straamann Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Går på AAP, og er usikker på hva jeg vil jobbe med videre. Er nødt til å finne ut hvilke belastninger en typisk arbeidshverdag innebærer. Jeg har en skade, og ønsker ikke å omskolere meg før jeg er sikker på at jeg vil klare jobben rent fysisk (og iforhold til stress). Er det noen som har fått ordnet via NAV å få komme til arbeidsplasser som observatør, altså passivt - ikke som arbeidsutprøving?
ajarRun Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 Jeg sitter å ser på at folk jobber hver dag. Det er jo bare å sette deg utfor å stirre? Hvis du vil observere noen som jobber kand u jo bare spørre dem.
straamann Skrevet 10. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Jeg sitter å ser på at folk jobber hver dag. Det er jo bare å sette deg utfor å stirre? Hvis du vil observere noen som jobber kand u jo bare spørre dem. hehe, tenker ikke akkurat Cubus eller Rema, mer spesialiserte jobber der man trenger adgangskort for å komme inn osv. Helse, industri etc.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 Du er pliktig til arbeidsutprøving når du går på aap. Da kan du prøve forskjellige. Snakk om nav om det Anonymkode: bb8f5...fc3 1
ajarRun Skrevet 10. august 2017 #5 Skrevet 10. august 2017 Akkurat nå, straamann skrev: hehe, tenker ikke akkurat Cubus eller Rema, mer spesialiserte jobber der man trenger adgangskort for å komme inn osv. Helse, industri etc. Send dem en epost. Du kan ikke anta at NAV skal skjemate deg alt her. Spør og du skal få. Hvilken yrker tenker du på?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #6 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er pliktig til arbeidsutprøving når du går på aap. Da kan du prøve forskjellige. Snakk om nav om det Anonymkode: bb8f5...fc3 kan NAV støtte skolegang som en Mastergrad? Anonymkode: 5f76b...9cc
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #7 Skrevet 10. august 2017 Hvordan tenker du dette skal gjennomføres - skal du sitte en hel arbeidsdag og kun se på at folk rundt deg jobber? Hva innen helse tenker du på? Anonymkode: 212c4...294
SiMa Skrevet 10. august 2017 #8 Skrevet 10. august 2017 Finner du ut om kroppen og psyken tåler belastningen bare ved å observere? Jeg ville trodd det var bedre å få prøve seg litt, en form for hospitering, før du bestemmer deg for utdannelse. Om nav godtar "observasjon" som en del av aap-opplegget ditt må du spørre dem om. Så kan du kontakte aktuelle arbeidsplasser og spørre om du kan få observere arbeidshverdagen der. Hvis det ikke lar seg gjøre er det også mulig å få litt generell informasjon om aktuelle yrker, for eksempel hvis du blir sykepleier må du regne med at det blir en del gåing i løpet av arbeidsdagen. Det er en typisk sykepleierjobb, men det finnes jo stillinger for sykepleiere som ikke innebærer like mye gåing. 1
straamann Skrevet 10. august 2017 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan tenker du dette skal gjennomføres - skal du sitte en hel arbeidsdag og kun se på at folk rundt deg jobber? Hva innen helse tenker du på? Anonymkode: 212c4...294 Det jeg er ute etter å observere og spørre om, er hvor mye man går iløpet av en dag, eventuelle arbeidsstillinger som kan være belastende og generelt hvor høyt press det er i yrket. Jeg tenker speialiserte helseyrker, så det vil være umulig å prøve disse yrkene ut i utprøving før man tar utdanning.
straamann Skrevet 10. august 2017 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: kan NAV støtte skolegang som en Mastergrad? Anonymkode: 5f76b...9cc Nei. NAV støtter inntil 3 års omskolering maks bachelorgrad, under forutetning at det er medisinsk nødvendig å omskoleres for å komme i jobb.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #11 Skrevet 10. august 2017 2 minutter siden, straamann skrev: Jeg tenker speialiserte helseyrker, så det vil være umulig å prøve disse yrkene ut i utprøving før man tar utdanning. Hvilke yrker tenker du på? Hva slags skade har du? Anonymkode: a0165...146
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #12 Skrevet 10. august 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er pliktig til arbeidsutprøving når du går på aap. Da kan du prøve forskjellige. Snakk om nav om det Anonymkode: bb8f5...fc3 Ikke akkurat, jeg ble ufør uten. Ts, snakk med nav, de kan ordne mye Anonymkode: fa71c...424
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #13 Skrevet 10. august 2017 4 minutter siden, straamann skrev: Det jeg er ute etter å observere og spørre om, er hvor mye man går iløpet av en dag, eventuelle arbeidsstillinger som kan være belastende og generelt hvor høyt press det er i yrket. Jeg tenker speialiserte helseyrker, så det vil være umulig å prøve disse yrkene ut i utprøving før man tar utdanning. Om arbeidsstillingene er belastende eller ei, og om det blir for mye gåing, finner du jo uansett ikke ut ved kun å se på. Hvilke spesialiserte helseyrker tenker du på? Innebærer de pasientkontakt? Anonymkode: 212c4...294
straamann Skrevet 10. august 2017 Forfatter #14 Skrevet 10. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvilke yrker tenker du på? Hva slags skade har du? Anonymkode: a0165...146 Har en skade i nakke/rygg/skulder som jeg fungerer greit med, og holder i sjakk med trening. Tåler normal bevegelse og kan gå normalt, forutsatt at jeg er bevisst på holdning og ungår ekstreme utslag og tunge løft. Har vurdert yrker som vernepleier og bioingeniør. Usikker på hvor belastende disse yrkene er i praksis, men vet at de ikke er blant de verste. Men det er det jeg må obsereve og kanskje prøve meg på. Om jeg takler å stå og gå så mye som kreves i de yrkene, over flere dager.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #15 Skrevet 10. august 2017 Akkurat nå, straamann skrev: Har en skade i nakke/rygg/skulder som jeg fungerer greit med, og holder i sjakk med trening. Tåler normal bevegelse og kan gå normalt, forutsatt at jeg er bevisst på holdning og ungår ekstreme utslag og tunge løft. Har vurdert yrker som vernepleier og bioingeniør. Usikker på hvor belastende disse yrkene er i praksis, men vet at de ikke er blant de verste. Men det er det jeg må obsereve og kanskje prøve meg på. Om jeg takler å stå og gå så mye som kreves i de yrkene, over flere dager. Vernepleier og bioingeniør burde du jo fint kunne bli selv om du har en fysisk skade. Anonymkode: a0165...146
straamann Skrevet 10. august 2017 Forfatter #16 Skrevet 10. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vernepleier og bioingeniør burde du jo fint kunne bli selv om du har en fysisk skade. Anonymkode: a0165...146 Ja, men denne artikkelen fikk meg til å bli i tvil: "Bioingeniører, derimot, er ikke som andre, stillesittende arbeidere. Bioingeniører går. De går frem og tilbake fra avdelinger, til og fra instrumenter, opp og ned trapper mellom etasjer. De går og de går og de går slik at skrittelleren ofte viser 10 000 skritt ved vaktslutt, og arbeidsgivere har kjøpt inn sparkesykler for at de ikke skal gå beina av seg i korridorene. Dette er gode kondisjonsnyheter, sett med trener-øyne. Men det fins også dårlig helse-nytt på landets laboratorier. Det pakkes ut og pipetteres og brukes ørsmå fingerbevegelser om og om igjen. Det bøyes og vris og strekkes på rygger og nakker for å ta blodprøver av barn som ikke vil sitte stille og nyfødte som ikke kan flyttes. Det mikroskoperes og arbeides med armene strukket fremover, statisk, i timesvis. Det kjennes i en bioingeniørs skuldre, rygg og nakke." Vernepleiere skal i utgansgpunktet jobbe "med henda på ryggen", men i praksis kommer man ofte i situasjoner der det er vanskelig å si nei til å ta i ett tak. Dessuten er ikke stillesittende jobber optimalt heller når man har slik skade som jeg har. Har også vurdert regnskapsfører, men der er det jo nettopp mye stillesitting.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #17 Skrevet 10. august 2017 Vel, som vernepleier kan du jobbe i skole, barnehage, eldreomsorg, fengselsvesen, rusomsorg, psykiatri, bolig for funksjonshemmede med og uten behov for døgnkontinuerlig bistand, dagsenter for funksjonshemmede eller eldre etc. Der spenner arbeidsoppgavene fra tunge stell til samtale. Verdt å tenke litt på. Jeg elsker å være vernepleier 😊 Anonymkode: 65780...9d0 1
straamann Skrevet 10. august 2017 Forfatter #18 Skrevet 10. august 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, som vernepleier kan du jobbe i skole, barnehage, eldreomsorg, fengselsvesen, rusomsorg, psykiatri, bolig for funksjonshemmede med og uten behov for døgnkontinuerlig bistand, dagsenter for funksjonshemmede eller eldre etc. Der spenner arbeidsoppgavene fra tunge stell til samtale. Verdt å tenke litt på. Jeg elsker å være vernepleier 😊 Anonymkode: 65780...9d0 kanskje litt dumt spørsmål, men har jeg en fremtid som vernepleier hvis jeg ikke liker kaffe og ikke har sertifikatet?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #19 Skrevet 10. august 2017 17 minutter siden, straamann skrev: kanskje litt dumt spørsmål, men har jeg en fremtid som vernepleier hvis jeg ikke liker kaffe og ikke har sertifikatet? Ja, du kan jobbe med saksbehandling for ulike institusjoner Anonymkode: 6f5e6...d10
straamann Skrevet 10. august 2017 Forfatter #20 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, du kan jobbe med saksbehandling for ulike institusjoner Anonymkode: 6f5e6...d10 Som NAV og kommune? Vil det si at uten sertifikat så kan det bli komplisert på instutisjoner? Og jeg trives ikke med å sitte i sofa og småprate.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå