Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere gått ut de 4 årene eller? Har bare hatt AAP i 6 mnd og har vært på avklaring. Der sier de at jeg er arbeidsufør og at jeg ikke skal i noe arbeidsrettet trening? Hvordan er gangen videre da? Jeg kan vel ikke gå rett på uføre uten noe mer?

Noen som vet noe om dette?

Har en diagnose der jeg bare har blitt verre med årene. Kan ingenting gjøres da? Redd her jeg sitter...

Anonymkode: 9e526...b67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer veldig an på diagnose og hvor i sykdommen du har kommet. De fleste må gå flere måneder og år slik at de kan bli brutt ned psykisk i tillegg til fysisk

Anonymkode: 77ea4...6e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på AAP rett i overkant av 2 år, og uføresøknaden er sendt og er under behandling nå. 

Anonymkode: 3bc47...db0

• Liker 2
Skrevet

Regelen er minimum 7 år.

1 runde arbeidsavklaring holder ikke. Du må være i et årelangt behandlingsopplegg og prøvd rehabiliteringssentere og alt mulig, og ofte flere runder hos x antall spesialister som skriver under på at du er 100% arbeidsufør.

Anonymkode: ae37f...755

Skrevet

Er du ferdig avklart kan du ta kontakt med nav og spørre om hva slags aktivitetsplan du skal ha framover. Da kan du evt få beskjed om å søke ufør. Eller så vil de se om arbeidsevnen din endrer seg, den er jo avhengig av flere ting, både fysisk helse, omsorg for barn og andre forhold.

Hvorfor er du redd, forresten? Fint lite endrer seg mellom aap (uten krav) og ufør.

Anonymkode: 67a54...04c

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ferdig avklart kan du ta kontakt med nav og spørre om hva slags aktivitetsplan du skal ha framover. Da kan du evt få beskjed om å søke ufør. Eller så vil de se om arbeidsevnen din endrer seg, den er jo avhengig av flere ting, både fysisk helse, omsorg for barn og andre forhold.

Hvorfor er du redd, forresten? Fint lite endrer seg mellom aap (uten krav) og ufør.

Anonymkode: 67a54...04c

Redd for å få uføre og aldri kan jobbe mer er jeg ja. Men sykdommen har bare gjort meg verre med årene  og er redd for å bli invalid. 

Skrevet

Jeg er på 5. året med AAP. Har hatt omskolering i ett av disse årene. Men, har enda ikke hørt noe om jeg kan søke om ufør eller ikke. Har heller ikke spurt siden det er det siste jeg vil.

Anonymkode: 9a2fa...2a8

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regelen er minimum 7 år.

1 runde arbeidsavklaring holder ikke. Du må være i et årelangt behandlingsopplegg og prøvd rehabiliteringssentere og alt mulig, og ofte flere runder hos x antall spesialister som skriver under på at du er 100% arbeidsufør.

Ok takk for svar. Da får jeg bare se hva NAV sier etter jeg har vært her. De sier her at jeg er alt for dårlig til  jobbe. Så da er det NAV som finner ut hva jeg må gjøre for å forsøke å bli mer frisk? Trodde det var legen som gjorde dette ?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på AAP rett i overkant av 2 år, og uføresøknaden er sendt og er under behandling nå. 

Anonymkode: 3bc47...db0

Ok, ble du også avklart som arbeidsufør? Men synes det er så rart at jeg skal bli det nå , etter kun 6 mnd på AAP? Må jeg fortsette med noen slags behandling og er det ikke legen som skal finne dt ut? Hvordan var gangen din i dette?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer veldig an på diagnose og hvor i sykdommen du har kommet. De fleste må gå flere måneder og år slik at de kan bli brutt ned psykisk i tillegg til fysisk

Anonymkode: 77ea4...6e2

Åh? Dette høres jo bare tragisk ut?

Skrevet

Jeg gikk ut de fire årene nå,pluss 8mnd behandlingstid, før jeg fikk vedtaket.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Regelen er minimum 7 år.

Hvor står dette hen? jeg er på AAP og har det frem til 2019, etter det, om ikke før, så blir jeg ung ufør. 

Anonymkode: eca6b...557

Skrevet

Var 7 måneder på AAP før jeg ble delvis uføretrygdet.

Anonymkode: 53584...a8e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bare vært på AAP i 1 år og en gang i utprøvning og her har det allerede blitt nevnt fra NAV at ufør er veien å gå... Så man må ikke gå å lide i årevis.

Anonymkode: a9b33...371

• Liker 2
Skrevet

I systemet siden 2005 og ble ufør i slutten av 2016.. ting kan ta lang tid, men er det klare saker kan det gå raskt. Og etter det nye systemet kan du jobbe selvom du blir ufør, så et ingen slutt. 

Anonymkode: 85621...be8

• Liker 2
Skrevet

Når jeg gikk ut mitt 4år på aap så ble søknaden sendt og innvilget samme uken. Grunnen til at det tok 4år for meg er at jeg ville stadig prøve noe nytt, nye behandlinger, nye utredninger hos forskjellige avdelinger på sykehuset. Har en veldig spesiell og sjelden sykdom som tydelig gjør innhugg i kropp og sinn. På nav sa de at det ikke er ønskelig at folk går på aap mer enn 4 år maks. Jeg måtte heller ikke på noe arbeidstrening eller noe sånt, det er jeg ikke frisk nok til. Føler jeg tapte kampen til slutt, men prøvde virkelig alt. 

Anonymkode: 0a85a...8a2

Skrevet

Søkte AAP februar 2011, fikk innvilget oktober 2011 og fikk innvilget uføretrygd mai 2016.

Anonymkode: 98a3e...d71

Skrevet

Kompis kom inn i systemet i 2001. Sosialhjelp/dagpenger/gudvethvadetvar i årevis, før han kranglet seg til AAP. 5 eller 6 år tror jeg han hadde det (de pauset ved lengre sykehusinnleggelser e.l.), ble omsider 100% ufør i fjor.

Anonymkode: c0431...681

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere gått ut de 4 årene eller? Har bare hatt AAP i 6 mnd og har vært på avklaring. Der sier de at jeg er arbeidsufør og at jeg ikke skal i noe arbeidsrettet trening? Hvordan er gangen videre da? Jeg kan vel ikke gå rett på uføre uten noe mer?

Noen som vet noe om dette?

Har en diagnose der jeg bare har blitt verre med årene. Kan ingenting gjøres da? Redd her jeg sitter...

Dette er et spørsmål bare Nav kan svare deg på. Det hele er avhengig av din helsemessige situasjon. 

En person som har en diagnose og et funksjonsnivå som gjør det uhensiktsmessig med behandling, utredning og utprøving trenger ikke "plages" gjennom en hel masse kostnads- og resurskrevende utredning, behandling og avklaring. De er avklart. 

Når saken er rimelig avklart og uføretrygd søknaden sendt, så går møllen sin gang. 

Anonymkode: 20842...3c8

• Liker 2
Skrevet

Ok, tusen takk for svar alle. Da er det store forskjeller og jeg kan påvirke det selv. Om jeg bare vil forsøke nye behandlingsmetoder. Takk takk

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...