Gå til innhold

Ungen skal flytte, hjelp med det med stipend

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen skal flytte til Bergen fordi de ikke har det han vil i denne fylke. Sitter og ser på dette med stipendet og hybel. Ser at han maks kan få rundt 4000+ (Borteboendestipend), men finner ingen hybel i Bergen for rundt denne prisen. Ser at det er noen kollektiv men da er det studenter som er mye eldre (han er 16) og tenker det blir en del drikkking, vil derfor helst unngå det. 

Vi er en familie med ganske svak økonomi, og får ikke det til å gå opp hvis vi skal og betale leien(strøm osv). 

Noen som har unger/selv som har flyttet hjemme fra? Hvordan fikk dere det til å gå rundt? Finnes det lån mulighet for de som går på VGs? 

Anonymkode: 39e4d...fd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På lånekassens nettside kan du bruke en støttekalkulator for å se hvor mye han kan få av alt av stipender. Du må fylle inn noe info om lønn, antall unger, om han skal bo hjemme og om foreldrene bor sammen. 

Anonymkode: 2042b...132

Skrevet

Kanskje sett inn en annonse på Finn eller Hybel.no der dere søker etter hybel? Det beste hadde vært en familie med barn på samme alder, kanskje aller helst på samme skole. Da kan poden også lettere få et lite nettverk "på kjøpet", noe som er viktig når man er ung og ny på et sted. Du har ellers rett i at et typisk studentkollektiv er feil for en 16-åring.

Anonymkode: 37f2c...b27

• Liker 1
Skrevet

Har fylkeskommunen vertsfamilier? Jeg bor i Finnmark og her kan videregående elever enten bo på elevheimen, søke om vertsfamilie eller hybel på det åpne markedet.

Ta kontakt med fylkeskommunen og forhør deg ang. vertsfamilie. Da får han også litt trygghet og oppfølging fra familien han bor hos.

Anonymkode: 6b1fd...d48

• Liker 1
Skrevet

Ville gitt ungen barnetrygden, den fikk jeg når jeg flyttet ut som 16 åring. 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje skolen kan hjelpe med bolig. 

Skrevet

Da må han ta opp studielån i tillegg. 

Men husk at dere foreldre har forsørgelsesplikt frem til han er ferdig på videregående, så det er bare å snu budsjettet deres på hodet for å finne penger til gutten, når dere først har bestemt at Bergen, som er snytdyrt, er greit. Hadde han valgt skole på et mindre sted hadde hybel vært billigere og han hadde hatt mulighet til å få seg deltidsjobb ved siden av skolen. Men det kan han bare glemme, da studentene stikker av med alle de jobbene.

Anonymkode: fd924...57b

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har fylkeskommunen vertsfamilier? Jeg bor i Finnmark og her kan videregående elever enten bo på elevheimen, søke om vertsfamilie eller hybel på det åpne markedet.

Ta kontakt med fylkeskommunen og forhør deg ang. vertsfamilie. Da får han også litt trygghet og oppfølging fra familien han bor hos.

Anonymkode: 6b1fd...d48

1 time siden, Tvist skrev:

Kanskje skolen kan hjelpe med bolig. 

Ikke i Bergen, da det er en kommune praktisk talt uten borteboere på videregående.

• Liker 1
Skrevet

Da må han søke lån i tillegg til stipend, eller så er det sånn at det er dere foreldre som har forsørgeransvaret. Men hvis han vil gå på noe hjemfylket ikke har så burde dere jo satset på skole en lite plass, med mindre press på leiemarkedet og ekstrajobber, Bergen er jo en av de dyreste stedene å bo her i landet. Anbefaler at dere lager annonse på hybel.no eller finn, hvis skolen ikke ligger midt i sentrum så er det lurt å si seg villig til å ta en hybel et stykke unna verste studentstripa. Er enig i at kollektiv ikke er en gode ide, på den annen side så tror jeg ikke noen kommer til å velge en 16 åring til kollektivet sitt når et rom blir ledig heller.  Nå har jeg tatt en kjapp runde på hybel.no, og der ligger flere hybel ute i prisklasse 4-5000, men da må man jo være litt om seg for de forsvinner fort. 

