Gå til innhold

Angrer på leilighetskjøp :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men kanskje bare få ut noen tanker jeg føler jeg ikke kan dele med noen. Jeg føler at jeg angrer på leilighetskjøp. For det første kjøpte vi når prisene i Oslo var på topp, og det føles utrolig kjipt nå. Tenker hele tiden at vi kanskje kunne fått noe bedre samme pris som vi kjøpte vår for i februar. Vi kjøpte total renovering, og holder fortsatt på (2 mnd nå). Begynner å bli mektig lei, i tillegg til at det begynner å bli en del dyrere enn først antatt. Bekymrer meg for at vi ikke "får igjen" det vi betalte for leiligheten + oppussing. 

I tillegg har jeg i ettertid funnet ut at den leiligheten som ligger rett ved siden av vår, er kommunal. Det trenger selvsagt i utgangspunktet ikke å bety noe, men det spilles høy musikk der ofte, og flere netter har det hendt at vi blir holdt våkne av bråk fra naboleiligheten. Jeg er dessverre så forutinntatt at dersom jeg hadde visst at dette var en kommunal leilighet før vi kjøpte, så hadde vi ikke kjøpt der i det hele tatt. Når det er sagt, så er alle de andre naboene våre veldig hyggelige og vi liker området veldig godt. Noen flere som har opplevd å sitte med sånne følelser etter leilighetskjøp? Kanskje jeg bare er lei av å bo på en byggeplass..

Anonymkode: 0f68c...7f1

Videoannonse
Annonse
Gjest Kariannne
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men kanskje bare få ut noen tanker jeg føler jeg ikke kan dele med noen. Jeg føler at jeg angrer på leilighetskjøp. For det første kjøpte vi når prisene i Oslo var på topp, og det føles utrolig kjipt nå. Tenker hele tiden at vi kanskje kunne fått noe bedre samme pris som vi kjøpte vår for i februar. Vi kjøpte total renovering, og holder fortsatt på (2 mnd nå). Begynner å bli mektig lei, i tillegg til at det begynner å bli en del dyrere enn først antatt. Bekymrer meg for at vi ikke "får igjen" det vi betalte for leiligheten + oppussing. 

I tillegg har jeg i ettertid funnet ut at den leiligheten som ligger rett ved siden av vår, er kommunal. Det trenger selvsagt i utgangspunktet ikke å bety noe, men det spilles høy musikk der ofte, og flere netter har det hendt at vi blir holdt våkne av bråk fra naboleiligheten. Jeg er dessverre så forutinntatt at dersom jeg hadde visst at dette var en kommunal leilighet før vi kjøpte, så hadde vi ikke kjøpt der i det hele tatt. Når det er sagt, så er alle de andre naboene våre veldig hyggelige og vi liker området veldig godt. Noen flere som har opplevd å sitte med sånne følelser etter leilighetskjøp? Kanskje jeg bare er lei av å bo på en byggeplass..

Kommunale leiligheter er det i de fleste godt etablerte borettslag. 

Skrevet

Nå er det Stortingsvalg. Kanskje regulering av boligmarkedet er noe som er interessant for deg? 

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Å kjøpe leilighet i Oslo er som å gamble med ti års inntekt, på vaklende grunnlag, uten sikring. Vi hoppet av rotteracet, fikk jobb på landet, kjøpte hus til 1,8 mill og har nå nedbetalt hele greia. Jeg har siden gått ned i 40% stilling og samboer i 90% - trenger plutselig ikke så mye penger. Så det er en annen strategi. Hvis du sitter igjen med en følelse av at dette med den nye leiligheten din ikke går så bra, kan du jo få noen nye verdivurderinger av leiligheten din. To måneder med oppussing er jo svært lite, vi hadde en leilighet som ikke ble ferdig før etter to år, og det huset vi har nå kommer vi til å stelle med resten av livet. Hvis dét er et problem skulle du kanskje ha valgt å leie? Ikke mange nordmenn som ser den, men det er faktisk et alternativ det også.

Lykke til! ❤

Anonymkode: 82563...cf4

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg veldig godt. Å kjøpe leilighet i Oslo er som å gamble med ti års inntekt, på vaklende grunnlag, uten sikring. Vi hoppet av rotteracet, fikk jobb på landet, kjøpte hus til 1,8 mill og har nå nedbetalt hele greia. Jeg har siden gått ned i 40% stilling og samboer i 90% - trenger plutselig ikke så mye penger. Så det er en annen strategi. Hvis du sitter igjen med en følelse av at dette med den nye leiligheten din ikke går så bra, kan du jo få noen nye verdivurderinger av leiligheten din. To måneder med oppussing er jo svært lite, vi hadde en leilighet som ikke ble ferdig før etter to år, og det huset vi har nå kommer vi til å stelle med resten av livet. Hvis dét er et problem skulle du kanskje ha valgt å leie? Ikke mange nordmenn som ser den, men det er faktisk et alternativ det også.

Lykke til! ❤

Anonymkode: 82563...cf4

Skal få nye verdivurdering, men per nå så er den en byggeplass, så må nesten fullføre renoveringen først. To år hørtes lenge ut, må ha vært en omfattende renovering! Leiligheten er ikke veldig stor, så hvis jeg bruker to år har jeg gjort noe forferdelig galt ;) jeg håper jeg klarer å slå meg mer til ro når leiligheten er ferdig og jeg har fått en leilighet som forhåpentligvis blir akkurat som jeg ønsker meg. Men dette prosjektet medfører mange bekymringer må jeg innrømme. Og jeg synes det er vanskelig å si høyt at jeg føler jeg angrer. Får bare holde ut og håpe på bedre tider :) 

Skrevet

Det blir nok bedre når dere er ferdig oppusset. Å bo i et oppussingshelvete er en utfordring, og man får ikke akkurat den gode hjemmekoselige følelsen... Når du får bodd der en stund merker du jo også fort om det er et reellt problem at leiligheten ved siden av er kommunal. Det kan nemlig være positivt så vel som negativt. Da er det noen du kan klage til om naboene ikke oppfører seg. 

Det kan godt hende prisene tar seg opp igjen innen du eventuelt skal selge igjen. Det vet man ingenting om. Så lenge du eier leiligheten har du ikke tapt noe. Det er først når du skal selge den igjen at du trenger tenke på markedet. Så ikke bekymre deg for det før du faktisk skal selge. Det gjør ingenting om prisnivået er lavt så lenge du ikke skal selge. 

Anonymkode: c1b18...981

• Liker 4
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal få nye verdivurdering, men per nå så er den en byggeplass, så må nesten fullføre renoveringen først. To år hørtes lenge ut, må ha vært en omfattende renovering! Leiligheten er ikke veldig stor, så hvis jeg bruker to år har jeg gjort noe forferdelig galt ;) jeg håper jeg klarer å slå meg mer til ro når leiligheten er ferdig og jeg har fått en leilighet som forhåpentligvis blir akkurat som jeg ønsker meg. Men dette prosjektet medfører mange bekymringer må jeg innrømme. Og jeg synes det er vanskelig å si høyt at jeg føler jeg angrer. Får bare holde ut og håpe på bedre tider :) 

Det er normalt å føle usikkerhet når man pusser opp og bor på en byggeplass. Og i alle fall om budsjettet er skåret til beinet. Tenk langsiktig. Dere kjøpte for å bo der noen år?  Prisene kan falle litt, men ikke over tid sies det. En kommunal leieboer finnes nesten overalt. Spilles det høyt sent på kvelden, kan dere klage enten direkte eller til styret.

Jeg skal også sette i gang med omfattende oppussing, og gleder meg ikke. Har bodd her noen år da, men føler at jeg blir bostedsløs de ukene det vil ta. Jeg har mulighet til å bo hos andre, men likevel. Så jeg har lyst å utsette det hele. En i familien som har erfaring som håndverker skal ta seg av ansvaret for at ting blir gjort som de skal. Men, jeg gleder meg ikke. Hender jeg ser etter hytter til salgs og heller tenker at jeg svir av pengene på det. Det med oppussing føles nesten verre enn å gå til tannlegen for meg. Nå holder de på like ved siden av, det vil ta noen uker med masse støy. Jeg prøver å spille høy musikk innimellom, men det er som å ta en c-vitaminpille. Jeg jobber skift, så til uka skal jeg forhåpentligvis være noen dager hos en venninne.

Men ts. Tenk langsiktig. Og alt trenger ikke bli helt perfekt. Vurder om det er noe dere kan gjøre senere. Hva som kan fungere som det er i dag og ikke. Vet det finnes de som kjøper oppussingsobjekt og tjener på det. Tror ikke dere har gjort et dårlig kjøp, men når man flytter og i tillegg pusser opp i større omfang, vil det ta tid før du kan føle deg som hjemme der.

Endret av Atea
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Atea skrev:

Det er normalt å føle usikkerhet når man pusser opp og bor på en byggeplass. Og i alle fall om budsjettet er skåret til beinet. Tenk langsiktig. Dere kjøpte for å bo der noen år?  Prisene kan falle litt, men ikke over tid sies det. En kommunal leieboer finnes nesten overalt. Spilles det høyt sent på kvelden, kan dere klage enten direkte eller til styret.

Jeg skal også sette i gang med omfattende oppussing, og gleder meg ikke. Har bodd her noen år da, men føler at jeg blir bostedsløs de ukene det vil ta. Jeg har mulighet til å bo hos andre, men likevel. Så jeg har lyst å utsette det hele. En i familien som har erfaring som håndverker skal ta seg av ansvaret for at ting blir gjort som de skal. Men, jeg gleder meg ikke. Hender jeg ser etter hytter til salgs og heller tenker at jeg svir av pengene på det. Det med oppussing føles nesten verre enn å gå til tannlegen for meg. Nå holder de på like ved siden av, det vil ta noen uker med masse støy. Jeg prøver å spille høy musikk innimellom, men det er som å ta en c-vitaminpille. Jeg jobber skift, så til uka skal jeg forhåpentligvis være noen dager hos en venninne.

Men ts. Tenk langsiktig. Og alt trenger ikke bli helt perfekt. Vurder om det er noe dere kan gjøre senere. Hva som kan fungere som det er i dag og ikke. Vet det finnes de som kjøper oppussingsobjekt og tjener på det. Tror ikke dere har gjort et dårlig kjøp, men når man flytter og i tillegg pusser opp i større omfang, vil det ta tid før du kan føle deg som hjemme der.

Takk for noen oppmuntrende ord. Skulle ønske vi kunne ventet med noe, men det er totalrenovering vi driver med, så alt som kan rives ned har blitt revet ned og vi står igjen med skallet. Har selvsagt fått gjort noe siden vi rev ned alt, men det er også mye som gjenstår. Mange vegger som må sparkles og males, gulv og listverk må legges, nye dører må inn, listverk rundt vinduer osv. Mye som gjenstår, og da er det lett å føle seg litt motløs. Også er det jo ikke noe av dette vi kan vente med heller, ettersom alt er fjernet. Må bare fullføre. Kan legge til at vi gjør alt selv også, så begrenset hvor fort det kan gå ettersom alle som bidrar er ufaglærte :P 

Skjønner at du kvier deg for å sette i gang med oppussing. Jeg håper jeg kan komme tilbake i tråden her når vi er ferdige og si at det var verdt det :) vi har ikke kjøpt for å selge igjen med en gang, så håper på bedre tider i boligmarkedet om 2-3 år.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer at du, etter å ha pusset opp, har et fint sted å bo, med hyggelige naboer, i et bra område som du liker godt. Akkurat nå tipper jeg du er møkk lei av oppussing og alt som hører med. Alt kan ikke regnes i kroner og øre, du må også tenke på det som hjemmet ditt. Bo deg inn i det så skal du se at du kommer til å trives godt - den som vil får til.

Skrevet

Kommunen kan vel finne på å kjøpe hus hvor som helst, så man er aldri trygg når naboens bolig er til salgs. 

Hvis det er musikk etter kl 23, si ifra, og om det ikke hjelper, ring politiet. 

Hvorfor er du bekymret for å ikke få nok igjen for leiligheten? Har dere planer om å flytte? 

• Liker 1
Skrevet
På 11. august 2017 den 17.38, penny_ skrev:

Kommunen kan vel finne på å kjøpe hus hvor som helst, så man er aldri trygg når naboens bolig er til salgs. 

Hvis det er musikk etter kl 23, si ifra, og om det ikke hjelper, ring politiet. 

Hvorfor er du bekymret for å ikke få nok igjen for leiligheten? Har dere planer om å flytte? 

Nei, vi har ingen planer om å flytte. Så vet ikke hvorfor, kanskje bare redd for at det skal bli et tapsprosjekt på lengre tid. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi har ingen planer om å flytte. Så vet ikke hvorfor, kanskje bare redd for at det skal bli et tapsprosjekt på lengre tid. 

Hvor mye over takst betalte dere?

Anonymkode: 80e33...ffb

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om dere planlegger å bo der noen år, vil det helt sikkert ikke bli et tapsprosjekt. I mediene er det altfor mye fokus på bolig som en investering, men boligen er først og fremst et hjem. Det er langt viktigere at man trives i hjemmet sitt og i nabolaget enn hva boligen er verdt i kroner og øre (med mindre man planlegger å flytte). 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg igrunn godt. Har selv vært i flere budunder i Oslo  ifjor, og ble helt sjokkert over hvor mye folk gav for leiligheter som trengte delvis eller total renovering. Husker ekstra godt en leilighet på kampen. Kjempefint område og stor balkong med utsikt. Men leiligheten var ei rønne....trengte totalrenovering. Denne gikk for nesten 3 mill .....mange mange hundre over takst. Bytte ut kjøkken, bad, alle gulv som denne trengte, det er dyrt. Lurer på om folk tenker på det.

Tror det er mange som kjøpte for de sinnsyke prisene som sliter når boligmarkedet endrer seg eller renta stiger.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har tenkt og bo der, men skal du det så stiger verdiøkninga sannsynligvis. Og det viktigste er jo at du bor et sted hvor du trives.

Anonymkode: abc07...d9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...