Gå til innhold

Blitt ufør, nå skal ungene ut av huset, og jeg trenger en dagsplan. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som tittelen sier ble jeg akkurat ufør, og så skal ungene mine begynne på skolen snart. Så nå blir det lange dager hvor barna er på skole og mannen er på jobb, og jeg er ærlig talt litt redd for å skli inn i depresjon igjen. Derfor tror jeg at jeg skal lage en slagplan for hva jeg skal gjøre. Selvfølgelig tar sykdommen mye tid, men i og med at det varierer så mye fra dag til dag kan jeg ikke legge inn pauser osv. Det jeg er ute etter er nesten en slik timeplan som barna har, som for eks "Fra kl 08 - 09 skal jeg........". 

Men jeg er litt i beit for hvordan jeg skal legge det opp, så jeg lurer på om noen har noen tips? 

(Jeg spør her,for kanskje noen andre har en sånn plan for dagene sine. Jeg tenkte å bruke tredemølla minst tre-fire ganger i uka hvis formen tillater det, ellers har jeg ingen konkrete planer.)

Endret av rikoChett
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å svare på om du ikke oppgir hvilken sykdom du har og hvordan den eventuelt begrenser deg. Hva trives du med å gjøre? Vil du lære deg noe helt nytt eller bli bedre i noe du alt kan?

Anonymkode: 1765c...adc

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å svare på om du ikke oppgir hvilken sykdom du har og hvordan den eventuelt begrenser deg. Hva trives du med å gjøre? Vil du lære deg noe helt nytt eller bli bedre i noe du alt kan?

Anonymkode: 1765c...adc

Godt poeng. Har flere sykdommer. PTSD er hoveddiagnosen, men har også kronisk bekkenløsning som gjør det ekstremt smertefullt å bevege seg til tider. Det kan visstnok bli bedre av å gå ned i vekt, så prøver på det. Jeg vil først og fremst få en rutine på dagliglivet, tror jeg. Nå er det litt mangel på det, jeg følger barnas dag, og gjør husarbeid innimellom, plutselig. Så kan jeg heller se om jeg får overskudd til noe nytt om en stund.

Skrevet

Hva med en ny hobby i tillegg til husarbeid? 

Kan du bevege deg med krykker? Legge inn fast gåtur hver morgen, maks 20 min. Da får du dagslys i tillegg. Faren er ofte hvis man bare ender opp med å sitte inne. 

Anonymkode: 6a313...561

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller laget en ukesplan enn en dagsplan. Om hver dag skal være lik, kan du fort gå på veggene. 

Hva med etterutdanning? Lære deg et nytt språk? Da kan du sette av litt tid til det hver dag. 

Så kan du legge inn sosial omgang med andre mennesker et par ganger i uken. 

Du kan melde deg som frivillig et sted som passer med helsen din, for eksempel dyrebeskyttelsen (jeg har vært frivillig som kattekoser :))

Anonymkode: 6899f...7ee

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en ny hobby i tillegg til husarbeid? 

Kan du bevege deg med krykker? Legge inn fast gåtur hver morgen, maks 20 min. Da får du dagslys i tillegg. Faren er ofte hvis man bare ender opp med å sitte inne. 

Anonymkode: 6a313...561

Hobbyer har jeg nok av. Jeg kan gå helt fint, men foretrekker tredemølla  - når bekkenet klikker så klarer jeg nesten ikke gå, og da er det ikke så lurt å være ute, men hvis jeg går ti min så klarer jeg jo ikke å komme så langt unna huset.

Skrevet

Ha rolige morgener med barna. Ikke vær så opptatt av å rydde med en gang de har spist frokost. Sitt heller ned og prat med de. Når de har dratt på skolen, så kan du rydde og ordne kjøkkenet. Det er stort sett fort gjort likevel.

Ellers råder jeg deg til å få en hobby hvor du kan lage ting, feks strikke, hekle, brodere eller som jeg gjorde en periode jeg slet med depresjon: puslespill. Da satte jeg på musikk og brukte flere timer på å pusle store puslespill. Fy søren som det hjalp meg iallefall. Om du vil bruke alle timene alene på den hobbyen så gjør det innimellom. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for det.

Ellers kan du jo rydde badet, vaske klær osv mellom feks 9-11. Da tenker jeg på at mye av tiden er bare når vaskemaskin/tørketrommel står på også. Sitt ute og kos deg med en bok i fint vær, gå deg en liten tur hvis det frister.

Ellers kan du jo begynne så smått med middagen, så den er ferdig når sistemann kommer inn døra. 

Etter middag er du jo ikke alene lenger, så da kan du jo bare kose deg med familien.

Bruk tiden til det du vil rett og slett.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller laget en ukesplan enn en dagsplan. Om hver dag skal være lik, kan du fort gå på veggene. 

Hva med etterutdanning? Lære deg et nytt språk? Da kan du sette av litt tid til det hver dag. 

Så kan du legge inn sosial omgang med andre mennesker et par ganger i uken. 

Du kan melde deg som frivillig et sted som passer med helsen din, for eksempel dyrebeskyttelsen (jeg har vært frivillig som kattekoser :))

Ja,det var litt klønete forklart - mente naturligvis ukesplan. Jeg vet ikke om jeg har lov å utdanne meg når jeg har uføretrygd? Men tror det får komme litt senere, selv om jeg naturligvis kan undersøke det nå. Sosial omgang kommer til å være på null utenfor huset, men det er rett og slett fordi det koster for mye energi. Jeg er litt her og litt på facebook, det må holde i første omgang. 

Skrevet
2 minutter siden, EvaLena skrev:

Ha rolige morgener med barna. Ikke vær så opptatt av å rydde med en gang de har spist frokost. Sitt heller ned og prat med de. ... 

Etter middag er du jo ikke alene lenger, så da kan du jo bare kose deg med familien.

Bruk tiden til det du vil rett og slett.

Det er sant. Jeg har pleid å bruke tiden sånn; barn og mann først, så husarbeid, så det jeg evt har energi igjen til etter det, men føler på behov for en plan. Jeg kan alltids spille,eller strikke,eller se ørten serier,men da mister jeg litt av den "vanlige" rutinen alle andre har.

Skrevet
2 minutter siden, rikoChett skrev:

Ja,det var litt klønete forklart - mente naturligvis ukesplan. Jeg vet ikke om jeg har lov å utdanne meg når jeg har uføretrygd? Men tror det får komme litt senere, selv om jeg naturligvis kan undersøke det nå. Sosial omgang kommer til å være på null utenfor huset, men det er rett og slett fordi det koster for mye energi. Jeg er litt her og litt på facebook, det må holde i første omgang. 

Du trenger ikke ta offisiell utdannelse :) Du kan ta et språkkurs helt på egenhånd. Bare for moro skyld. Lese fagbøker, for moro skyld. 

Er det sjangs for at du kommer tilbake til arbeidslivet er det jo veldig greit å være litt oppdatert også. 

• Liker 1
Skrevet

God ide :) Men tenker du bør være litt forsiktig med å ha en rigid plan i allefall. Da kan det også føre til depresjon om det er noe du ikke klarer å utføre. Det kan føre til en tankegang som "Nå har jeg ikke klart det, kan like gjerne gi opp". Og om du vil bli kattekoser så har jeg en katt tilgjengelig som aldri kan få nok kos :P 

Anonymkode: ce0cc...45c

• Liker 1
Skrevet

Hva med ta invitere venner/familie til lunsj en gang i uken på dagtid? Da vet du at du får besøk en dag, du er nødt til å rydde og ordne. Og lage mat. Jeg har hatt det som plan i perioder jeg har vært dårlig og vært mye hjemme. Da fikk jeg møtt andre samtidig som det ikke krevde for mye av meg. Ellers så syns jeg alle hobbyene som er beskrevet er en god ide, strikking, lage kjøkkenhage på balkongen (om du har balkong), lage mat eller lære noe nytt. 

Anonymkode: 779e3...8c2

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke ta offisiell utdannelse :) Du kan ta et språkkurs helt på egenhånd. Bare for moro skyld. Lese fagbøker, for moro skyld. 

Er det sjangs for at du kommer tilbake til arbeidslivet er det jo veldig greit å være litt oppdatert også. 

Å,ja sånn! Ja,liker å lese, men har ikke noe utdannelse (ikke vdg en gang) så har ikke noe fagfelt å holde meg oppdatert på - leser en del om alt mulig, så det kommer jeg til å fortsette med.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God ide :) Men tenker du bør være litt forsiktig med å ha en rigid plan i allefall. Da kan det også føre til depresjon om det er noe du ikke klarer å utføre. Det kan føre til en tankegang som "Nå har jeg ikke klart det, kan like gjerne gi opp". Og om du vil bli kattekoser så har jeg en katt tilgjengelig som aldri kan få nok kos :P 

Anonymkode: ce0cc...45c

Ja, den ser jeg. Det blir mer som en veiledende plan så jeg ikke bare blir sittende i sofaen og se på tv eller spille hele dagen, for da blir jeg ihvertfall deprimert. Haha, har en sånn her i sofaen og.

Skrevet

Hva med ta invitere venner/familie til lunsj en gang i uken på dagtid? Da vet du at du får besøk en dag, du er nødt til å rydde og ordne. Og lage mat. Jeg har hatt det som plan i perioder jeg har vært dårlig og vært mye hjemme. Da fikk jeg møtt andre samtidig som det ikke krevde for mye av meg. Ellers så syns jeg alle hobbyene som er beskrevet er en god ide, strikking, lage kjøkkenhage på balkongen (om du har balkong), lage mat eller lære noe nytt. 

