Gå til innhold

Brun saus

@lfa

Anbefalte innlegg

Er det noen som har oppskrift på en ekstraordinær god brun saus?

Ikke bare en helt vanlig, men en man ikke glemmer så lett....? icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt man bruker brun saus til, egentlig...

Men har du en som passer best til en spesiell rett, så tar jeg gjerne i mot den også icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen spesiell oppskrift jeg bruker, men jeg bruner smøret/margarinen litt før jeg har i melet. Dette brunes til ønsket nyanse, så sper jeg på med vann. Dette er grunnoppskriften min.

Utover det tilsetter jeg lys buljong og smaker til med krydder.

Hvis jeg skal ha en brun saus til viltmat, pleier jeg å tilsette litt brunost, tyttebærsaus og litt fløte. Man tar det man har!

Syns sausen blir best om det får koke lenge.

Håper du får nytte av dette..

Hilsen TBee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, TBee har sagt det. Jeg kan føye til at istedet for å brune veldig mye kan bruke sukkekulør for å gi passelig brun farge på sausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sausen smake virkelig godt, er det kraften eller buljongen det kommer an på. Kraftbein får du veldig rimelig hos slakteren. Brun beinet litt i stekeovnen på høyeste varme sammen med løk, før du koker. Bruk gjerne flere rotgrønnsaker. Skum av. Etter 1-2 timer siler du av kraften og reduserer til den har fått ønsket styrke. Bruker du denne kraften i stedet for lys buljong i TBee sin fremgangsmåte, er du garantert suksess!

Brunost i sausen er ikke min favoritt, jeg bruker heller ørlite solbærsirup samt tørket, knust traktkantarell. Det bidrar også til mørk farge. Hvis du ikke liker å ha små svarte biter med sopp i sausen, tar du heller og tilsetter den tørkede soppen (ikke knust) når du koker kraft.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke noen kjøkkenskriver av rang, men får alltid skryt av min brunsaus.

Jeg bruner alltid melet, blir kraftigere og bedre smak enn å bruke sukkerkulør synes jeg. Videre bruker jeg alltid kraften av det kjøttet jeg skal ha sausen til. Hvis du skal bruke den til pølse eller kjøttkaker, er jo dette litt vanskelig, da bruker jeg vann og buljongterning. Avhengig av kjøttet bruker jeg og tilsette noen skiver brunost eller litt fløte, gir fyldig og god saus. La gjerne en løk koke med sausen, for som tidligere nevnt her inne, jo lengre jo bedre icon_smile.gif

Smak deg frem med krydder underveis, og lykke til uansett!

Klem fra Nita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skal gi deg et godt tips. Du bruner mel og smør til passende farge og tilsetter deretter kjøttkraft, gjerne laget av kraftben. Men så kommer min lille hemmelighet: Litt sukker og litt salt + ørlite grann sitronsaft, da får du virkelig frem smaken. Det skal nemlig være syre i en hver saus, derfor sitronsaften. En annen lur ingrediens er Timian, det fremhever smaken, bare prøv !! icon_smile.gif

Og skulle sausen bli for salt, så hiver du oppi en skrellet potet, den vil da trekke til seg saltet icon_smile.gif

Lykke til.

Pludre12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode svar icon_smile.gif

Jeg har jo fra før av benyttet både kraft, buljong og krydder av diverse slag.

Sukker og sitronsaft var nytt, derimot. Takk Pludre, skal prøve det! icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne har en liten flaske ved siden av komfyren. Den inneholder noe som heter fond - tror det er innkokt kjøttkraft. Hun tilsatte litt av dette i kjøttkakesausen og den ble skikkelig god.

Jeg vet dessverre ikke hvor du får kjøpt det og hun hadde fått det i gave.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avonlea

Hei Pludre

Jeg visste ikke at det skulle være syre i enhver saus som du skriver.

Av hvem eller hvor har du lært dette?????

Eneste sausene jeg bruker syre i er bearnaise og løksaus. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Celine

Jeg har lært det av en bekjent som er kokk, også tror jeg vi lærte det på kokkeskolen da jeg gikk der. Det er for å få frem smaken på sausen, og det gjelder uansett saus, spesielt brune sauser. Sukker er like viktig, ikke mye, men litt. Og timian er veldig godt i brune sauser.

