AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #1 Skrevet 11. august 2017 Hei, jeg hjelper fortiden ei venninne med å flytte inn i ny leilighet. I den forbindelse oppdaget jeg skadedyr på badet. Venninnen min overtok for mindre enn 1 uke siden. Dette må være et problem som har vært kjent for selger, men er altså ikke oppgitt i egenmeldingsskjemaet i prospektet. Hvilke rettigheter har hun? Hun har boligkjøperforsikring og har vært i kontakt med en sladedyrkontrollør som mener det kan være skjeggkre! Anonymkode: 3163a...8db
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 Sølvkre og sjeggkre er vel mer til irritasjon enn akkurat skade. Det større problemet er vel at de trives i fukt og at det kan tyde på fuktproblemer. https://www.anticimex.com/nb-NO/skadedyrproblem/skadedyridentifisering/skjeggkre_solvkre/ Det er ikke akkurat kakerlakker, så pust med magen før du får venninna di til å skulle heve kjøp og kreve erstatning. Anonymkode: b7dd9...61f 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 Leser at skjeggkre så å si er umulig å bli kvitt. Det må jo forringe boligens verdi? Samt gjøre der vanskelig å selge videre. Det skal sies at denne boligen gikk noen hundretusner over takst. Ts Anonymkode: 3163a...8db
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 Ja det er ikke skadedyr, men som allerede påpekt kan det tyde på fukt. Få en sakkyndig vurdering av tilstanden på badet for selgers regning. her spiller det naturligvis inn hvor gammelt badet er, da hun ikke kan kreve utbedring om badet er "gammelt" i standard og dette er godt synlig. Anonymkode: da500...00a 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #5 Skrevet 11. august 2017 Badet er fra 2006, og ser ikke gammelt ut i standarden. I prospektet opplyses det at det ikke var tegn til fukt på badet. Anonymkode: 3163a...8db
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #6 Skrevet 11. august 2017 Er det mange av dem? Finnes detikke noe middel man kan bruke for å bli kvitt dem? Anonymkode: 5ea31...e3d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #7 Skrevet 11. august 2017 Det kan tyde på fukt, men ikke nødvendigvis. Jeg pusset opp bad i henhold til alle forskrifter i 2014 (jeg var veldig påpasselig med dokumentasjon med bilder osv, bruk av fagfolk og lignende), allikevel viste det seg at det var sølvkre etter oppussing (dvs etter at jeg hadde flyttet ut). Jeg så aldri noe til dem etter at jeg hadde pusset opp, men det gjorde visst ny eier (jeg solgte kun et par måneder etter oppussing). Jeg skrev heldigvis ved salget at jeg tidligere hadde sett det. En sakkyndig i forkant av boligsalget konkluderte med at det ikke var tegn til fuktskader eller lignende, men det er et bad i kjeller med dårlig ventilasjon (dette hadde jeg også tydelig skrevet ved salg, da det i blokka ikke var lagt opp til skikkelig ventilasjon fra badet). Jeg opplevde ikke at sølvkre gjorde det vanskelig å selge, jeg solgte langt over takst og det var ikke et eneste spørsmål verken i forkant eller etterkant (grunnen til at jeg fant ut at det var sølvkre, var fordi jeg så at ny eier solgte etter ett år og skrev at det var sølvkre i egenmeldingsskjemaet). Jeg ville fått en sakkyndig til å se på det. Så blir jo også spørsmålet om tidligere eier faktisk har observert det, det blir jo evt. stridens kjerne også. Anonymkode: 790dd...b73 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #8 Skrevet 11. august 2017 Vi har sølvkre på badet og vil selvsagt gi beskjed ved evt salg. Men jeg har kun sett de på badet om natten. Manne har aldri sett de, da han aldri er på do på natt. Så hvis ikke jeg var på do nattestid ville nok ikke jeg sett de heller. Så det kan jo også være i dette tilfelle? Anonymkode: 952c8...a8f
jabx Skrevet 11. august 2017 #9 Skrevet 11. august 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få en sakkyndig vurdering av tilstanden på badet for selgers regning. Og dette skal selger bare godta da eller? 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #10 Skrevet 11. august 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser at skjeggkre så å si er umulig å bli kvitt. Det må jo forringe boligens verdi? Samt gjøre der vanskelig å selge videre. Det skal sies at denne boligen gikk noen hundretusner over takst. Ts Anonymkode: 3163a...8db Du kontakter da boligkjøperforsikringen din. Dersom du ikke har en slik så kontakter du din forsikring for innbo eller lignende og hører om de kan se på saken. Ja - en kan gå til krav mot tidligere eier, men som tommelfingerregel skal verditapet eller kostnaden ved mangelen oppdaget være over 10% av verdi av bolig for å falle inn under kategorien "vesentlig" mangel. Dette er, med andre ord, ren advokatmat. Anonymkode: 59e7f...a5d
Pikeliten Skrevet 11. august 2017 #11 Skrevet 11. august 2017 Langt ifra sikkert selger har sett disse, de er ofte nattaktive og er bare fremme når det er mørkt. Skjegg- og sølvkre gjør som regel ingen skade på hverken hus eller ting, så de vil nok ikke påvirke husets verdi. Prøv å få venninnen din til å tørke godt ut på badet (vifte på fullt og åpne dører), støvsuge ofte, ikke la noe ligge på gulvet, sette ut feller og deretter glede seg over å ha kjøpt seg ny leilighet 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå