Gå til innhold

Kan man studere på uføretrygd??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kalles det å være student, å studere når man går fra ungdomsskole til videregående, som tidligere het gymnas? Det er det som er planen til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke å GÅ PÅ SKOLE, jeg mener. Utelukkende nettkurs, eller brevkurs - ett og ett fag, kanskje over mange år, for jeg kan ikke være sikker på å være frisk nok til å kunne studere hver dag - kanskje ikke en gang hver uke.  Jeg skal definitivt få et møte med dem om noen måneder.

Anonymkode: 0ff64...5d3

Når du skal studere med så lav studiebelastning kommer ikke NAV til å legge seg opp i det. :) Når jeg ble ufør (før 2015) fortalte jeg min saksbehandler at jeg ønsket å ta et fag i året om jeg kunne greie det. Han sa at NAV ikke kom til å detaljstyre mitt liv etter at jeg ble ufør, og det hadde ingenting å si. Dette var altså etter de gamle reglene som var strengere enn det vi har nå.

Det ble ikke særlig mer studier for min del, da det ble veldig vanskelig økonomisk. Men i fjor var jeg griseheldig og fikk en bitteliten stilling gjennom kjente hvor jeg har fleksibel arbeidstid. Det eneste jeg gjør da er å logge meg inn på NAV.no og legge inn forventet årsinntekt. Det er så lettvint at en knapt tror det kan være riktig.

Det er så flott at du ikke gir opp. Det er så viktig å ha noe å drive med, se fremover og som en annen sa, læring er ikke bortkastet uansett. Du trimmer hjernen, du utvikler deg, du blir interessant for andre å snakke med. På nettkurs er det gjerne et studiemiljø på nett og det er positivt å være en del av. :) Det er så lett å bli isolert som ufør.

Anonymkode: dc725...cd8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så kan du få med slik info i HI ditt. Det står ikke detaljer om dette. Der snakker du om studier. Så du trenger ikke bli irritert noen prøver å hjelpe, og ikke kan gjette seg til hva du mener. 

Anonymkode: 4bccd...907

Jeg er ikke irritert, jeg prøvde å klargjøre det jeg ikke tenkte over å skrive i første innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arabella skrev:

Kalles det å være student, å studere når man går fra ungdomsskole til videregående, som tidligere het gymnas? Det er det som er planen til TS.

Det må nesten bli det, siden hun ikke skal være elev. Elever går på skolen til vanlig. Tar man fag på egenhånd/nettskole så finnes det egentlig ingen betegnelse annet enn å "gå skole", men det tolket noen her i tråden som å "gå på skole". Ta fag virker mangelfullt, så det må bli studere, som er eneste begrepet som kan passe for en voksen som går skole på den måten.

Anonymkode: 9b7a4...ea4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må nesten bli det, siden hun ikke skal være elev. Elever går på skolen til vanlig. Tar man fag på egenhånd/nettskole så finnes det egentlig ingen betegnelse annet enn å "gå skole", men det tolket noen her i tråden som å "gå på skole". Ta fag virker mangelfullt, så det må bli studere, som er eneste begrepet som kan passe for en voksen som går skole på den måten.

Det virker rimelig slik du resonnerer og forklarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Uførereform

som følge av alle lovendringene ved uførereformen 2015, er det nå fritt fram for å utdanne seg. Uansett hvor mye man utdanner seg, eller jobber, står man aldri i fare for å miste uføregraden; dog kan den «deaktiveres» mens man har for høy inntekt, og dette er ens eget ansvar å informere om. 

Selve hovedidéen med dagens uføretrygd, er at den skal legge opp til at man i størst mulig grad har sjans til å jobbe, og kunne styrke sin kompetanse for å jobbe mer over tid, hvis en kan og ønsker. Skolegang er derfor helt ideélt i så henseende, og NAV har derfor ikke lenger noen regler eller innblanding i eller rundt dette, eller noen krav om begrunnelse eller dokumentasjon.

Man kan da si at trygden er mer tillitsbasert enn før, da man styrer mye mer selv, og har mange flere rettigheter; samtidig som kravene om å bli uføretrygdet har økt betraktelig. 

Det er mange her som har sine egne idéer og tanker om hva som er rett og galt rundt dette emnet, men det er altså dette som er føringene i dagens regelverk. De aller fleste svar her, henviser og refererer til det gamle regelverket, og er derfor ikke lenger gyldige.

Endret av Utdanning
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.8.2017 den 16.20, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du skole men ikke jobb? Om du sitter i kassa på Rema eller en stol på skolen må jo være like enkelt.

Jeg håper ikke det er lov å studere mens du er ufør.

Anonymkode: 5f1f3...c46

Jeg vil si det er en vesentlig forskjell på å jobbe og å studere. Som student kan man få diverse individuelle tilpasninger som gjør at man kan jobbe mer hjemmefra, man kan jobbe mer når man føler seg i form, og mye kan gjøres nettbasert. Selvsagt avhenger det av type studie. Noen studier f.eks sykepleiestudiet er lagt opp til at man har lange praksisstudier, og jeg vil ikke tro man kan gjennomføre disse uten at man har arbeidsevne, og dermed ikke burde hatt uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Utdanning skrev:

Uførereform

som følge av alle lovendringene ved uførereformen 2015, er det nå fritt fram for å utdanne seg. Uansett hvor mye man utdanner seg, eller jobber, står man aldri i fare for å miste uføregraden; dog kan den «deaktiveres» mens man har for høy inntekt, og dette er ens eget ansvar å informere om. 

