Gå til innhold

Trening og stølhet

Gjest Étoile

Anbefalte innlegg

Gjest Étoile

Etter en knallhard treningsøkt på søndag er jeg i dag støl på tredje dagen. Treningsøkta jeg hadde planlagt i går utgikk (fant ut at trening kanskje ikke var så smart når jeg sliter med å komme meg opp de fem etasjene til leiligheten min...) og i dag har jeg gått en times gåtur i moderat tempo for å prøve å myke opp litt.

Jeg har tenkt å fortsette med denne treningstimen på søndagene, men hvor lang tid vil det ta før jeg slutter å bli så innmari støl?

At den gjør meg nærmest invalid i to dager før jeg delvis fungerer dag tre, gjør det nemlig litt vanskelig å nå målet med trening 3-4 ganger i uka. :wink:

Hva kan jeg gjøre for å bli mindre støl neste gang? Finnes det noe man kan gjøre for å få stølheten til å gå fortere over?

Noen som vet?

Takknemlig for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du trent regelmessig i det siste, eller har du hatt ferie fram til nå? Isåfall ligger sikkert forklaringen der. Du skal ikke være redd for å trene når du er støl, det er som oftest bare bra, så lenge du passer på å varme skikkelig godt opp først.

Hva slags time var det som gjorde sånn inntrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Enig med Lilith. Tøy også ut skikkelig, så blir det nok bedre etter hvert. Og husk at stølhet betyr at musklene vokser! Dvs at treninga di har gitt effekt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Det var Høypuls + Styrke som har skylda. :wink:

Det begynner å bli en stund siden jeg har trent skikkelig, ble nok ikke mer enn 1-2 g i uka i desember (og da forholdsvis rolig trening), og så hadde jeg mellom en og to uker juleferie før jeg begynte å trene igjen, så kanskje det er der det ligger.

Jeg vet at det er ok å trene selv om man er støl, men de siste to dagene har det rett og slett vært fysisk umulig (må støtte meg til badekaret når jeg skal sette meg ned på do :oops:).

Men jeg kjenner at jeg er mye bedre i dag, og gårturen tidligere i dag hjalp faktisk godt på.

Får satse på at regelmessig trening fremover funker da, men håper det ikke går så mange ukene før jeg er i rute igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige erfaring er at det som hjelper mest mot stivhet (i tillegg til regelmessig trening), er å varme godt nok opp. Etter at jeg ble plaget med en strekk i lysken som ikke forsvant, har jeg blitt mye flinkere å varme opp, og opplever nesten ikke stølhet lenger.

Jeg løper mest på tredemølle, og varmer da opp i ti minutter på forhånd, på 7km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Jeg mente det ikke sånn at du skal trene like hardt selv om du er kjempestiv, ville bare si at du har ikke gjort noe skade, du har bare gjort godt :wink:

Uansett, lykke til videre med treninga! (Litt juleferie er lov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...