Klem fra Pludre icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det stemmer som Pludre sier:

All mat bør smakes til med syre (sitron, eddik, vin etc) for å balansere smaken.

Hvis nødvendig kan man bruke ørlite sukker for å få en litt fyldigere/rundere smak også.

...kokken har talt!!!! icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, nå skal jeg avsløre min eksklusive hemmelighet.....

Når jeg har smeltet smøret og hatt i melet, tilsetter jeg en terning hønsekjøttkraft. Dette lar jeg brunes sammen med meljevningen til det blir brunt nok. Så tilsetter jeg 5 dl vann og lar dette koke i ca 20 min.

Grovkvernet pepper og evt. litt sjy fra det kjøttet som jeg steker, og 1 dl matfløte. La så dette koke i 10 min.

Og du får garantert en perfekt saus hvær gang.

Jeg har alltid fått kjempe god kritikk for mine brune sauser. Og til og med kokken på den restauranten som jeg jobber i, bruker min oppskrift...

Lykke til. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avonlea

Hei Pludre

Vel det er totalt ukjent for meg, jeg lærte aldri det hverken på kokkeskolen eller i mine to år som lærling.

Vel vel man lærer så lenge man lever.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvordan i svarte #¤%&¤ får dere sausen til å bli klumpefri????

Når jeg bruner smør og mel og skal spe med væske, får jeg alltid klumper!

HHrrrmmmfff... Posesaus lenge leve!

(Mener egentlig ikke det da, hjemmelaget er jo mye bedre... Men når jeg ikke får det til så... icon_rolleyes.gif )

Silje icon_razz.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brun saus laget fra grunnen av med skikkelig brunet hvetemel og kraft er bra. Men har du stekt, brunet, gjerne opphakket løk i sausen, setter det en ekstra god smak på sausen.

Lykke til!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje,

Klumpefri saus får jeg alltid med denne metoden:

Når du har brunet smør og mel, så tilsett bare litt av væsken og rør som besatt (hvertfall ganske kraftig) til det blir en tykk grøt. Spe så med litt og litt av væsken og rør skikkelig ut mellom hver gang. Poenget er at konsistensen må være så tykk etter at du sper første (eller andre) gang slik at det blir nok "motstand" til at du får rørt ut klumpene.

Skulle dette mot formodning ikke gi deg en glatt saus icon_eek.gif så fortell om det, for da må det være forklaringen min det er noe i veien med icon_wink.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumpefri saus får du enkelt ved å bruke en stavmikser.. eller å røre som besatt.

Jeg bruner mel og smør, tilsetter god buljong, litt sukker, en dæsj med rømme eller fløte og synes at den blir ganske god. Ellers er jeg en fan av pose-sauser også. Bare "pynt litt på den med rømme eller fløte og kanskje litt sukker der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Kunne ikke dy meg for å svare på dette med klumpefri saus !! Skal gi dere et par gode tips !! icon_smile.gif

1. Brun mel og smør, men lag ikke tjukk grøt, da er dere garantert klumper. Lag heller en tynn velling/grøt og rør HELE tiden mens dette bruner. Veien er ikke lang fra brunet til svidd icon_eek.gif, og blir den svidd er det bare å begynne på nytt igjen !!

2. Det dere måtte finne på å spe med, det være seg kraft,vann eller melk, varm dette opp FØR dere sper med det, da unngår dere mange klumper. icon_biggrin.gif

3. Og det viktigste av alt er å ta kjelen vekk fra varmen når dere sper sausen. Dette er kjempeviktig ! icon_eek.gif

4. Og sist men ikke minst, la sausen koke hverfall 10 minutter for å få vekk all melsmak. Mange får også vondt i magen hvis sausen ikke er skikkelig kokt, pga. hvetemelet ikke får svelle skikkelig i sausen før det blir spist !! icon_biggrin.gificon_biggrin.gif

Bare noen små tips fra meg, og håper dere gir tilbakemeldinger på hvordan det gikk !!

Pludre, hobbykokk og bussjåfør icon_biggrin.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...