AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #1 Skrevet 11. august 2017 Jeg begynte å jobbe i en nyåpnet butikk for noen måneder siden. Om noen uker skal vi ha personalmøte. Er det da greit at jeg tar opp at vi bør ha en tillitsvalgt på arbeidsplassen? Hvis ikke sjefen tar det opp selv så klart. Og hva gjør vi hvis ingen har lyst til å være tillittsvalgt? Jeg kunne ha meldt meg, men jeg kjenner sjefen godt fra før så det vil være feil ovenfor de andre at jeg får den rollen. Anonymkode: 28c5f...1b6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 Ta opp spørsmålet med fagforeningen du evt. skal være tillitsvalgt i? Og det er et spørsmål som kan bli litt rart på et personalmøte. Hvem som skal være tillitsvalgt på arbeidsplassen, er jo et valg som gjøres blant de som er organisert i samme fagforening. Dermed er det ikke noe som skal tas opp der det også kan være mange uorganiserte. Sjefen har ingenting å gjøre med om dere ansatte organiserer dere eller ikke. Om det egentlig er mer et verneombud du er ute etter, så kan det være mer en oppgave arbeidsgiver også ønsker å ta tak i, da kravet til verneombud er noe det sies noe om i lovverket. Anonymkode: e1925...868 2
stan Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 Tenker at du bør snakke om dette med andre ansatte før møtet. Du kan ikke regne med at sjefen tar initiativ til at de ansatte organiserer seg. Det kan også oppfattes som en sammenblanding av roller. En tillitsvalgt skal jo gjerne tale for saker som ikke er så populære hos ledelsen. Derfor er det jo viktig at tillitsvalgte tør og kan gjøre dette. Kanskje det er verneombud du tenker på?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 Er de ansatte organisert da? Er uansett ikke noe som passer seg på et personalmøte med mindre det er avtalt og greit for lederen deres. At du kjenner sjefen fra før bør være uproblematisk for deg som tillitsvalgt så lenge du klarer å skille mellom vennskapet og din rolle som tillitsvalgt. Det kan jo fort bli ubehagelige situasjoner ved personalsaker osv. Anonymkode: 41896...c18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå