Gå til innhold

Vil trekke for gardiner/persienner på kjøkkenet, tør ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vel blitt sånn at om du har gardiner trukket for hele dagen er det bekymringsverdig. Har du ikke lue på ungen mens du går bort mot bilen er det også "farlig", går du på butikken med unger og handler inn Grandiosa, så vil det også være tvil om "får ikke barna noe annet"? Osv osv. Vet ikke, er det bare meg eller er det blitt sånn at man må alltid tenke litt på hva andre ser og hører når det gjelder deg som forelder? Alltid når jeg er i lag med ungene mine passer jeg på at de er godt kledd, velstelt inkludert meg selv, osv. Fordi jeg er redd for at noen vil sende en bekymringsmelding til barnevernet. Føler det er så lett å få en melding på seg for tiden! Alle skal blande seg og "vise sin bekymring" av hver minste ting. Føler ikke jeg kan slappe av lenger! Ikke i mitt eget hjem engang. Går jeg ikke ut på to dager (barnet er under 1 år) så er jeg redd naboene begynner å lure på om jeg isolerer meg. Overreagerer jeg eller er det flere som tenker slike tanker når dere er foreldre?

Anonymkode: 6a261...5a8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh. Jeg stenger gardiner og persienner mot sola og lukker gardiner og persienner på bad og kjøkken når det mørkner fordi jeg ikke vil bo på utstilling. Om barnevernet kommer for å spørre hvorfor gardinene er trukket for, så skal jeg le og lukke døra. For det vil ikke skje. 

Anonymkode: be8b7...0f2

• Liker 38
Skrevet

Er bare tull å være redd for barnevernet!

Anonymkode: 66e97...bc7

• Liker 12
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Jeg stenger gardiner og persienner mot sola og lukker gardiner og persienner på bad og kjøkken når det mørkner fordi jeg ikke vil bo på utstilling. Om barnevernet kommer for å spørre hvorfor gardinene er trukket for, så skal jeg le og lukke døra. For det vil ikke skje. 

Anonymkode: be8b7...0f2

Problemet er at du kan ikke bare le og lukke døra, for de har plikt til å undersøke om noen har meldt bekymring. 

Men enig i at folk er litt hysteriske. I mitt nabolag er det noen unger som legger seg i 21 tiden istedenfor 19 tiden som er "obligatorisk" leggetid for alle norske unger.  Er flere av naboene som har kommentert det (til meg også), og snakker om hvor "grusomt" det må være for ungene og at de MÅ bli utrolig grinete osv. Er vel ikke lenge før noen tar en telefon. 

Anonymkode: c1b8c...42d

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg synes det er helt sykt hvordan enkelte ting har blitt. Det er så mye hysteri rundt barn at man nesten ikke tør å få barn. Tror mange ting var bedre før 2000-tallet. ALT man gjør er feil nå uansett hva man gjør.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel blitt sånn at om du har gardiner trukket for hele dagen er det bekymringsverdig. Har du ikke lue på ungen mens du går bort mot bilen er det også "farlig", går du på butikken med unger og handler inn Grandiosa, så vil det også være tvil om "får ikke barna noe annet"? Osv osv. Vet ikke, er det bare meg eller er det blitt sånn at man må alltid tenke litt på hva andre ser og hører når det gjelder deg som forelder? Alltid når jeg er i lag med ungene mine passer jeg på at de er godt kledd, velstelt inkludert meg selv, osv. Fordi jeg er redd for at noen vil sende en bekymringsmelding til barnevernet. Føler det er så lett å få en melding på seg for tiden! Alle skal blande seg og "vise sin bekymring" av hver minste ting. Føler ikke jeg kan slappe av lenger! Ikke i mitt eget hjem engang. Går jeg ikke ut på to dager (barnet er under 1 år) så er jeg redd naboene begynner å lure på om jeg isolerer meg. Overreagerer jeg eller er det flere som tenker slike tanker når dere er foreldre?

Du er nok ikke alene! Hvis barna roper høyt/skriker/leker vilt så tenkes det nok av mange at naboene tror noe er galt.

Hørte om en som sendte bekymringsmelding til barnevernet da hun så en annen forelder bære barnet uten lue på seg om vinteren. Kunne jo hende de var på vei inn i en varm bil? 

På butikken synes nok mange spesielt synd på de barna som har Grandiosa i handlevognen. 

Anonymkode: eaef0...5cd

Skrevet

Vel, jeg tenker mitt når folk lever bak forantrukne gardiner eller persienner. Spesielt på lyse dagen, og man så godt som aldri ser en gløtt på et vindu eller en matte som blir ristet...

Anonymkode: a1b94...b6a

• Liker 2
Skrevet

Jeg hater 1) sollys som skinner gjennom vinduet og 2) innsyn. Dette er viktigere for meg enn hva andre måtte tenke. Generelt sett  er jeg ikke spesielt begeistret for slarvekjerringer/-gubber som trekker slike latterlige konklusjoner heller, så jeg kunne aldri ha funnet på å leve livet mitt etter dem. Jeg er generelt sett en person som bryr seg mye om hva andre tenker om meg. Dette, derimot... 

Anonymkode: b3eb5...b2c

• Liker 13
Skrevet

Nei, sånn har det ikke blitt, og ja, det er nok bare deg. 

Jeg trekker for gardinene mine når jeg ønsker det, handler ikke grandiosa fordi det smaker vondt, tar på barna lue så de ikke skal fryse på ørene (eller lar være, hvis de ikke kommer til å fryse), syns det er viktig at ungene ER velstelte hvis du tenker på hygiene, noen ganger vil jeg at de skal SE velstelte ut (hår, pene klær), selv ønsker jeg å se nogenlunde ok ut (men det har blitt nedprioritert en del i det siste), men jeg gjør meg som regel mye mer flid med utseende når jeg IKKE er sammen med barna mine. 

Jeg (og sikkert du og alle mann) må ikke alltid tenke på hva andre skulle tro og mene om mitt alldeles ordinære liv, at noen skulle bry seg om meg og min mann og våre barn tror jeg ikke. Vi er 100%vanlige. Jeg tenker aldri på barnevernet, og har ingen grunn til å tenke på dem eller være redd dem. 

Gå ut av huset eller bli hjemme bør du gjøre for din og barnets skyld, ikke naboene. Du burde komme deg mer ut, snakke med andre foreldre og se hva som er normalt, ikke henge på kg og lese skremselspropaganda og tull. 

Du overreagerer veldig, dvs, det er ingen ting å reagere på. Det er bare i ditt hode, folk "får ikke melding på seg hele tiden". Har du et barn under ett år, passer man på at barnet er godt kledd, men ikke på grunn av naboen eller barnevernet. Det er helt helt feil fokus. Vet du at barnet ditt har det bra, så vet du det. Naboene kunne sikkert ikke brydd seg mindre.

Anonymkode: 9fea5...fb8

• Liker 22
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg tenker mitt når folk lever bak forantrukne gardiner eller persienner. Spesielt på lyse dagen, og man så godt som aldri ser en gløtt på et vindu eller en matte som blir ristet...

Anonymkode: a1b94...b6a

Jeg har hatt gardinene trukket for i 4 år nå. Jeg bor slik at mange av naboene kan se rett inn til meg og det er jeg ikke interessert i. Liker heller ikke å ha sterk sol inn i stua når jeg er hjemme og slapper av. Naboene mine må tro jeg er klin sprø ettersom de ikke får snoke på meg. :laugh:

Anonymkode: 14a9a...44f

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes du overreagerer. Jeg er mye inne med gardinene nede pga sol. Kjøper hva jeg vil på butikken. Men jeg er også lagd slik at jeg driter i hva andre mener. I et land som dette hvor alle mener noe om alle er det en viktig egenskap. 

• Liker 2
Skrevet

Normale folk tenker ikke slik. Dette er jo paranid og aldeles absurd. 

Sikker på at det må ligge noe mer bak som ikke er nevnt. 

• Liker 18
Skrevet

Vi var bortreist tre måneder i barselperm med gubben. Dro for gardinene når vi reiste bort. Kom hjem til meget høyt gress i hagen vi klipte når vi kom hjem. Dagen etter ringte det på døra. Barnevernet hadde vært hos oss flere ganger( ikke ringt eller sendt brev) på bakgrunn av bekymringsmelding pga hvordan det så ut på utsiden.De inviterte seg med eller mindre inn selv og kommenterte raskt hvordan det var hos oss.  Vi hadde bagger i gangen og det var jo ikke rydding når man pakker ut etter tre måneder..... de plukket på størrelse på stua og lekeplass(!) og nærmest alt de kunne finne på. Ble sjokkert over hvordan de oppførte seg. Fikk en beklagelse fra ledelsen senere og saken henlagt. 

Ren galskap. Flyttet ganske raskt fra det nabolaget. Hører med til historien at vi hadde et homofilt vennepar på besøk på grillfest og der en av naboene kikket og kommenterte uhyggelig. Mye rare mennesker der ute

• Liker 7
Skrevet

TS. Gjør hva du vil med gardinene. Det er du som bor der.  :tommel:

Nattrangler, ja det er virkelig mange rare folk der ute. Har opplevd rare naboer selv, men dem må man drite i for ellers vinner de.

Skrevet

Har direkte innsyn fra gaten på kjøkkenet, har samme tanker som deg om at det ser så stusselig ut å ha de dratt ned. Har kjøpt sånn persienne som kan dras både ned og opp både fra under og over siden, om det ga noen mening? Altså kan jeg ha 40 cm åpning på toppen av vinduet hvor det ikke dekkes til, kun dekker nederst 3/4 av vinduet fks :)  Og synes det er rart at folk her sier at det er tull å være redd for bv i slik grad, de har nok ikke fått falske bekymringmeldinger av fæle naboer før. Opplevde nesten det samme som ei over her gjorde. Hadde vært avgårde over lenger periode og kom hjem til flere anklagende brev med spørsmål om hvorfor jeg ikke åpnet når de banket på. Ikke hadde de forsøkt å ringe heller...

Anonymkode: 6e79d...61c

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk tenker eller snakker om. Jeg har alt på mitt tørre så jeg bekymrer meg ikke en døyt for bv besøk. Hadde de kommet hadde jeg med glede vist at barnet mitt har det bra. De hadde nok aldri kommet igjen.

Folk som er då over paranoid må enten være ekstremt usikre på seg selv og sine omsorgsevner eller så er det nok en grunn for at de ikke vil ha bv besøk. Vet man st barnet har det bra og en en er en god omsorgsperson så er det ikke noe å bekymre seg om.

Skrevet

Ditt problem ligger nok mer i gaten paranoia og katastrofetanker. Grandiosa, gardiner og ute-tid er nok det minste problemet ditt......

Anonymkode: 27047...bb5

• Liker 11
Skrevet

Noen naboer bryr seg med alt. Når vi flyttet hit med barna fikk vi tidlig beskjed om hva som var akseptabelt og ikke i deres nabolag. Dette involverte bla. gardiner som skulle åpnes om morgenen, det skulle se sånn og sånn ut ute og div. Fikk også komm. på hvorfor vi aldri hengte ut sengetøyet etter vask og om vi ikke visst at sengeklærne måtte byttes hver uke. 

Anonymkode: febe4...c9c

• Liker 2
Skrevet

I sommer har stortsett persienner og lammeller vært trukket for. Døra har vært åpen sammen med vinduene. Har jo vørt grådig varmt her vi bor.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er slik!

Joda, det er en del tullete bekymringsmeldinger, absolutt! Men man kan da ikke gå rundt og bekymre seg for alt man gjør like vel!?!

Her har jeg ene lamellen for konstant, kjøper hva jeg vil på butikken, og lever som vi vil rett og slett! Det er klart jeg hadde syntes det var fryktelig kjipt om barnevernet plutselig sto på døra, men det får man bare tåle.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...