Gå til innhold

Kan man studere på uføretrygd??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nylig ufør, og vil helst ikke forbli ufør, jeg vil jobbe med å bli frisk nok til å jobbe, så det jeg lurer på er om man har lov til å studere når man har uføretrygd? Må man søke eller melde fra eller noe sånt? Det er uansett en stund i fremtiden til jeg blir frisk nok,men jeg nekter å gi opp drømmen om å klare å få meg en utdannelse og en jobb.

Anonymkode: 0ff64...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan studere så mye du vil, men du bør gi beskjed om det er et stort studium. Er det kun er snakk om et eller to fag, eller ta opp en eksamen, er det ikke nødvendig.

Anonymkode: bd5a4...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er jo et felles ønske for alle at du kommer deg ut i arbeid igjen, men spill med åpne kort og gi beskjed. 

Anonymkode: 3eba9...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du inn på et fulltidsstudium, eller mer enn 50 % tid, så er du ikke ufør og skal over på aap. 

Anonymkode: 08092...4b7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går du inn på et fulltidsstudium, eller mer enn 50 % tid, så er du ikke ufør og skal over på aap. 

Anonymkode: 08092...4b7

Kilde på dette? For det stemmer ikke :)

Anonymkode: 6897f...085

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men mener å ha hørt at det er slik at hvis du går på fulltidsstudier så regnes dette som arbeid og dermed får du stipend og lån? Eller tar jeg helt feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke. Jeg skal spørre NAV når jeg har samlet meg littt, men i utgangspunktet vil jeg ta videregående, for det har jeg ikke tatt.

Anonymkode: 0ff64...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel ett års karantene fra man får ufør, og etter det kan du studere så mye du vil. Snakk med Nav du :)

Anonymkode: 9bcbc...9b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg på og! Ble uføretrygdet for noen år siden, men har fremdeles et høyt ønske om å komme i arbeid.  Per i dag er det umulig pga. ekstrem varierende form og helse samt en alvorligkronisk sykdom som ikke er under kontroll.  Men jeg tenker at jeg kunne prøvd å studere et fag om gangen i eget tempo for om mulig være bedre rustet om jeg en dag skulle være i form til å komme i arbeid igjen!  

Anonymkode: f4987...ffd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mange idiotiske svar her! Hvorfor, HVORFOR svare i en tråd når man ikke vet?? 

Man har lov til å studere, og et fulltidsstudium regnes ikke som fullt ut arbeidsfør uansett. Tar du et stort og tungt studium kan Nav vurdere om du har mer restarbeidsevne enn du tidligere har blitt vurdert til. Det finnes ingen karantene (hvor i alle dager har noen fått for seg det??). 

Du trenger heller ikke varsle Nav, du har rett til å gjøre hva du vil så lenge du varsler fra hvis arbeidsevnen din øker vesentlig. Strengt tatt øker den ikke før du har fått en jobb, og da blir inntekten regulert til uføretrygden. 

Anonymkode: 9b7a4...ea4

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel- min veileder på Nav sa til meg at det er ett års karantene på ufør etter innvilget søknad - og jeg forholder meg til henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel- min veileder på Nav sa til meg at det er ett års karantene på ufør etter innvilget søknad - og jeg forholder meg til henne.

Det VAR ett års karantene før uførepensjon ble gjort om til uføretrygd i 2015, men det gjaldt lønnet arbeid. Hadde det vært ett års karantene så hadde det stått i lovverket. Let opp regler selv, alle som har vært innunder Nav vet da at man ikke kan stole på at veileder har rett. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man har vel ett års karantene fra man får ufør, og etter det kan du studere så mye du vil. Snakk med Nav du :)

Nei det har man ikke.

Anonymkode: 19af3...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er du ufør hvis du kan studere? Rett ytelse for deg høres utsom aap. Det er der man får støtte til utdanning, og tilpasse arbeid etter helseplager. 

Anonymkode: 4bccd...907

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo :)

Man har ikke det nå lengre, det ble endret samtidig som reglene for hvordan man skal skatte av uføretrygd osv. ble endret.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du ufør hvis du kan studere? Rett ytelse for deg høres utsom aap. Det er der man får støtte til utdanning, og tilpasse arbeid etter helseplager. 

Anonymkode: 4bccd...907

Fordi arbeidsevne og studieevne ikke er det samme? Det er ikke alle som får støtte til utdanning, bare hvis nav ser det som hensiktsmessig.

Anonymkode: 02f86...0cf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så mange idiotiske svar her! Hvorfor, HVORFOR svare i en tråd når man ikke vet?? 

Man har lov til å studere, og et fulltidsstudium regnes ikke som fullt ut arbeidsfør uansett. Tar du et stort og tungt studium kan Nav vurdere om du har mer restarbeidsevne enn du tidligere har blitt vurdert til. Det finnes ingen karantene (hvor i alle dager har noen fått for seg det??). 

Du trenger heller ikke varsle Nav, du har rett til å gjøre hva du vil så lenge du varsler fra hvis arbeidsevnen din øker vesentlig. Strengt tatt øker den ikke før du har fått en jobb, og da blir inntekten regulert til uføretrygden. 

Man har da opplysningsplikt når det gjelder endringer i livssituasjon som har en innvirkning på ytelsen man får. Du skriver jo selv at noen studier kan føre til at Nav gjennomgår vurdering av restevne på nytt. 

Anonymkode: 3eba9...2fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ung.no/oss/bistand/130034.html

"Vi vil først presisere at dette spørsmålet besvares ikke av saksbehandler fra NAV Forvaltning, men fra veiledere i NAV.

Hvis du vurderer å begynne å studere, så må du gi beskjed om dette til NAV kontoret så blir det vurdert om det kan godkjennes. Dette følger av §§ 21-3 og 21-6 der det fremgår at man skal holde NAV orientert om eventuelle endringer i egen situasjon. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle om utdanning kan godkjennes samtidig som en mottar uførepensjon fra NAV. Det blir individuelt vurdert ut fra utdannelsens art, årsak til uførheten, hvorvidt det å begynne på en krevende utdanning betyr at evnen til å kunne ta seg en jobb er endret og så videre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du skole men ikke jobb? Om du sitter i kassa på Rema eller en stol på skolen må jo være like enkelt.

Jeg håper ikke det er lov å studere mens du er ufør.

Anonymkode: 5f1f3...c46

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at man skal kunne studere om man er 100% ufør. Helt for at utdannelse er bra å få seg slik at man kan jobbe, men føler det gjør at det vil lønne seg å bli ufør til endt studie. Betalt under studietiden uten å ende opp med lån høres ut som en drøm.

Hvorfor kan man ikke jobbe en liten stilling i resepsjon om man klarer 100% studie med forelesninger fks? 

Anonymkode: 6ed04...257

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...