Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre det kortest mulig... Har slitt med et utslett som dukker opp på øyelokkene en liten stund nå (hatt det i noen mnd). Dukker opp på samme sted hver gang, men har også spredd seg litt til under det ene øyet nå. Vært hos legen to ganger og bruker nå salve på resept. Trodde aller først at jeg hadde fått en reaksjon mot dyrene i huset, men har ingen andre symptomer. Når jeg var på ferie og borte fra dyrene kom det fortsatt tilbake. Det virker som at hver gang jeg slutter å bruke salve, så kommer det tilbake igjen. Tror det er sminken som gjør det, siden det ser ut til å komme dagen etter jeg har hatt sminke på. Har byttet merke, vasker kostene osv. Men nå ser jeg ut til å reagere uansett hva slags merke jeg har på meg. Prøver å unngå å gå med sminke så mye som mulig, men vil jo ikke slutte helt:( Så det jeg lurer på er:

Noen som har eller har hatt samme problemet selv? Finnes det en test jeg kan ta hos lege/hudlege som kan vise meg eksakt hva i sminken jeg reagerer på? Finnes det sminke (merker, hvor man kjøper det osv) som ikke irriterer huden? Har hørt at mineralsminke skal være bra... stemmer dette? 

Hilsen frustrert:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, kutter det ut til jeg har blitt testet😉 Tusen takk for svar!

Skrevet

De aller fleste sminkemerker inneholder flere stoffer som trigger sensitiv hud og gir hudreaksjoner for de med sensitiv hud og allergier. Også noen av de største mineral sminke merkene, som bare minerals, da den inneholder bismuth. 

Anbefaler Idun eller Tikei mineralpudder, de er lagd for nordisk hud, 100% rent og naturlig, dekker veldig bra og er de eneste merkene som ikke gir huden min reaksjoner. Og jeg har pløyet meg gjennom mange! Tikei har også mineraløyenskygge i mange flotte farger og siden det er spesielt øynene du får utslett ville jeg gått for disse :) du kan bestille prøver av hver skygge nok til et par gangers bruk før du kjøper full boks :)

Husk også å bytt mascara til en organisk mascara, faktisk kan det være den som er synderen om ikke resten av huden med sminke på i ansiktet reagerer men kun øyeområdet. Google best organic mascara for sensitive eyes eller lignende og les igjennom reviews så finner du nok :)

Anonymkode: 153e8...0a0

• Liker 2
Skrevet

Og bruker du øyekrem eller lignende så sjekk den for stoffet Methylisothiazolinone. Sjekk også sjampoen og balsamen for sikkerhets skyld. Jeg fikk utslett på øynene og hovne øyne (samt langs nakke og skuldre) pga sjampo med dette svært allergifremkallende stoffet og gne meg i øynene i dusjen 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og bruker du øyekrem eller lignende så sjekk den for stoffet Methylisothiazolinone. Sjekk også sjampoen og balsamen for sikkerhets skyld. Jeg fikk utslett på øynene og hovne øyne (samt langs nakke og skuldre) pga sjampo med dette svært allergifremkallende stoffet og gne meg i øynene i dusjen 

Jeg selv kjøpte en økologisk shampoo og balsam og reagerte negativt (fikk følelse av å ha hatt hodebunnen i vann i flere timer - samme følelsen når fingrene skrukker seg). Utrolig jævlog følelse. Kjøpte en shampoo og balsam som jeg etterpå så hadde den ingrediensen. MEN. Den shampooen hjalp fantastisk godt på meg, så jeg kommer ikke til å bruke noe annet. 

Anonymkode: ac880...6cd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg selv kjøpte en økologisk shampoo og balsam og reagerte negativt (fikk følelse av å ha hatt hodebunnen i vann i flere timer - samme følelsen når fingrene skrukker seg). Utrolig jævlog følelse. Kjøpte en shampoo og balsam som jeg etterpå så hadde den ingrediensen. MEN. Den shampooen hjalp fantastisk godt på meg, så jeg kommer ikke til å bruke noe annet. 

Anonymkode: ac880...6cd

Ok da har du nok brukt sjampo for veldig tørt hår om det kjenes ut som et lag vann i hodebunnen ...
Bra du ikke er allergisk mot MI , for det er i ganske mange produkter. Men pass på fordi du kan plutselig få allergi, det er veldig allergifremkallende. Jeg fikk det først etter mange år med samme sjamp som inneholdt MI

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste sminkemerker inneholder flere stoffer som trigger sensitiv hud og gir hudreaksjoner for de med sensitiv hud og allergier. Også noen av de største mineral sminke merkene, som bare minerals, da den inneholder bismuth. 