Anonymkode: 779e3...8c2

Har ikke venner her jeg bor, familien bor for langt unna, men det var en fin tanke! (Det er vanskelig å beholde vennskap når man må si nei til alt mulig alltid.) Hobbyene er fine,de.

Skrevet
Akkurat nå, rikoChett skrev:

Å,ja sånn! Ja,liker å lese, men har ikke noe utdannelse (ikke vdg en gang) så har ikke noe fagfelt å holde meg oppdatert på - leser en del om alt mulig, så det kommer jeg til å fortsette med.

Da kan du lese all slags faglitteratur innen alt du nå måtte interessere deg for :)

Hva med å lære deg å programmere? Det finnes mange nettkurs du kan følge, eller du kan rett og slett bare kjøpe deg en lærebok og sette i gang og kode :) Det er kjempegøy, og du får brukt hjernen din. 

Da jeg var gravid og trodde jeg kom til å kjede meg ihjel i mammapermen (og ikke hadde aning om hvor håpløst det er å få gjort noe fornuftig med hylebabyer og søvnunderskudd) hadde jeg store planer om å både friske opp fransken, strikke kjempemasse, lære meg minst 2 nye programmeringsspråk, samt bli ekspert på databaser. Så masse å gjøre altså. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan du lese all slags faglitteratur innen alt du nå måtte interessere deg for :)

Hva med å lære deg å programmere? Det finnes mange nettkurs du kan følge, eller du kan rett og slett bare kjøpe deg en lærebok og sette i gang og kode :) Det er kjempegøy, og du får brukt hjernen din. 

Da jeg var gravid og trodde jeg kom til å kjede meg ihjel i mammapermen (og ikke hadde aning om hvor håpløst det er å få gjort noe fornuftig med hylebabyer og søvnunderskudd) hadde jeg store planer om å både friske opp fransken, strikke kjempemasse, lære meg minst 2 nye programmeringsspråk, samt bli ekspert på databaser. Så masse å gjøre altså. 

Jeg har konto på duolingo, så driver og lærer meg der,og litt andre ting. Hobbyer står det ikke på, altså, jeg har plenty av dem. Problemet er mer å finne en "sunn" fordeling av tid på ting, for ellers synker jeg inn i en hobby og så er det plutselig kvelden..

Skrevet

Beklager at jeg virker vanskelig her altså, men jeg har visst ikke forklart meg så bra. :PSetter pris på alle svarene!

Skrevet

Det vanlige er jo en god stund med aap før du får uføretrygd. Hva fylte du dagene med da?

Det er også psykiatriske dagsentre rundt om i kommunene, der skal du kunne gå selv om du ikke har krefter til noe annet. Du kan jo prøve å dra dit en gang i uka/annenhver uke? Ta en telefon og hør hvilke dager/når på dagen det er rolig.

Og så støtter jeg absolutt forslaget om å komme deg ut en tur i dagslys hver dag. Gå en (veldig) kort tur. Ta med deg en kaffekopp og sitt ute. Kan krykker eller rullator gjøre det lettere for deg å gå? Dagslys er viktig for å motvirke depresjon. Det samme er fysisk aktivitet. Tren styrke, det kan hjelpe på smerter og begrenser muskelspenninger.

Ta vare på deg selv, bruk tiden mens barna er på skolen til noe du trives med og gjøre og/eller noe som er bra for deg. Selv om du er uføretrygdet og har masse "fritid" betyr ikke det at du skal ta over alt ansvar for hus og hjem.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, SiMa skrev:

Det vanlige er jo en god stund med aap før du får uføretrygd. Hva fylte du dagene med da?

Det er også psykiatriske dagsentre rundt om i kommunene, der skal du kunne gå selv om du ikke har krefter til noe annet. Du kan jo prøve å dra dit en gang i uka/annenhver uke? Ta en telefon og hør hvilke dager/når på dagen det er rolig.

Og så støtter jeg absolutt forslaget om å komme deg ut en tur i dagslys hver dag. Gå en (veldig) kort tur. Ta med deg en kaffekopp og sitt ute. Kan krykker eller rullator gjøre det lettere for deg å gå? Dagslys er viktig for å motvirke depresjon. Det samme er fysisk aktivitet. Tren styrke, det kan hjelpe på smerter og begrenser muskelspenninger.

Ta vare på deg selv, bruk tiden mens barna er på skolen til noe du trives med og gjøre og/eller noe som er bra for deg. Selv om du er uføretrygdet og har masse "fritid" betyr ikke det at du skal ta over alt ansvar for hus og hjem.

Da gikk barn i bhg på deltid, så da var det som regel de som "styrte" tiden - når jeg hadde overskudd fikk de det, for å si det sånn,da. Hm, vi har ikke noe sånt her, men så bor jeg på bygdeste bygda og da. Takk for råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...