Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lukter litt på mulighetene for å studere ambulansefag. Jeg tror virkelig dette kunne vært noe for meg! Jeg antar arbeidsdagene i perioder kan bli lange, og at man må regne med å jobbe ofte og mye i helger og offentlige helligdager.
Er det vanlig å avspasere i dette yrket? Er jobbmarkedet fullt, eller er det fremdeles behov for nyutdannete ambulansearbeidere? Evt paramedics?
Jeg blir veldig glad om noen vil dele litt av sin erfaring med yrket :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En i familien jobbet i ambulansen for lenge siden. Det jeg fikk med meg er at man bør ha en god fysisk form da man kan risikere å måtte løpe langt for å nå fram til folk i nød. Kan anbefale deg å planlegge en tur til en Åpen Dag på f.eks. HiOA eller andre plasser der de har paramedic (på våren). Har du tatt en titt på denne nettsiden? https://ambulanseforum.no/

Anonymkode: 346ec...8db

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg virkelig og ta paramedic, evt. sykepleie hvis paramedic ikke er aktuelt. 

Fagutdannelsen i ambulansefag er på vei ut. Den skal fases ut fordi den ikke fungerer - så du bør tenke langsiktig å ta paramedic :) 

Anonymkode: 3c579...d89

Skrevet

Jeg vet om en som jobbet i ambulansen i en større by før. Han gikk yrkeslei etter hvert, ble bitter på ungdom som tok overdose, han fortalte meg om en ung gutt han hadde dratt til for n'te gang som hadde forsøkt å ta sitt liv for n'te gang med overdose, samtidig som han er ute og må hjelpe denne gutten så får han beskjed om at at en unge, et lite barn, holder på å omkomme. Han var bitter fordi denne unge gutten opptok ressurser når han bare burde ha blitt liggende og fått dø. Han jeg kjenner ble bitter på slike ting. Du blir yrkesskadet. I tillegg har politiet ikke den respekten for ambulanser lenger som de hadde før. De kan få for seg å vinke inn og stoppe en ambulanse i utrykning bare for å sjekke at alle papirer er på plass. Mens liv og helse står på spill. Men det gir de blaffen i, de vil bare sjekke at alle papirer er i orden.

Anonymkode: ac633...2b5

Skrevet

God fysikk, løsningsorientert, bevare roen i ekstremt pressede situasjoner er nok aller viktigst. Men det aller viktigste er nok psyken din. At du ikke lar deg knekke av å finne en hengt 11-åring som i tillegg har skjært opp begge armene. 

Min onkel er ambulansearbeider og han skriker i søvne over ting han har opplevd i jobben. Endte med at han måtte gi seg da han ikke taklet mer (har ingen psykiske sykdommer, aldri vist noen form for psykisk svakhet utover at han nå sliter etter 35 år i et slikt yrke).

Anonymkode: 5535a...d37

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg har politiet ikke den respekten for ambulanser lenger som de hadde før. De kan få for seg å vinke inn og stoppe en ambulanse i utrykning bare for å sjekke at alle papirer er på plass. Mens liv og helse står på spill. Men det gir de blaffen i, de vil bare sjekke at alle papirer er i orden.

Eh, nei. Bare...nei. 

Anonymkode: a917a...8ae

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

God fysikk, løsningsorientert, bevare roen i ekstremt pressede situasjoner er nok aller viktigst. Men det aller viktigste er nok psyken din. At du ikke lar deg knekke av å finne en hengt 11-åring som i tillegg har skjært opp begge armene. 

Min onkel er ambulansearbeider og han skriker i søvne over ting han har opplevd i jobben. Endte med at han måtte gi seg da han ikke taklet mer (har ingen psykiske sykdommer, aldri vist noen form for psykisk svakhet utover at han nå sliter etter 35 år i et slikt yrke).

Det er ikke de store tingene som tar på. Slikt blir du debriefet for. Det er de "små" tingene, som å komme til en mor som strigråter med et barn i armene som er blå i ansiktet og tydelig omkommet. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh, nei. Bare...nei. 

Jo du, I shit you not. Poitiet er så pass drittsekker.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke de store tingene som tar på. Slikt blir du debriefet for. Det er de "små" tingene, som å komme til en mor som strigråter med et barn i armene som er blå i ansiktet og tydelig omkommet. 