Anbefaler Idun eller Tikei mineralpudder, de er lagd for nordisk hud, 100% rent og naturlig, dekker veldig bra og er de eneste merkene som ikke gir huden min reaksjoner. Og jeg har pløyet meg gjennom mange! Tikei har også mineraløyenskygge i mange flotte farger og siden det er spesielt øynene du får utslett ville jeg gått for disse :) du kan bestille prøver av hver skygge nok til et par gangers bruk før du kjøper full boks :)

Husk også å bytt mascara til en organisk mascara, faktisk kan det være den som er synderen om ikke resten av huden med sminke på i ansiktet reagerer men kun øyeområdet. Google best organic mascara for sensitive eyes eller lignende og les igjennom reviews så finner du nok :)

Hei du! Har du prøvd mineral hygienics? Er Tikei bedre?

Skrevet

Det kan også være sminkefjerner du reagerer på? Pleier du huden din godt? Hvis du bruker ansiktskrem, øyekrem, vasker ansiktet godt og renser morgen og kveld kan det kanskje hjelpe, med mindre du allerede gjør dette da. Jeg ville uansett gått til en hudpleier for råd.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, EnPerson skrev:

Hei du! Har du prøvd mineral hygienics? Er Tikei bedre?

Hei! Nei det har jeg ikke, har ikke hørt om den så den må jeg sjekke ut :)
Men har prøvd alle de store merkene og nå har Tikei vært favoritten de siste årene etter jeg fant det merket :)
Øyeskyggene er også veldig fine og pigmenterte og det er veldig greit at det bare koster 10 kr for vareprøver så man kan teste fargetoner før man bestemmer seg for å kjøpe en hel krukke.

Håper du finner et merke som passer for deg, men pga hudreaksjonen din så bør du satse for så ren som mulig sminke uansett hvilket merke det skulle bli!

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips. Skal prøve det😊 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den har jeg faktisk ikke tenkt på😳 Kan godt være det. Klør veldig i øynene når jeg dusjer, men trodde det bare var pga kremen jeg fikk fra legen.

Skrevet

Du KAN reagere på olje! Gå på apotek og forklar problemet. De kan hjelpe deg med sminke/prøver osv :):) 

Skrevet
4 timer siden, Blod skrev:

Det kan også være sminkefjerner du reagerer på? Pleier du huden din godt? Hvis du bruker ansiktskrem, øyekrem, vasker ansiktet godt og renser morgen og kveld kan det kanskje hjelpe, med mindre du allerede gjør dette da. Jeg ville uansett gått til en hudpleier for råd.

Det kan godt være sminkefjerner, ja. Er ikke like flink med fuktighetskrem😕 Får bare bli det. Har du noen tips til gode kremer og rens? Er student, så kjøper ofte billige merker. Er vel kanskje ikke det beste.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Nei det har jeg ikke, har ikke hørt om den så den må jeg sjekke ut :)
Men har prøvd alle de store merkene og nå har Tikei vært favoritten de siste årene etter jeg fant det merket :)
Øyeskyggene er også veldig fine og pigmenterte og det er veldig greit at det bare koster 10 kr for vareprøver så man kan teste fargetoner før man bestemmer seg for å kjøpe en hel krukke.

Håper du finner et merke som passer for deg, men pga hudreaksjonen din så bør du satse for så ren som mulig sminke uansett hvilket merke det skulle bli!

Ok, tusen takk :)

Skrevet
20 timer siden, Jealar89 skrev:

Det kan godt være sminkefjerner, ja. Er ikke like flink med fuktighetskrem😕 Får bare bli det. Har du noen tips til gode kremer og rens? Er student, så kjøper ofte billige merker. Er vel kanskje ikke det beste.

For hudens skyld er det å investere i dyrere produkter noe du ikke kommer til å angre på om du først finner riktig produkt for deg!
Jeg trodde jeg hadde dårlig hud jeg , i mange år, men det var jo fordi jeg bare brukte billigprodukter som ikke passa huden min og som faktisk trigga dårlig hud. Skjønte det ikke før jeg gikk til hudpleier og begynte å kjøpe dyrere produkter, og de tilpasset min hud. Nå er det helt naturlig for meg å kjøpe en rens til 500 og fuktighetskrem til 900 kr , høres sykt ut jeg vet, men det er egentlig ikke så dyrt når det transformerer huden fullstendig, og kan brukes i et halvt år istedet for å måtte kjøpe ny hver 6 uke på dagligvarebutikken til 69 kr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...