AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Hei! Er det noen veterinærer her som kan fortelle meg hva de tjener? (Eller som kjenner noen) Er arbeidsmulighetene gode hvis man ønsker å jobbe med gårdsdyr som hest og kyr? Ønsker å bo i Akershus. Det er ingenting jeg mer vil jobbe som enn veterinær, spesielt siden jeg vil ha småbruk/gård, men er litt redd at lønnen er så lav som det jeg har hørt... Samtidig kan jeg ikke skjønne at veterinærer kan tjene så dårlig når det er 6-års utdannelse Anonymkode: 3e9f7...c75
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #2 Skrevet 11. august 2017 Når du utdanner deg som veterinær kan du velge mellom flere spesialiseringer. Om du ønsker å jobbe med kyr og hest, må du velge mellom hest og produksjonsdyr. Det er ikke dårlig lønn. Søsteren min har gått produksjonsdyrspesialiseringen, og jobber nå som distriksveterinær i en meget landlig kommune. Hun tjener godt over 700 000. Men om du absolutt ønsker å bo i Akershus må du nesten se på hvor lett det er å få jobb... Jeg vil tro det er adskillig lettere om du velger produksjonsdyr enn hest. Søsteren min måtte flytte for å få seg jobb. Så om du absolutt vil bo ett sted, og det i tillegg er et populært sted å bo, så kan du slite med å få deg jobb. Anonymkode: ece07...0c0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #3 Skrevet 11. august 2017 Om du jobber med produksjonsdyr, kan lønna være ganske god. Gjerne fra 6-7k og oppover. Men - det er ofte mye pga vaktjobbing, mange arbeidstimer i uka + man er selvstendig næringsdrivende, med alt det fører med seg. Det er ikke så vanskelig å få jobb innen stordyr, men du må regne med å flytte på deg, og det er gode sjanser for at det vil bli veldig tøft å gå jobb i Akershus. Lønna innen smådyr er dessverre svært ofte under enhver kritikk, og står på ingen måte i forhold til utdanningen og oppgavene/ansvaret. Du finner tariffavtalen hvis du søker etter den. Det som står der er minstelønn. Mange får ikke det engang, siden tariffavtalen ikke er gjort gjeldende på klinikken hvor de jobber, og klinikken "har ikke råd" til å lønne bedre (les: elendig økonomisk styring). Anonymkode: 5d6f5...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2017 #4 Skrevet 11. august 2017 Jeg jobber ikke som veterinær lenger, så lønna mi er ikke så interessant for deg. 😃 Anonymkode: 5d6f5...ea6
Gjest Anthrax Skrevet 11. august 2017 #5 Skrevet 11. august 2017 Enten så blir du veterinær og følger drømmen, eller så dropper du det. Det er ikke et yrke hvor man tjener fett, det er sikkert. Er veterinær.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #6 Skrevet 12. august 2017 Du lever mye for jobben som veterinær, men medden riktige innstillingen er det også en givende jobb. Selv sluttet jeg etter noen år, da jeg ble lei av vakter og dårlig lønn, og følte jobben dominerte livet for mye. Men dette er jo individuelt. Anonymkode: 5f00d...ffe
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #7 Skrevet 12. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du lever mye for jobben som veterinær, men medden riktige innstillingen er det også en givende jobb. Selv sluttet jeg etter noen år, da jeg ble lei av vakter og dårlig lønn, og følte jobben dominerte livet for mye. Men dette er jo individuelt. Anonymkode: 5f00d...ffe 19 timer siden, Anthrax skrev: Enten så blir du veterinær og følger drømmen, eller så dropper du det. Det er ikke et yrke hvor man tjener fett, det er sikkert. Er veterinær. Tusen takk for svar! Jeg ønsker å ha en liten gård med hester og kanskje noen sauer eller andre dyr, og drømmen har alltid vært å ha dyrlegekontor utenfor huset... (dyrlegen her jeg bor har kontoranneks rett utenfor huset og har stall med mange hester) Men jeg vet ikke hvor realistisk det er. Det er vel mest vanlig for veterinærer å være selvstendig næringsdrivende? Anonymkode: 3e9f7...c75
Gjest Anthrax Skrevet 12. august 2017 #8 Skrevet 12. august 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg ønsker å ha en liten gård med hester og kanskje noen sauer eller andre dyr, og drømmen har alltid vært å ha dyrlegekontor utenfor huset... (dyrlegen her jeg bor har kontoranneks rett utenfor huset og har stall med mange hester) Men jeg vet ikke hvor realistisk det er. Det er vel mest vanlig for veterinærer å være selvstendig næringsdrivende? Anonymkode: 3e9f7...c75 Veterinær er en livsstil. Belag deg på lange dager, dårlig lønn, eiere som er helt på jordet... ++++ Men, hvis du virkelig vil bli veterinær, så gjør du det. Vi koser ikke med kattunger hele dagene, tvert imot. Knallhard jobbing, overtid, krevende kasuser, død, akuttsaker... Men mye glede også. Jeg elsker jobben jeg gjør, både de gode og de dårlige tidene. Man jobber enten på klinikk eller kjører rundt selvstendig, det er helt opp til markedet der du bosetter deg og hva du ønsker å gjøre/får til.
Ruccula Skrevet 12. august 2017 #9 Skrevet 12. august 2017 Jeg drømte også alltid om å bli veterinær. Gjør på en måte fortsatt det, siden dyr er min store interesse og lidenskap. Grunnen til at jeg valgte å ikke følge min drøm var eierene. Leger gjør alt i deres makt for å redde en pasient.. En veterinær kan kun gjøre det eieren gidder å betale for. Du kan som veterinær risikere å måtte avlive friske dyr pga eier, eller dyr med ufarlige små skader pga eier. Det hadde jeg aldri taklet! Stå der å avlive en 2 år gammel hund som lett kunne blitt frisk med riktig hjelp!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #10 Skrevet 12. august 2017 På 11.8.2017 den 12.11, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ikke som veterinær lenger, så lønna mi er ikke så interessant for deg. 😃 Anonymkode: 5d6f5...ea6 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du lever mye for jobben som veterinær, men medden riktige innstillingen er det også en givende jobb. Selv sluttet jeg etter noen år, da jeg ble lei av vakter og dårlig lønn, og følte jobben dominerte livet for mye. Men dette er jo individuelt. Anonymkode: 5f00d...ffe Er det slik at dere omskolerte dere og gikk innenfor en helt annen retning? Anonymkode: 1ad5d...e23
Gjest GT-R Skrevet 12. august 2017 #11 Skrevet 12. august 2017 Jøss, trodde dyrleger tjente så bra jeg. På utdanning.no står det jo en oversikt og gjennomsnittlig lønn for hvert yrke.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #12 Skrevet 12. august 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det slik at dere omskolerte dere og gikk innenfor en helt annen retning? Anonymkode: 1ad5d...e23 Forsker innenfor et annet fagområde. Anonymkode: 5d6f5...ea6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #13 Skrevet 12. august 2017 33 minutter siden, Ruccula skrev: Jeg drømte også alltid om å bli veterinær. Gjør på en måte fortsatt det, siden dyr er min store interesse og lidenskap. Grunnen til at jeg valgte å ikke følge min drøm var eierene. Leger gjør alt i deres makt for å redde en pasient.. En veterinær kan kun gjøre det eieren gidder å betale for. Du kan som veterinær risikere å måtte avlive friske dyr pga eier, eller dyr med ufarlige små skader pga eier. Det hadde jeg aldri taklet! Stå der å avlive en 2 år gammel hund som lett kunne blitt frisk med riktig hjelp! Sånn er det... hadde du blitt veterinær, hadde du lært deg å takle det gjennom utdanning og praksis. Anonymkode: 5d6f5...ea6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #14 Skrevet 12. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg ønsker å ha en liten gård med hester og kanskje noen sauer eller andre dyr, og drømmen har alltid vært å ha dyrlegekontor utenfor huset... (dyrlegen her jeg bor har kontoranneks rett utenfor huset og har stall med mange hester) Men jeg vet ikke hvor realistisk det er. Det er vel mest vanlig for veterinærer å være selvstendig næringsdrivende? Anonymkode: 3e9f7...c75 For de som jobber med stordyr er det absolutt vanligst å være selvstendig næringsdrivende ja. Anonymkode: 5d6f5...ea6
Ruccula Skrevet 12. august 2017 #15 Skrevet 12. august 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det... hadde du blitt veterinær, hadde du lært deg å takle det gjennom utdanning og praksis. Anonymkode: 5d6f5...ea6 Jo men akkurat derfor valgte jeg å ikke bli det. Jeg er for glad i dyr til å ønske å jobbe i et yrke der jeg måtte ta unødvendige liv. Hadde blitt dønn ulykkelig Det jeg kunne ha gjort var å videreutdanne meg innen kiropraktikk eller rehabilitering på hund feks. Da hadde jeg sluppet unna avlivninger
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #16 Skrevet 12. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forsker innenfor et annet fagområde. Anonymkode: 5d6f5...ea6 Så det var en ganske grei overgang? Anonymkode: 1ad5d...e23
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #17 Skrevet 12. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så det var en ganske grei overgang? Anonymkode: 1ad5d...e23 Ja, det har gått veldig fint. Jeg har en annen bakgrunn enn de andre, og jeg får positive tilbakemeldinger på nettopp det. Anonymkode: 5d6f5...ea6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #18 Skrevet 12. august 2017 1 time siden, Ruccula skrev: Jo men akkurat derfor valgte jeg å ikke bli det. Jeg er for glad i dyr til å ønske å jobbe i et yrke der jeg måtte ta unødvendige liv. Hadde blitt dønn ulykkelig Det jeg kunne ha gjort var å videreutdanne meg innen kiropraktikk eller rehabilitering på hund feks. Da hadde jeg sluppet unna avlivninger Poenget mitt var at jeg kjenner flere som var som deg, men som likevel valgte å bli veterinær. Det har gått fint - man modnes og lærer på veien. Men er man veldig glad i dyr, kan det jo være like greit å ha dyr som hobby, og heller gjøre noe annet på jobb. 😉 Anonymkode: 5d6f5...ea6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #19 Skrevet 12. august 2017 2 timer siden, GT-R skrev: Jøss, trodde dyrleger tjente så bra jeg. På utdanning.no står det jo en oversikt og gjennomsnittlig lønn for hvert yrke. Det er mange som tror det, men det er dessverre ikke slik. Statistikken dras opp av flere grupper: - veterinærer som jobber med fisk - stordyrveterinærer - men de er selvstendig næringsdrivende, så egentlig blir det feil å regne deres inntekt på lik linje som lønnsinntekt - veterinærer med lang ansiennitet (20+, ofte i ledende stillinger/eier egen klinikk etc) Virkeligheten er en helt annet for relativt nyutdannede smådyrveterinærer, dessverre. Noe den begredelige minstelønnstabellen tydelig viser. Anonymkode: 5d6f5...ea6
Ruccula Skrevet 12. august 2017 #20 Skrevet 12. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt var at jeg kjenner flere som var som deg, men som likevel valgte å bli veterinær. Det har gått fint - man modnes og lærer på veien. Men er man veldig glad i dyr, kan det jo være like greit å ha dyr som hobby, og heller gjøre noe annet på jobb. 😉 Anonymkode: 5d6f5...ea6 Det var det jeg også tilslutt konkluderte med... Selv om jeg mange ganger har lurt på om jeg valgte rett eller galt. Akkurat nå er jeg en av disse som prøver å være best mulig hundeeier som går an å være. Og det er veldig hyggelig når veterinæren kommenterer akkurat det :). Det må jo være hyggeligere å være veterinær når man har kunder som gjør det som er best for dyret og betaler alt for alt veterinæren ønsker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå