Gå til innhold

Focacciaen min blir så tung.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal tru? Bruker oppskriften til langpanne i trines matblogg..noen tips om hva jeg gjør feil?

Anonymkode: c9d62...fe5

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Aner ikke, kjenner ikke oppskriften du referer til. Hva mener du med tung? Kompakt, på en måte?
En focaccia bør typisk være en våt deig (høyt vanninhold) og stekes på høy varme. :spise:

Endret av Overrasket
Skrevet

Du bruker feil oppskrift, vil jeg tro. Som vedkommende over sier: så lite mel i deigen som du overhodet klarer uten å ende opp med deigkliss over alt og la den heve så lenge som mulig før du steker. Bruk 1/2 - 1 ts gjær og hev alt av gjærbakst i to omganger og minst 4-6 timer: smaker mye bedre enn kjapphevet bakst. (at det står "1 pakke" gjær i norske oppskrifter er en oversettelsesfeil. 1 pakke gjær i usa/England er nemlig mye mindre enn den norske pakken - ergo baker folk flest i Norge gjærbakst som smaker mer gjær enn bakst)

Anonymkode: 24de5...5ce

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg kom på en ting til: Husket du salt i deigen? En brøddeig må absolutt ha salt, ellers kan den bli litt slapp og tung. Det er ikke så mye salt som skal til, langt mindre enn saltinnholdet i butikkbrød, men det er helt avgjørende for god brødbakst. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal tru? Bruker oppskriften til langpanne i trines matblogg..noen tips om hva jeg gjør feil?

Bytt ut vanlig hvetemel med 00 pizza mel, det gjør en stor forskjell :) 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må for all del ikke stole på noen oppskrifter av matbloggere. De er ikke kokker, bare glorifiserte amatører.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, strynejenta skrev:

Du må for all del ikke stole på noen oppskrifter av matbloggere. De er ikke kokker, bare glorifiserte amatører.

Etter den logikken der kan vi bare legge ned hele dette underforumet. 

Anonymkode: a9f50...578

• Liker 3
Skrevet

Jeg stiller meg bak dette.

På 11/08/2017 den 9.45, AnonymBruker skrev:

Du bruker feil oppskrift, vil jeg tro. Som vedkommende over sier: så lite mel i deigen som du overhodet klarer uten å ende opp med deigkliss over alt og la den heve så lenge som mulig før du steker. Bruk 1/2 - 1 ts gjær og hev alt av gjærbakst i to omganger og minst 4-6 timer: smaker mye bedre enn kjapphevet bakst. (at det står "1 pakke" gjær i norske oppskrifter er en oversettelsesfeil. 1 pakke gjær i usa/England er nemlig mye mindre enn den norske pakken - ergo baker folk flest i Norge gjærbakst som smaker mer gjær enn bakst)

Anonymkode: 24de5...5ce

Hvis det er en av de tidlige oppskriftene til Trine (finner bare gamle oppskrifter som er spesifisert til langpanne), så er det alt for kort hevetid på den til at hun kan forsvare å ikke elte den skikkelig. Glutenet utvikles ikke nok til å holde på luften, så den blir tung og kompakt. Det gjelder for så vidt for de nyere oppskriftene fra henne også, når jeg nå tok meg tid til å se litt. 

Det er ikke nødvendig å bruke 00 pizzamel for å få et godt resultat.

Skrevet

Jeg hever focacciadeigen min over natten, med to omganger etterheving, så brødet tar trekvart døgn å bake.

Trikset er i tillegg veldig våt deig, nesten rennende, og fersk gjær, som gir mindre tung konsistens enn tørrgjær (slik mange eltefrie oppskrifter har, bare dumt dersom man vil ha luftig bakst).

Anonymkode: d2ab1...aed

Skrevet

Har aldri laget focaccia, men rosinbollene mine ble plutselig mye luftigere etter at jeg begynte å bruke brødbakemaskinen til å elte og heve bolledeigen. Så grundig elting gjør nok en forskjell. Ellers mener jeg at 30 minutter etterheving er for kort, hvis ikke formen står på et nokså varmt sted.

Gjest Overrasket
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv "Som mine dager er" oppskriften. Den er kjempegod. Men jeg trenger ofte å måtte steke den noe lengre enn i oppskriften.

http://deiligmat.blogg.no/1258376595_foccacia_igjen_.html

Anonymkode: b7d09...3d7

2 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Denne er fin til brød og pizza, hilsen kokk:

http://www.godt.no/#!/oppskrift/2449/jan-vardoeens-pizzadeig

En mellomting mellom disse to oppskriftene tror jeg er sånn ca. hva jeg pleier å gjøre. Den øverste har ikke olivenolje i selve deigen, men heldigvis masse vann. Den andre oppskriften har etter min mening for lite vann, men ekstra godt med deilig olje. Brødbaking er mye synsing da, og også masse prøving og feilling for å finne det som man selv liker best. Men som sagt, jeg tipper jeg gjør noe ca midt i mellom disse to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...