Det er helt sikkert et uendelig antall ting som kan sette seg, og dette er sikkert noe varierende. Min onkel har fortalt mange grusomme ting, både mer og mindre dramatiske - poenget var uansett at han har fått livet og nattesøvnen sin ødelagt for det. Ja, han har reddet mange liv - men det er ikke det som står i hodet på han når han legger seg.

Men ambulansefolk er uendelige viktige folk, og vi bør alle være takknemlige for jobben de gjør og at flere vil bli det. Husker selv navnet på han siste jeg var i ambulanse med, for han var så utrolig skjønn! Sa det til han også jeg da:)))))

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg virkelig og ta paramedic, evt. sykepleie hvis paramedic ikke er aktuelt. 

Fagutdannelsen i ambulansefag er på vei ut. Den skal fases ut fordi den ikke fungerer - så du bør tenke langsiktig å ta paramedic :) 

Fungerer ikke fagutdannelsen? Stiller man svakt om man går for den retningen? For det var nettopp denne veien jeg hadde tenkt til å gå. Når er den planlagt utfaset?

Skrevet

Vel, nå starter jeg på utdannelsen som ambulansearbeider om knapt en uke. Jeg lurte på mange av de tingene Ts lurer på, og derfor tok jeg kontakt med ambulanseansvarlig hos en av landets største sykehus. 

- De har absolutt behov for fagfolk (uavhengig om du er ambulansearbeider eller Paramedic) 

- Ambulansearbeider er ikke en utdanning/tittel som vil dø ut på lang tid iflg han jeg snakket med. Her var det snakk om at det muligens om 10-15 år ville bli høyere krav. Da fortalte han at man vil få muligheten til å videreutdanne seg. Dette var uansett ikke bestemt enda.

- Her i byen jobber de 24 timers skift, feks går du på jobb 07 og er ferdig 07 dagen etter. Man har to slike vakter i uken, altså 8 døgnvakter i mnd. 

- Personlig egnethet var det de vektla sterkest. Opptak for å få lærlingplass bestod av fysiske tester og intervju. 

Svigerinnen min har jobbet som ambulansearbeider i 15 år og ville aldri byttet det mot noe. Hun får se alt fra fødsel til død, og alt i mellom. Det er nok ikke for alle, men lykke til :-) 

Anonymkode: 76c27...0ba

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, Anjah skrev:

Fungerer ikke fagutdannelsen? Stiller man svakt om man går for den retningen? For det var nettopp denne veien jeg hadde tenkt til å gå. Når er den planlagt utfaset?

I fremtiden vil du gjøre det ja, du stiller sterkere med Paramedic. Fagutdannelsen skal fases ut fordi mange av ambulansearbeiderne er alt for unge i forhold til hva de skal se og gjøre, for uerfarne og lite livserfaring, de kan ikke kjøre bilen samtidig som de ikke er kompetent nok til å være bak alene i starten - noe som gir ekstra arbeidspress på den erfarne medarbeideren osv. Det jobbes kontinuerlig med å erstatte fagutdannelsen med en bachelor. 

Selvsagt, når bachelor blir et krav vil fagarbeiderne få tilbud om videreutdanning - men du vil stille mye sterkere allerede nå hvis du tar paramedic. Kravet til bachelor vil komme lenge før 10-15 år som en annen her mener. Min far jobber med akkurat dette kontinuerlig, og dette kravet er rett rundt hjørnet. Så jeg anbefaler å starte paramedic allerede nå - i stede for å måtte ta det like etter fagbrev. 

Skrevet

Hei :)

Skal begynne som lærling i ambulansetjenesten neste uke.  Eg tok fagene som privatist ved siden av hospitering på ambulanse og jobb ved sykehjem,  var spent på om eg ville få læreplass siden det sies at nåløyet er ganske trangt men det gikk utrolig fint.

Mye snakk om paramedic her, dette er per nå i prøvefasen og et helt nytt studium på bachelor nivå som tilbys to steder i landet, det er heller ikke per nå en egen autorisasjon.  At det blir krav om minst en paramedic pr bil om 10-20 år ligger nok litt i kortene, men lærling ordningen slik den er i dag blir nok ikke utfaset på en stund da dette er hovedrekrutteringen til ambulansetjenesten,  og behovet for faglært personell er økende i årene som kommer. Bare spør hvis det er noe eg kan svare på :)

• Liker 1
Skrevet
På 10.8.2017 den 23.13, AnonymBruker skrev:

I tillegg har politiet ikke den respekten for ambulanser lenger som de hadde før. De kan få for seg å vinke inn og stoppe en ambulanse i utrykning bare for å sjekke at alle papirer er på plass. Mens liv og helse står på spill. Men det gir de blaffen i, de vil bare sjekke at alle papirer er i orden.

Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt. Hva er poenget med å dikte opp slikt tull?

At ambulanseyrket har sine utfordringer er derimot naturlig. Slik er det i alle yrker. For eksempel kan det bli mye kjedelige transport/rutineoppdrag.

• Liker 4
Skrevet
På 10.8.2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal den fases ut.

Skrevet
1 time siden, origin skrev:

Hvorfor skal den fases ut.

Fordi den er for kort/smal, elevene er alt for lite forberedt på hva som kommer når de blir lærlinger. En 18-åring er ikke mentalt forberedt og ofte ikke i stand til å takle alt man kan møte som ambulansepersonell (tenk typ. motorsyklist som har kjørt i fjellveggen, påkjørte barn osv). Nå er det jo en del voksne som går ambulansefag, de stiller litt annerledes, men utdannelsen er fortsatt for kort. De skal kunne utrolig mye, og har en uendelig viktig og krevende jobb. Jeg personlig skjønner ikke at sykepleier er en bachelor mens ambulansefag er et fagbrev. Heldigvis er det flere som begynner å se det også :) 

Og dette er IKKE kritikk av ambulansefagarbeiderne!! Dere gjør en suveren jobb og lærer raskt. Men man burde være eldre, ha mer praksis før man får ansvaret som lærling og mer kompetanse før man kommer ut i bilen. Det er dette det jobbes med nå.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, jabx skrev:

Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt. Hva er poenget med å dikte opp slikt tull?

Dumt, ja. Diktet opp, nei.

Skrevet
8 timer siden, ednul skrev:

Hei :)

Skal begynne som lærling i ambulansetjenesten neste uke.  Eg tok fagene som privatist ved siden av hospitering på ambulanse og jobb ved sykehjem,  var spent på om eg ville få læreplass siden det sies at nåløyet er ganske trangt men det gikk utrolig fint.

Mye snakk om paramedic her, dette er per nå i prøvefasen og et helt nytt studium på bachelor nivå som tilbys to steder i landet, det er heller ikke per nå en egen autorisasjon.  At det blir krav om minst en paramedic pr bil om 10-20 år ligger nok litt i kortene, men lærling ordningen slik den er i dag blir nok ikke utfaset på en stund da dette er hovedrekrutteringen til ambulansetjenesten,  og behovet for faglært personell er økende i årene som kommer. Bare spør hvis det er noe eg kan svare på :)

Tok du fagene som nettstudier? På NKI eller lignende? Vurderer å gjøre det det, men er så usikker på om jeg får lærlingplass...tenker at de som kommer rett fra vgs blir prioritert. De som tar fagene på nett har vel ikke fått øvd seg noe på praktiske øvelser i det hele tatt? I motsetning til elevene på vgs..

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumt, ja. Diktet opp, nei.

Eh, jo. Diktet opp.

Skrevet
På 8/15/2017 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Tok du fagene som nettstudier? På NKI eller lignende? Vurderer å gjøre det det, men er så usikker på om jeg får lærlingplass...tenker at de som kommer rett fra vgs blir prioritert. De som tar fagene på nett har vel ikke fått øvd seg noe på praktiske øvelser i det hele tatt? I motsetning til elevene på vgs..

Tok det helt på egen hånd men kombinerte det som sagt med mye hospitering :) Så hvis du tenker i de baner Bør du finne en stasjon å hospitere på. Virket som de la mer vekt på modenhet og egenhet enn hvor du har ervervet deg kompetansen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...