Gå til innhold

Kan man studere på uføretrygd??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei. Det er derfor man har Nav til å vurdere det. Man kan ikke vurdere egen restarbeidsevne selv uten videre. 

Og det er jo en grunn til at man har opplysningsplikt. Det er nedfelt i lovverket. 

Anonymkode: 3eba9...2fd

Og bare for å nevne en ting. Nav har allerede vurdert restarbeidsevnen når man blir uføretrygdet. Det er ved endringer man skal si fra. Jeg har samme kapasitet nå som jeg hadde da Nav valgte å gjøre meg ufør. Dvs om jeg bruker den kapasiteten på studier så er ingenting forandret. Om jeg mirakuløst skulle bli mye bedre og dermed kunne hive meg på med medisinstudier, så er det tydelig at da vil opplysningsplikten komme inn. Tenk logisk. Man varsler ikke for kurs, ferier eller ekstrajobber når man er uføretrygdet. Man skal kun sende inn forventet inntekt. Tilogmed ved 100% lønn beholder man uføretryg-statusen, men uføretrygden blir ikke utbetalt. Dette fordi folk skal kunne prøve seg i diverse, i håp om at man en dag kan jobbe litt. Man kan jobbe opptil ti år, hundre prosent, og så plutselig en dag ikke orke mer, og uføretrygden blir utbetalt som vanlig. 

Anonymkode: 9b7a4...ea4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Funker fint det. Er selv ufør og studerer anvendt fyskk og mattematikk på høyere progressjon enn vanlig, til tross for at det er av de tyngste studiene i Norge.

Anonymkode: f4342...dab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette trur du fungerer fint på skole?

Kom deg ut i jobb, noe klarer du å utføre.

Anonymkode: 5f1f3...c46

Så du er villig til å ansette meg? Jeg har et hull i CV-en på 13 år der jeg lå på sykehjem og sykehus, og før det har jeg ikke jobbet siden jeg var tenåring. Jeg har ingen utdannelse, ingen kvalifikasjoner. Jeg er avhengig av rullestol, og kan ikke løfte noe tyngre enn en litt tykk bok. Jeg må ha hjelp på toalettet. Jeg snakker nokså utydelig, og noen kan bli skremt av spasmene mine. Jeg besvimer om jeg overanstrenger meg, og må da inn på sykehuset. Det kan hende jeg blir sykemeldt i flere måneder av gangen. Å skrive disse to inleggene her inne er det eneste jeg har klart å gjøre i dag utenom å spise mat liggende i sengen. Jeg er veldig takknemlig for at du er villig til å ansette meg, og jeg gleder meg til å se hvilke arbeidsoppgaver du har til meg. Når kan jeg begynne?

Anonymkode: 5c1f5...35e

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og bare for å nevne en ting. Nav har allerede vurdert restarbeidsevnen når man blir uføretrygdet. Det er ved endringer man skal si fra. Jeg har samme kapasitet nå som jeg hadde da Nav valgte å gjøre meg ufør. Dvs om jeg bruker den kapasiteten på studier så er ingenting forandret. Om jeg mirakuløst skulle bli mye bedre og dermed kunne hive meg på med medisinstudier, så er det tydelig at da vil opplysningsplikten komme inn. Tenk logisk. Man varsler ikke for kurs, ferier eller ekstrajobber når man er uføretrygdet. Man skal kun sende inn forventet inntekt. Tilogmed ved 100% lønn beholder man uføretryg-statusen, men uføretrygden blir ikke utbetalt. Dette fordi folk skal kunne prøve seg i diverse, i håp om at man en dag kan jobbe litt. Man kan jobbe opptil ti år, hundre prosent, og så plutselig en dag ikke orke mer, og uføretrygden blir utbetalt som vanlig. 

Dette er jo en endring i livssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, den regelen ble fjernet 1. januar 2015! Og nei, det er ingenting som skal tilsi at studier (som man ikke får betalt for) er det samme som lønnet arbeid. 

Hadde det vært slik du sier hadde det vært nedfelt at man skulle si fra hvis man startet studier. Det er lov til å bruke hodet. Og jo, en skal selv vurdere egen helse etter man har fått uføretrygd, for ellers er det ingenting å opplyse Nav om! Det er arbeidsevnen som er det vesentlige her, ikke studieevne. 

Du kan jo lese her, Krikkert er en jurist som har deltatt mye på nett, jobbet i Nav tidligere, og bruker lovverket til begrunnelse av svar. Ikke synsing som du driver med. http://www.meforum.info/viewtopic.php?t=16696

Nei, det hadde det ikke. Det står ikke noen eksempler på hva man skal opplyse om i lovverket. Det står heller ikke noe om sivilstatus eller utenlandsturer for eksempel, og dette er også noe man har opplysningsplikt om. Lovverket er generelt og er tydelig på at man har opplysningsplikt på alt som kan ha innvirkning på ytelsen man får. Nærmere bestemmelser er det Nav som gir rammer på, og her er det ikke et fasitsvar. Det er derfor man bør ha åpen dialog med Nav. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Ok for jeg er erklært arbeidsufør men har en bitteliten jobb på 5% som jeg klarer å gjennomføre såvidt. Er jo litt rart at man ikke kan få 100% ufør, når man likevel kan jobbe med ufør?

Anonymkode: 5056d...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det hadde det ikke. Det står ikke noen eksempler på hva man skal opplyse om i lovverket. Det står heller ikke noe om sivilstatus eller utenlandsturer for eksempel, og dette er også noe man har opplysningsplikt om. Lovverket er generelt og er tydelig på at man har opplysningsplikt på alt som kan ha innvirkning på ytelsen man får. Nærmere bestemmelser er det Nav som gir rammer på, og her er det ikke et fasitsvar. Det er derfor man bør ha åpen dialog med Nav. 

Utenlandsturer har man opplysningsplikt på på AAP, men ikke på uføretrygd da?

Anonymkode: 0ff64...5d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo en endring i livssituasjon.

Hva mener du er endring i livssituasjon? Jeg nevner flere ting i innlegget mitt, vet ikke hvilke av de du kommenterer. 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korrekt. Og studier har ikke innvirkning på ytelsen med mindre man har en vesentlig forbedring i helsen sin, og går derfor ikke under opplysningsplikten. Utenlandsturer skal heller ikke meldes inn når man har uføretrygd, før man er i utlandet mer enn seks måneder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utenlandsturer har man opplysningsplikt på på AAP, men ikke på uføretrygd da?

Nå snakket jeg jo generelt om ytelser gjennom Nav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er endring i livssituasjon? Jeg nevner flere ting i innlegget mitt, vet ikke hvilke av de du kommenterer. 

Korrekt. Og studier har ikke innvirkning på ytelsen med mindre man har en vesentlig forbedring i helsen sin, og går derfor ikke under opplysningsplikten. Utenlandsturer skal heller ikke meldes inn når man har uføretrygd, før man er i utlandet mer enn seks måneder. 

Studier er en endring i livssituasjon. De aller fleste uføre som studerer gjør det deltid utover normert tid. Det er dermed ikke en situasjon for noen. Dersom man tar på seg et fulltidsstudium der man eventuelt har litt inntekt ved siden av stiller det jo seg annerledes. Og nei, det er mange som har en annen oppfatning enn Nav om hva man kan gjøre når man har de ytelsene man får. Derfor er det ikke bare "å bruke hodet" og "tenke logisk". Det er mange som brenner seg her. 

Utenlandsturer og sivilstatus var generelt om opplysningsplikt når man får ytelser gjennom Nav da du mente at studier skulle komme frem av lovverket om det gikk under opplysningsplikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, WubWub skrev:

https://www.ung.no/oss/bistand/130034.html

"Vi vil først presisere at dette spørsmålet besvares ikke av saksbehandler fra NAV Forvaltning, men fra veiledere i NAV.

Hvis du vurderer å begynne å studere, så må du gi beskjed om dette til NAV kontoret så blir det vurdert om det kan godkjennes. Dette følger av §§ 21-3 og 21-6 der det fremgår at man skal holde NAV orientert om eventuelle endringer i egen situasjon. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle om utdanning kan godkjennes samtidig som en mottar uførepensjon fra NAV. Det blir individuelt vurdert ut fra utdannelsens art, årsak til uførheten, hvorvidt det å begynne på en krevende utdanning betyr at evnen til å kunne ta seg en jobb er endret og så videre."

Det er et gammel svar fra før trygdereformen. Ikke umulig det har blirr endringer her.

Sikkert tryggest å snakke med NAV først.

Anonymkode: f1210...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studier er en endring i livssituasjon. De aller fleste uføre som studerer gjør det deltid utover normert tid. Det er dermed ikke en situasjon for noen. Dersom man tar på seg et fulltidsstudium der man eventuelt har litt inntekt ved siden av stiller det jo seg annerledes. Og nei, det er mange som har en annen oppfatning enn Nav om hva man kan gjøre når man har de ytelsene man får. Derfor er det ikke bare "å bruke hodet" og "tenke logisk". Det er mange som brenner seg her. 

Utenlandsturer og sivilstatus var generelt om opplysningsplikt når man får ytelser gjennom Nav da du mente at studier skulle komme frem av lovverket om det gikk under opplysningsplikten. 

for særlig mange* skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du skole men ikke jobb? Om du sitter i kassa på Rema eller en stol på skolen må jo være like enkelt.

Jeg håper ikke det er lov å studere mens du er ufør.

Anonymkode: 5f1f3...c46

Bare fordi du så noen som satt i kassa på Rema, så betyr ikke det at det er alt jobben innebærer. Jeg har jobbet i matvarebutikk, og det er svin tung bæring svært ofte, og mye ståing og gåing. Nei, noen får ikke hele tiden sitte i kassa, mens alle andre ansatte må ta seg av bæring av kassevis, på kassevis med tunge 20kgs potetsekker, esker med epler, bananer og etc, og kasser fylt med øl, og kasser fylt med brus. Og en ting er når det skal flyttes hele esker/pakninger, men det er faktisk tungt å fylle på med 1 1/2litere i massevis på øverste hylle over en, og klarte opp og ned for å gjøre det. Melk kommer inn samlet i boks som 10liter, som selvsagt ikke er lett å løfte på, og først må man gjerne bøye seg ned og slite det ut av jerntrallene, som de blir levert i, som også er svintunge å flytte på.

Tåpelig utsagn fra deg. Du har liksom bare lagt merke til personen når de sitter i kassa, og trodde at alle de varene bare tryllet seg selv på plass, samtidig som du slepte et par handlenett med deg selv. 

Anonymkode: f9b1e...8e7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er forskjellen på en ufør som ikke studerer, og en ufør som studerer da? De fleste uføre har gått gjennom tiltak og attføring, gjerne også forsøkt seg i studier. Det er IKKE mange som brenner seg når det gjelder uføretrygd, fordi det er en helt annen situasjon enn andre ytelser på Nav. Vanlige studier har ingenting å si. Jeg har uansett postet kilde som bekrefter det jeg sier, så med mindre du har dokumentasjon som sier noe annet er det jo helt latterlig å motsi meg. Jeg har bevis for det jeg påstår, det har ikke du. Blir jo som å diskutere med en sau det her...!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er forskjellen på en ufør som ikke studerer, og en ufør som studerer da? De fleste uføre har gått gjennom tiltak og attføring, gjerne også forsøkt seg i studier. Det er IKKE mange som brenner seg når det gjelder uføretrygd, fordi det er en helt annen situasjon enn andre ytelser på Nav. Vanlige studier har ingenting å si. Jeg har uansett postet kilde som bekrefter det jeg sier, så med mindre du har dokumentasjon som sier noe annet er det jo helt latterlig å motsi meg. Jeg har bevis for det jeg påstår, det har ikke du. Blir jo som å diskutere med en sau det her...!

Jeg skulle til å skrive det samme når du konsekvent trekker ut det jeg skriver i uriktig sammenhenger. 

Nei, du har da ikke noe bevis. En forumbruker er ikke er bevis. Henvisning til Nav der de tydeliggjør at dette ikke er nødvendig er bevis, men dette finnes altså ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å skrive det samme når du konsekvent trekker ut det jeg skriver i uriktig sammenhenger. 

Nei, du har da ikke noe bevis. En forumbruker er ikke er bevis. Henvisning til Nav der de tydeliggjør at dette ikke er nødvendig er bevis, men dette finnes altså ikke. 

Kildekritikk. Google krikkert, så får du svar på om det er bevis eller ikke. Han er viden kjent over nettet pga sin juridiske hjelp med Nav-saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kildekritikk. Google krikkert, så får du svar på om det er bevis eller ikke. Han er viden kjent over nettet pga sin juridiske hjelp med Nav-saker. 

Lol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol. 

Lol, selv din tulling. Google Krikkert. Eller gå på Meforum - trygd og rettigheter.

Anonymkode: 2d9d2...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke å GÅ PÅ SKOLE, jeg mener. Utelukkende nettkurs, eller brevkurs - ett og ett fag, kanskje over mange år, for jeg kan ikke være sikker på å være frisk nok til å kunne studere hver dag - kanskje ikke en gang hver uke.  Jeg skal definitivt få et møte med dem om noen måneder.

Ja, så kan du få med slik info i HI ditt. Det står ikke detaljer om dette. Der snakker du om studier. Så du trenger ikke bli irritert noen prøver å hjelpe, og ikke kan gjette seg til hva du mener. 

Anonymkode: 4bccd...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol. 

Man kan jo konkludere ganske enkelt da, hadde det vært i strid med uføretrygd så hadde Nav skrevet om det :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...