Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gått på denne utdanning ved NMBU ? Hvordan er selve studiumet? Er det lett å få jobb som sivilingeniør (kjemiingeniør bioteknologi )

Anonymkode: 06acb...eca

Skrevet

Har hørt det er veldig vanskelig å finne jobb som kjemiingeniør, fra noen som gikk dette på årsstudium på NTNU. Vedkommende hadde lyst til å gå videre på bachelor men lot være pga jobbmarkedet. Har selv møtt flere kjemiingeniører som har "omskolert/videreutdannet" seg til kjemilærere på vgs, sånn praktisk pedagogisk utdanning eller noe i den duren.

Anonymkode: fbe66...2c2

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt det er veldig vanskelig å finne jobb som kjemiingeniør, fra noen som gikk dette på årsstudium på NTNU. Vedkommende hadde lyst til å gå videre på bachelor men lot være pga jobbmarkedet. Har selv møtt flere kjemiingeniører som har "omskolert/videreutdannet" seg til kjemilærere på vgs, sånn praktisk pedagogisk utdanning eller noe i den duren.

Anonymkode: fbe66...2c2

Leit å høre. 

Studieveileder sier arbeidsmarkedet for sivilingeniør i kjemi og bioteknologi er godt!

Skrevet
På 10.8.2017 den 23.32, AnonymBruker skrev:

Leit å høre. 

Studieveileder sier arbeidsmarkedet for sivilingeniør i kjemi og bioteknologi er godt!

Jeg vet ikke hvilken studieveileder du har snakket med, men studieveileder på studiestedene vil som regel alltid påstå at arbeidsmarkedet er godt for linjene de tilbyr. Hvis du har snakket med studieveileder på vgs, så kan jeg ikke se for meg at hun sitter på en slik detaljkunnskap. I så fall ville jeg vært så frekk og spurt om hvor hun har fått denne informasjonen fra. Og hva mener hun med godt - er det en stor andel som får jobb før studiene er ferdig? Eller er det en stor andel som er ute i relevant jobb i løpet av et år? 

Som personen over her, så har jeg også hørt at det er vanskelig å få jobb som kjemiingeniør. Før havnet en stor del av dem i oljeindustrien, men siden det ikke går like bra der nå, så vil jeg tro at det er enda vanskeligere å få jobb. Hvor jobber man med bioteknologi i dag? Hvis du lever og ånder for kjemi og bioteknologi, så vil det alltid ordne seg. Men hvis du ønsker å søke dette studiet pga en generell interesse for realfag, så ville jeg personlig holdt meg unna. Kjedelig å sitte med en master, og ingen vil ha deg. Det har også blitt vanskeligere å komme inn på praktisk-pedagogisk utdanning, noe som jeg har fortstått er sjebnen for en del kjemiingeniører.

Anonymkode: 5d1dc...4c1

Skrevet

Studieveileder er på bærtur ;) Det er fryktelig vanskelig å få relevant jobb med den utdanningen nå. Det var nok lett i oljens gullalder, men nå? Nope. Husk at studieveilederen er en "selger"; og skal selge inn den studieretningen. 

Samboeren min har gått den linjen på ntnu. Han har jobb, men veldig, veldig mange av klassekameratene hans sliter. Mange er arbeidsledige, og mange har måttet ta jobber som er totalt irrelevante. Mange har også måttet flytte for å få jobb. 

Anonymkode: 3168f...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...