Anonymkode: 572c4...070

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungen skal flytte til Bergen fordi de ikke har det han vil i denne fylke. Sitter og ser på dette med stipendet og hybel. Ser at han maks kan få rundt 4000+ (Borteboendestipend), men finner ingen hybel i Bergen for rundt denne prisen. Ser at det er noen kollektiv men da er det studenter som er mye eldre (han er 16) og tenker det blir en del drikkking, vil derfor helst unngå det. 

Vi er en familie med ganske svak økonomi, og får ikke det til å gå opp hvis vi skal og betale leien(strøm osv). 

Noen som har unger/selv som har flyttet hjemme fra? Hvordan fikk dere det til å gå rundt? Finnes det lån mulighet for de som går på VGs? 

Anonymkode: 39e4d...fd3

Når man har svak økonomi må man planlegge slike ting i god tid. Dersom man ikke finner en løsning på den økonomiske biten må man gjøre andre valg, rett og slett. 

Den økonomiske biten burde dere altså ha tenkt på før han søkte.

Skrevet

Har dere ikke råd, har dere ikke råd. "Ungen SKAL flytte til Bergen", nå i høst?! Det er foreldrene som må forsørge barnet sitt, og så vidt jeg vet er det først og fremst bostipendet man får i støtte. Fristen for å søke ytterligere stipend fra lånekassen var 15. mars for høstsemesteret. Se her: https://www.ung.no/vidutd/2420_Du_kan_søke_om_stipend_på_videregående.html

og her (men dette vet du sikkert): https://www.ung.no/vidutd/2711_Flytting_til_nytt_fylke_-_rett_til_skoleplass.html

Har dere snakket med inntakskontoret, og alt er i orden med skoleplassen og rett til videregående opplæring? Var ikke bolig et tema (måtte han ikke ha en adresse i Hordaland)?

Anonymkode: a4851...8ed

Gjest Solsmil
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke råd, har dere ikke råd. "Ungen SKAL flytte til Bergen", nå i høst?! Det er foreldrene som må forsørge barnet sitt, og så vidt jeg vet er det først og fremst bostipendet man får i støtte. Fristen for å søke ytterligere stipend fra lånekassen var 15. mars for høstsemesteret. Se her: https://www.ung.no/vidutd/2420_Du_kan_søke_om_stipend_på_videregående.html

og her (men dette vet du sikkert): https://www.ung.no/vidutd/2711_Flytting_til_nytt_fylke_-_rett_til_skoleplass.html

Har dere snakket med inntakskontoret, og alt er i orden med skoleplassen og rett til videregående opplæring? Var ikke bolig et tema (måtte han ikke ha en adresse i Hordaland)?

Anonymkode: a4851...8ed

Fristen for å søke er 15.mars for vårsemesteret, 15.november for høstsemesteret. Man kan selvsagt ikke søke før man har fått skoleplass. 

Ellers: dette skulle dere tenkt på før. Det er ikke noe annet å si til det. Om dere ikke har råd til at ungen flytter til Bergen, så setter sier dere nei. Før han søker, selvsagt. Dere har forsørgerplikt til han er ferdig med videregående, det vil si at dere må dekke resten av utgiftene. Noe utgifter ville dere jo hatt uansett hvis han bodde hjemme, og de utgiftene faller ikke akkurat bort når han flytter for seg selv. Sansynligvis blir det dyrere.

Skrevet

Her fikk ikke 16-åringen flytte for å gå på skole da vi ikke hadde råd. Slik er livet...

Anonymkode: 92ede...139

Skrevet

Feks brønnteknikk har de bare noen få plasser i landet. Broren min flytter fra sunnmøre til bergen som 16 åring for å gå det. Han bodde i kollektiv. Ble litt drikking, men ikke mye siden det er et krevende år:) 

har dere ikke råd burde dere faktisk ikke latt han søkt i det hele tatt. Men om det står på at dere er kresne på hvilket kollektiv dere finner burde dere la han velge og stole på han

Skrevet

Ungdommer kan ta opp lån for å gå videregående, men siden sønnen din ikke er 18 år og myndig kan han ikke ta opp lån.

Da må evt dere foreldre ta opp lån for han. Alle disse problemstillingene angående bolig og økonomi burde dere ha tenkt på før. Dere burde ha funnet ut hvor mye kan få i stipend, og gått innpå ulike sider for boliger for å sjekke hvor mye en hybel i Bergen koster.

Anonymkode: ba493...b24

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må han ta opp studielån i tillegg. 

Men husk at dere foreldre har forsørgelsesplikt frem til han er ferdig på videregående, så det er bare å snu budsjettet deres på hodet for å finne penger til gutten, når dere først har bestemt at Bergen, som er snytdyrt, er greit. Hadde han valgt skole på et mindre sted hadde hybel vært billigere og han hadde hatt mulighet til å få seg deltidsjobb ved siden av skolen. Men det kan han bare glemme, da studentene stikker av med alle de jobbene.

Anonymkode: fd924...57bn 

Ingen skal snu seg rundt fordi en ungdom velger.Vi er mange forelder som et i denne situasjonen. Min valgte p bo hjemme da videregående var aktuelt.  Skulle jeg ha måttet betalt ekstra så hadde jeg tiltet. Ikke alle har økonomi til å støtte. Her hadde tenåringen 1 åe igjen på videregående. Jeg mistet barnetrygd,barnebidrag og skstteklase 2. Jeg gikk på aap. Vi gikk rett i,  men f... for tøft. 

Anonymkode: d46b2...136

Skrevet

Dersom han skal gå en linje det er få av i landet så er det kanskje andre i klassen i samme situasjon? Hva med å kontakte skolen å høre om de vet om noen som leier ut til elever eller elevkollektiv? 

Det må jo bare bli kollektiv. Min erfaring er at de eldre gjerne tar seg litt ekstra av de mindre og er en støtte selv om det kanskje innebærer litt drikking. Men hey, drikking skjer på vgs uansett altså.

Anonymkode: 187ab...c12

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Det er sant som det står. Jeg ble tatt på senga i fjor høst pga dette. Fikk først beskjed på vårparten om at alt vill bli dekket av lån og stipend. Søkte deretter skoleplass og like før oppstart fikk vite at man ikke kunne søke lån til en 16 åring pga forsørgerplikten. Om det ble nye regler eller om jeg ble feilopplyst vet jeg ikke. Heldigvis får jeg farsbidrag for henne så med farsbidrag, barnetrygd, bortebostipend og enda litt så gikk det akkurat. Vi har ikke god råd, har tre barn og leier lite hus men det gikk. Uten farsbidraget hadde jeg ikke hatt råd til å sende henne til den skolen. Vi kunne jo ikke bodd på gata for å sende henne på skole heller. Eller å si opp barnehageplassen til de andre to. Privatskole med husly og mat koster og det er da tydeligvis ikke for hvermannsen. Men har man råd så er det verd det. Motivasjonen hennes  hadde vært på bunnivå på vanlig skole og i nærområdet. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i Bergen, da det er en kommune praktisk talt uten borteboere på videregående.

Bergen har mange borteboere. Ts, jeg kan en del om dette, men får ikke svart ordentlig før om et par dager. Kan du kanskje si hvilken skole det er snakk om, evnt område i Bergen?

Anonymkode: 2542c...368

Skrevet
13 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det er sant som det står. Jeg ble tatt på senga i fjor høst pga dette. Fikk først beskjed på vårparten om at alt vill bli dekket av lån og stipend. Søkte deretter skoleplass og like før oppstart fikk vite at man ikke kunne søke lån til en 16 åring pga forsørgerplikten. Om det ble nye regler eller om jeg ble feilopplyst vet jeg ikke. Heldigvis får jeg farsbidrag for henne så med farsbidrag, barnetrygd, bortebostipend og enda litt så gikk det akkurat. Vi har ikke god råd, har tre barn og leier lite hus men det gikk. Uten farsbidraget hadde jeg ikke hatt råd til å sende henne til den skolen. Vi kunne jo ikke bodd på gata for å sende henne på skole heller. Eller å si opp barnehageplassen til de andre to. Privatskole med husly og mat koster og det er da tydeligvis ikke for hvermannsen. Men har man råd så er det verd det. Motivasjonen hennes  hadde vært på bunnivå på vanlig skole og i nærområdet. 

Antakeligvis ble du feilinformert. Dette er ikke uvanlig i slike sammenhenger. Mye rart og motstridende man får beskjed om, så det fordrer at man kjenner til reglene og vet hva man har krav på og ikke dessverre. Godt det ordnet seg da. :)

Anonymkode: 3fa03...6ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...