Selve hovedidéen med dagens uføretrygd, er at den skal legge opp til at man i størst mulig grad har sjans til å jobbe, og kunne styrke sin kompetanse for å jobbe mer over tid, hvis en kan og ønsker. Skolegang er derfor helt ideélt i så henseende, og NAV har derfor ikke lenger noen regler eller innblanding i eller rundt dette, eller noen krav om begrunnelse eller dokumentasjon.

Man kan da si at trygden er mer tillitsbasert enn før, da man styrer mye mer selv, og har mange flere rettigheter; samtidig som kravene om å bli uføretrygdet har økt betraktelig. 

Det er mange her som har sine egne idéer og tanker om hva som er rett og galt rundt dette emnet, men det er altså dette som er føringene i dagens regelverk. De aller fleste svar her, henviser og refererer til det gamle regelverket, og er derfor ikke lenger gyldige.

Ja, jeg gjør dette selv. Ikke fordi jeg har tenkt å bli noe, men syns det er greit å ta noen fag her og der.

Men hvordan er det med studentrabatter? Kan de utnyttes til fulle, om man er student på uføretrygd...?

Anonymkode: 2d9d2...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.8.2017 den 11.57, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke. Jeg skal spørre NAV når jeg har samlet meg littt, men i utgangspunktet vil jeg ta videregående, for det har jeg ikke tatt.

Vgs er ikke «studier», men skole. Man er ELEV når man går vgs, ikke STUDENT. 

Anonymkode: a4628...c25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vgs er ikke «studier», men skole. Man er ELEV når man går vgs, ikke STUDENT. 

Anonymkode: a4628...c25

På 12.8.2017 den 18.10, AnonymBruker skrev:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg gjør dette selv. Ikke fordi jeg har tenkt å bli noe, men syns det er greit å ta noen fag her og der.

Men hvordan er det med studentrabatter? Kan de utnyttes til fulle, om man er student på uføretrygd...?

Har man studentbevis, så har man studentbevis. Man kan også søke stipend og lån som andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Utdanning skrev:

Har man studentbevis, så har man studentbevis. Man kan også søke stipend og lån som andre.

Men blir uføretrygden redusert hvis man mottar stipend? Man skal vel ikke ha to ytelser fra staten?

Anonymkode: 3a597...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men blir uføretrygden redusert hvis man mottar stipend? Man skal vel ikke ha to ytelser fra staten?

Man får alt som lån, siden man har inntekt. Men det er ikke ulovlig å ta opp lån som ufør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som blir redusert er stipendbiten, det vil si, alt blir gitt som lån i utgangspunktet, og den som får andre ytelser fra staten får redusert stipend ved omgjøring av studielån til stipend som skjer en gang i året. Da sitter man igjen med mer lån enn andre studenter, som er viktig å være obs på. Kan lese på Lånekassens sider at inntektsterskelen for de som mottar statlige ytelser er lavere enn for de som er i vanlig jobb. For å beholde maksimalt stipend, kan du ikke ha trygdeytelser over disse fribeløpene: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Anonymkode: f9b1e...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som blir redusert er stipendbiten, det vil si, alt blir gitt som lån i utgangspunktet, og den som får andre ytelser fra staten får redusert stipend ved omgjøring av studielån til stipend som skjer en gang i året. Da sitter man igjen med mer lån enn andre studenter, som er viktig å være obs på. Kan lese på Lånekassens sider at inntektsterskelen for de som mottar statlige ytelser er lavere enn for de som er i vanlig jobb. For å beholde maksimalt stipend, kan du ikke ha trygdeytelser over disse fribeløpene: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

I see. Men ingen grunn til å ta opp lån, da. Siden man ikke merker noe forskjell på utgiftssiden som ufør om man studerer eller ikke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I see. Men ingen grunn til å ta opp lån, da. Siden man ikke merker noe forskjell på utgiftssiden som ufør om man studerer eller ikke:-)

Enig i det, men koster noen tusen i skolebøker, semesteravgift og eventuelt transport hvis man skal ha obligatorisk oppmøte. Er mulig stipendet man ender opp med dekker det. Har fått avkortet stipend selv pga. AAP, husker ikke hvor mye det var snakk om. Det er jo også relativt i forhold til studiepoeng man tar og eksamener man avlegger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg forstår godt at du lurer på dette. Jeg har vært ufør i mange år, men føler nå at jeg er klar for et deltidsstudium og forhåpentligvis en deltidsjobb etterpå. I mitt hode ble det rimelig å tenke at jobb = studie, eller studie = jobb. Så jeg tok en telefon til saksbehandler, og fikk til svar at jeg kunne studere så mye jeg bare ønsket, uten å melde i fra. Studier ville på ingen måte påvirke min uføretrygd. Uføretrygd påvirkes kun av en ting : lønnsinntekt. Så lenge du ikke tjener mer en 40% av G, er uføretrygden din uforandret. Kommer du over et forhåndsutregnet beløp (står i vedtaket ditt), mister du selve utbetalingen, men ikke retten til uføretrygd.

Anonymkode: a0169...38d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...