med å forstå, er hvordan man skal få relevant erfaring når arbeidsgivere bare ønsker søkere med erfaring, og når i tillegg punching og rutineoppgaver som passer for nyutdannede i stadig større grad forsvinner.

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv bare vært en gang på besøk til kunde og da satt jeg på så tviler på at sertifikat er noe stort must i så måte.

Og ellers, selve faget i seg selv er jo ganske tørt, men man jobber jo gjerne med mange ulike kunder, så man blir jo gjerne vitne til diverse intriger osv, så sånn sett trenger det ikke være kjedelig. 

Men så finnes det mange ulike regnskapsførerjobber da, noen jobber i det offentlige, hos en enkelt bedrift eller hos et regnskapsfrerselskap. 

Vet imidlertid ikke om jeg ville utdannet meg til det i dag, regnskapsføreryrket er jo spådd som en av de første yrkene til å "forsvinne", altså at behovet reduseres pga automatisering

Anonymkode: b8c5f...9ba

Jobber regnskapsførere også i det offentlige- kommuner f.eks? Trodde det var et yrke rettet mot privat næringsliv?

Jeg har fulgt debatten om fremtiden til regnskapsbransjen tett. Selv om jeg ikke er fagperson, er mitt klare inntrykk at det vil være behov for regnskapsførere i lang tid fremover, men arbeidsoppgavene vil endre seg en del. Rådgivning, analyse, ta i bruk teknologi i større grad etc. I tillegg er det jo alltid et regelverk å forvalte som er langt i fra automatisering enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...