AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #1 Del Skrevet 11. august 2017 Hei. Jeg og min samboer har enda ikke skrevet samboerkontrakt da vi er usikker på hva vi må ha med der. Det er ikke så nøye med hvem som eier hva fra før av. Vi eier like mye av huset og betaler likt på lånet og andre felles utgifter. Han har et barn fra før og vi har et barn sammen. Jeg leste noe om at hvis noe skulle skje med han så vil hans barn fra et tidligere forhold arve han, mens vårt felles barn ikke vil arve noe før jeg går bort også. Stemmer det? Hørtes veldig rart ut. Er det noen som er i samme situasjon som har skrevet kontrakt og som har tips/innspill å komme med? Anonymkode: 443e7...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #2 Del Skrevet 11. august 2017 Du bør snakke med en advokat. Når det er særkullsbarn inne i bildet vil ting kunne bli "stygt" for deg dersom han dør. Barnet har rett på sin farsarv, er barnet umyndig/under 18 år, så er det voksne som forvalter barnets interesser. Fylkesmannen kommer og inn i bildet. Hvem som eier hva er dermed av stor betydning å få skrevet ned, også hvordan fordeling av gjeld og eierandel er på boligen. Jeg tror det ligger formular til samboerkontrakt på Huseiernes Landsforbund sine sider. Melder du deg inn der så får du gunstige medlemstilbud, også med å sette opp samboeravtale. Dere bør og ha gjensidig testament. (Og dette burde vært fikset i senest i går.) Anonymkode: 61767...aec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Del Skrevet 11. august 2017 Link til mal på samboerkontrakt: https://www.huseierne.no/globalassets/samboeravtale/hl-samboeravtale_2014_nett.pdf Arv må dere ordne i testamente. Når dere er samboere har du ikke rett til å sitte i uskiftet bo. Så om din samboer dør, har hans særbarn rett på hans halvdel av huset, der og da. Anonymkode: bb78f...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå