Gå til innhold

5 om dagen....

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Når det gjelder å få i seg 5 om dagen, kan man da regne bønner / linser som en grønnsak? Det er jo så vidt jeg vet veldig mye vitaminer / mineraler i belgfrukter, men likevel tenker jeg ikke akkurat som en grønnsak. Anyone?

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet

Det viktigste med denne huskeregelen er at du spiser variert. Så bare ikke bønner/linser er det eneste du spiser, går det fint.

Skrevet

Jeg fant følgende sitat på Helsenytt:

'Minimum fem frukter eller grønnsaker hver dag, lyder parolen. Mange lurer nok på hvordan de skal få i seg så mye, men det er slett ikke vanskelig. I tillegg til friske varer kan du bruke frosne, hermetiske og tørkede. Poteter, erter og bønner er også grønnsaker i denne sammenhengen. Dessuten alle slags nøtter.'

Skrevet

... og et glass juice, ikke nektar altså, teller som en frukt.

Skrevet
Dessuten alle slags nøtter.

:hoppe: da må jo Firkløver telle da !! :sjarmor:

Gjest Meg som startet tråden
Skrevet
Jeg fant følgende sitat på Helsenytt:

'Minimum fem frukter eller grønnsaker hver dag, lyder parolen. Mange lurer nok på hvordan de skal få i seg så mye, men det er slett ikke vanskelig. I tillegg til friske varer kan du bruke frosne, hermetiske og tørkede. Poteter, erter og bønner er også grønnsaker i denne sammenhengen. Dessuten alle slags nøtter.'

Tusen takk, flotte greier!

Gjest Aurélie
Skrevet

Du kan drikke et glass Mana juice til frokost (fåes i alle dagligvarer), det inneholder masse antioksidanter og kan fint regnes som 1 av disse "fem om dagen".

Avslutt hvert måltid med en frukt, f.eks. kiwi smaker godt etter frokost, eple til lunsj, appelsin etter middagen, enda et eple som mellommåltid og en banan til kvelds (f.eks. på brødskiva) :) Da skulle du være i mål.

Du kan også lage deg en fruktsalat med eple, banan appelsin og ananas f.eks. Kjempegodt og superlettvint :)

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

:hoppe: da må jo Firkløver telle da !! :sjarmor:

Og potetgull med løksmak? :ler:

Skrevet

Så klart!!

For ikke å snakke om gulrotkake........ :sjarmor:

Skrevet
Så klart!!

For ikke å snakke om gulrotkake........ :sjarmor:

Også hmm...er jo bønner sunt da....og sjokolade lages av kakaobønner....jippi!!

Skrevet

Også hmm...er jo bønner sunt da....og sjokolade lages av kakaobønner....jippi!!

:hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...