Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite I DAG at jeg er 2-3 uker på vei. Men jeg skjønner ikke hva jeg kan og ikke kan spise. Myke oster, hva er det? Kan jeg spise norvegia? Kan jeg spise kjøttpålegg? Salami er fyfy. Kan jeg drikke te? Noen som har en konkret liste over nei-produkter? :)

Skrevet

Du får svaret m et enkelt googlesøk - "hva kan msn spise når man er gravid"

Anonymkode: bbd1e...01c

• Liker 2
Skrevet

Te inneholder koffein. Du skal redusere/fjerne koffein som gravid. Kan drikke litt. Typ tre vanlige små kopper kaffe er maxgrensa. Du kan erstatte dette med fire krus med te. Nb: grønn te er fy fy. Dersom du liker cola, så kan du drikke litt, men ikke sammen med kaffe og te. 

Myke oster menes oster som ikke er pasteurisert, som enkelte mozzarella, samt brie osv. Vanlig hvitost er greit. Les på lappene. 

Anonymkode: 0ad35...476

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får svaret m et enkelt googlesøk - "hva kan msn spise når man er gravid"

Anonymkode: bbd1e...01c

Jeg har googlet masse. Men jeg vet ikke hva "kategoriene" inneholder. Derfor spør jeg om en spesifikk oversikt. Skjønner?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Te inneholder koffein. Du skal redusere/fjerne koffein som gravid. Kan drikke litt. Typ tre vanlige små kopper kaffe er maxgrensa. Du kan erstatte dette med fire krus med te. Nb: grønn te er fy fy. Dersom du liker cola, så kan du drikke litt, men ikke sammen med kaffe og te. 

Myke oster menes oster som ikke er pasteurisert, som enkelte mozzarella, samt brie osv. Vanlig hvitost er greit. Les på lappene. 

Takk! Mye å sette seg inn i. Redd for å spise mat nå 😂

Skrevet
4 minutter siden, Cocosa skrev:

Lakris? Favoritten! 😭

Sushi ble friskmeldt for endel år siden, men unngå tunfisk og kveite. Og ikke velg svangerskapet til å spise hvalbiff. Som huskeregel, tenk at store fisker/havdyr inneholder mer kvikksølv enn små og anbefales ikke gravide :)

Spekemat var min store sorg. 

Du bør også spise folat tilskudd, ta extra omega 3 og spise godt og variert. Spis fisk, kylling, stek (godt stekt) og masse grønt og frukt. 

Husk å skylle all frukt og grønt, og spise gjennomstekt mat. Ingen blodig biff. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sushi ble friskmeldt for endel år siden, men unngå tunfisk og kveite. Og ikke velg svangerskapet til å spise hvalbiff. Som huskeregel, tenk at store fisker/havdyr inneholder mer kvikksølv enn små og anbefales ikke gravide :)

Du bør også spise folat tilskudd, ta extra omega 3 og spise godt og variert. Spis fisk, kylling, stek (godt stekt) og masse grønt og frukt. 

Tusen takk for konkrete råd! 😘

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvaler er også friskmeldt. Selv syntes jeg matportalen var grei å følge

Anonymkode: 43e62...2c1

Skrevet

Sjekk matportalen. Det er din sikreste kilde. Grillstad har forøvrig laget en kokt salami, trygg for gravide.

Skrevet

Fant ikke noe konkret om leverpostei? Den gule fra Stabburet?

Skrevet
4 minutter siden, Cocosa skrev:

Fant ikke noe konkret om leverpostei? Den gule fra Stabburet?

Trygt. All leverpostei er kokt og bakt grundig. :)

• Liker 1
Annonse
Skrevet
33 minutter siden, korallrev skrev:

Ts: disse rådene fra matportalen er de eneste du skal følge. Drit i alle andre er min klare anbefaling. Det er så mange synsere der ute og man blir sprø. Så følg helsedirektoratet sine anbefalinger og lukk ørene for alle andre ;) og skulle du være så uheldig å spise noe på nei listen går det også som regel helt bra i trygge Norge. 

Anonymkode: 48805...212

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...