Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har veldig lyst til å gå ned 7 kg. Noen tips til kosthold? Jeg prøver å kutte ut smør på brødskiva og knekkebrødet men syns det blir fryktelig tørt. Er det noen alternativer jeg kan bruke istedenfor smør.

Anonymkode: 82fcc...0f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har veldig lyst til å gå ned 7 kg. Noen tips til kosthold? Jeg prøver å kutte ut smør på brødskiva og knekkebrødet men syns det blir fryktelig tørt. Er det noen alternativer jeg kan bruke istedenfor smør.

Jeg ville brukt litt smør, trenger ikke smøre på så tykt. Gjør heller andre valg utover dagen som litt mindre ris, pasta og saus. Mer grønnsaker og salt i forskjellige varianter. Spis magrere kjøtt og fisk så skal du se du kan kutte mange kalorier og likevel bruke smør, oljer og nøtter med god vektnedgang :) 

En middagstallerken kan bestå av 50% salat og grønnsaker, 25% proteiner og 25% karbohydrater f.eks. Variert er nøkkelen :) En dag sei, en annen svinefilet og neste dag spiser du noe torsk. Grovris og pasta metter mer enn finere varienter, men inneholder like mye kalorier omtrent. 

Skrevet
3 timer siden, debattanten skrev:

Jeg ville brukt litt smør, trenger ikke smøre på så tykt. Gjør heller andre valg utover dagen som litt mindre ris, pasta og saus. Mer grønnsaker og salt i forskjellige varianter. Spis magrere kjøtt og fisk så skal du se du kan kutte mange kalorier og likevel bruke smør, oljer og nøtter med god vektnedgang :) 

En middagstallerken kan bestå av 50% salat og grønnsaker, 25% proteiner og 25% karbohydrater f.eks. Variert er nøkkelen :) En dag sei, en annen svinefilet og neste dag spiser du noe torsk. Grovris og pasta metter mer enn finere varienter, men inneholder like mye kalorier omtrent. 

Mer salt? Eller misforstår jeg noe? 

🤔

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du vil gå ned akkurat 7 kg?

Jeg har utallige tips, men hvilke tips som passer deg kommer helt an på ditt mål og hvor villig du er til å endre kostholdet. Frokosten er en av de mindre måltidene for de fleste, så med mindre du spiser flerfoldige skiver om dagen, tror jeg at jeg ville sett et annet sted enn på brødskivesmøret.

• Dropp alt man kan klassifisere som søtsaker
  • Drikk kun vann som tørstedrikk (eller kun vann, punktum)
  • Ikke bruk sauser
  • Stek maten med mindre smør/olje og ikke tilsett smør/olje i maten
  • Velg middagsretter som har lavere antall kalorier med høyere proteininnhold for økt metthetsfølelse
  • Redusér karbohydratkilden til middag
  • Dropp brødskiver/knekkebrød fullstendig til fordel for havregryn, salat eller annet
  • Spis alltid lunsj for å bedre unngå overspising til middag
  • Spis til du ikke er sulten mer (kontra å spise til man er mett eller stappmett)
  • Ta deg bedre tid når du spiser (ta deg gjerne god tid mellom hver bit) og drikk vann både før og under måltidet for økt metthetsfølelse
  • Få i deg mer fiber og færre simple karbohydrater
  • Spis fra mindre fat og velg mindre porsjoner og heller fyll på i etterkant (man har en tendens til å tømme fatet selv om man er forsynt)

The list goes on. Det er mange tips å legge til, men det enkleste av dem alle er rett og slett å øke vanninntaket ditt betraktelig for økt metthetsfølelse, for da spiser du automatisk mindre. Still gjerne spørsmål om du har noen, så slipper dette innlegget å bli noe lengre enn det allerede er :)

Gjest Athleisure
Skrevet

Spis færre måltider. For et halvt år siden kuttet jeg ubevisst ned på måltidene (2-3 om dagen), og har gått ned 5 kg. Uansett hva jeg gjør legger jeg ikke på meg igjen

Skrevet

Nå er det ikke lenger lov å spørre etter høyde og vekt, så uten det er det klin umulig for andre å anslå om 7 kilo høres "passe" ut, men jeg må si meg enig med medlem over som stusser over det spesifikke målet. Hvis du regner ut din BMI, vil du ihvertfall kunne se om din nåværende og din ønskede vekt er innenfor normalområdet, og så må du bestemme selv hvor mye du er villig til å endre på vanene dine for å oppnå og beholde en lavere vekt.

Tips til kosthold? Jeg skal gi deg tips til kosthold! Det er neppe smøret på brødskiva du har lagt på deg av  - okei, teknisk sett teller alle kaloriene like mye, men hvis du er overvektig, har du over tid lagt deg til noen dårlige vaner, som over tid har fått deg til å gå opp i vekt. Istedenfor å se etter "tips" om "kosthold" (som er helt forståelig, det er det folk gjør når de vil ned i vekt, men tenk deg om, markedet flommer over av kostholdstips, burde vi ikke hatt nok innsikt til å klare dette nå? Og folk blir tjukkere og tjukkere. Er enda flere tips veien å gå? Kan det tenkes at tipsene hindrer folk i å lykkes?)

Se hele kostholdet og livsstilen din under ett. Sammenlign hvordan du spiser og lever nå, med hvordan du spiste og levde da du hadde en vekt du var fornøyd med. Det er helt umulig for folk å gi meningsfulle råd uten å kjenne din situasjon - du kjenner den best, og det er du som skal følge rådene, så du må tenke etter hva som gjelder for deg, og hvor du kjenner at du kan gjøre endringer som ikke vil påvirke livskvaliteten din negativt:

• Har du blitt mer stillesittende? Mange driver med idrett i oppveksten, mange får seg bil når de blir voksne.
  • Spiser du mellom måltidene? Slutt med det.
  • Alkoholinntak?
  • Drikker du mye saft, brus, juice, kaffedrikker?
  • Kjedespising?
  • Lørdagskosen har blitt til "helgekos" (fredag morgen til søndag kveld)?
  • Vanskelig å takke nei når du blir tilbudt mat eller godteri?
  • Vanskelig å ignorere et "godt tilbud" på butikken?
  • Spiser du for å slippe å kjenne etter hva du føler?
  • Spiser du istedenfor å kose deg?
  • Spiser du mye ute? Lag flere måltider hjemme.
  • Spiser du mat du ikke liker så godt bare fordi det skal være sunt? Det kan hende at det får deg til å spise for mye.
  • Unngår du mat du ikke synes du bør spise? Det kan hende at det bare gir deg mer lyst på det, og når du ser ditt snitt, spiser altfor mye uten engang å få det med deg, annet som "vonde minner" over at du har "mistet kontrollen". 
  • Spiser du for å unngå å bli sulten? Det er meningen at du skal bli sulten før du spiser.
  • Spiser du så sjelden at du blir så sulten at du bare hiver i deg noe? Ikke vent til du blir utsultet, og ha smart mat tilgjengelig.
  • Trener du hardt, så hardt at du blir liggende på sofaen resten av dagen, og/eller belønner innsatsen med en is?
  • Liker 4
Skrevet
8 timer siden, Tvist skrev:

Mer salt? Eller misforstår jeg noe? 

🤔

Salat skulle det stå. 😂

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for mange tips!! Grunnen til at jeg vil ned 7 kg er fordi jeg trives med den vekten jeg har da. Jeg veier 72 kg. Jeg vil gjerne veie 65 kg. Veide 60 før jeg ble gravid. Etter svangerskapet gikk jeg opp 15 kg. Har klart å gå ned 3 kg (fra 75 til 72) men trenger sårt tips 😊Ts

Jeg har endret innlegget i henhold til reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.

sofie777, mod

Endret av sofie777

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...